1401-10-08 08:06
2355
1
82746
فصل مشترک فتنه ها

بررسی مقایسه ای فتنه‌ های ۸۸ و ۱۴۰۱

محمد دیلم کتولی در یادداشتی به مقایسه فتنه 88 و 1401 پرداخت.

 به گزارش گلستان ما؛ روزهای سال به طور طبیعی یکسان هستند، امّا شکل‌گیری اراده‌ها یک روز را متمایز و الهام بخش می‌کند. حماسه نهم دی و زنده نگه‌داشتن آن، ابتکار الهی وحکیمانه رهبری بود ، تا با گذشت زمان، این حماسه تاریخی دست‌خوش فراموشی و تحریف نشود.

حرکت مردم ایران در نهم دی، تجلی قدرت الهی،ولایت‌مداری،دشمن‌ شناسی، بصیرت، همبستگی ملی و یک واکنش عاشورایی بود.نهم دی، همه آرزوهای دشمن را درهم‌ریخت.

 عظمت ملت ایران به نمایش گذاشته شد و ثابت کرداگردشمنان فتنه‌ای راآغاز کنند،خاتمه دهنده آن ملت ایران خواهد بود. نکته مهم و اساسی این است که، فتنه هادرنظام اسلامی هر چند،خسارت‌ هایی را به دنبال دارد امّا در درون خود درسهای زیادی برای نسل های آینده دارد .

بررسی‌های انجام گرفته نشان می دهد که فتنه های اخیر، دارای فصل مشترک های فراوانی است که به پیشگیری و مقابله باوقایع آینده کمک شایانی می کند

. اولین وجوه شباهت بین دو فتنه ۸۸ و فتنه ۱۴۰۱ ، آغازهر دو فتنه با مستمسک قراردادن یک زن بود ، درفتنه ۸۸ هم با صحبت‌های یک خانم در جماران که ادعا می‌کند اگر میرحسین موسوی رأی نیاورد تقلب شده و مردم به خیابان‌ها بریزندآغاز می‌شود.

بهانه کشته شدن یک خانم دیگر ، آتش فتنه را شعله ورتر نموده و گستره آن را وسعت می بخشد. در فتنه ۱۴۰۱ نیز مرگ خانم مهساامینی و سوءاستفاده عناصر جنگ ترکیبی دشمن در فضای مجازی و رسانه‌ای بدنبال برانگیخته کردن احساسات مردم بودند . دومین وجه شباهت فتنه ها ، زمان ایجاد آن است ، دشمن در محاسبات خود بناداشت با سرهم کردن برخی اتفاقات و توالی زمانی آن نسبت به طولانی کردن و افزودن بر انگیزه ها کمک کند.

وجه شباهت دیگر این است که در هر دو فتنه،اصل نظام نشانه است و با اینکه فتنه انگیزان نیت اصلی خود را انکار می‌کردند و به دروغ مباحث دیگری را مطرح می‌ساختند، ولی یکی از شعارهای فتنه ۸۸ این بود انتخابات بهانه است ، اصل نظام نشانه است شعارهای فریبنده ای نظیر " زن، زندگـی، آزادی"نتوانست نیت اغتشاشگران مبنی بر تجزیه طلبی آنان و همدستی و هم‌داستانی جریان‌های برانداز را مکتوم و پنهان نگه دارد

 . البته در فتنه جمل هم خونخواهی عثمان بهانه ولی ساقط کردن حضرت علی(ع) به عنوان رهبر جامعه هدف اصلی بود. فصل مشترک دیگر فتنه های چند ساله اخیر نزدیک شدن مواضع جریان فتنه، به یکدیگر و صف بندی همه مخالفان جمهوری‌اسلامی در این جنگ ترکیبی بود

. استکبار جهانی به رهبری امریکا،تلاش می کرد با نزدیک کردن افکار و اندیشه های مختلف نظیر چپ کمونیست، تجزیه طلبان ،سلطنت‌ طلبان و بقایای نظام ستمشاهی و... یک اتّحاد راهبردی علیه جمهوری اسلامی رقم بزند که به لطف افشاگری های دستگاه اطلاعاتی و امنیتی و بصیرت و آگاهی مردم ایران ، این حرکت نیز خنثی و در نطفه خفه شد

. شباهت و فصل مشترک ديگر فتنه ها ، استفاده از ابزارهای هوشمند فضای مجازی ، شبکه‌های اجتماعی ، پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های اجتماعی بود . جریان برانداز با توجّه به ضعفهای موجود در اداره فضای مجازی و پلتفرم های خطرناک نظیر توییتر، اینستاگرام و واتساپ به انتشار دروغ های فراوان و تزریق آن به افکار عمومی اقدام نمود .

براساس گزارش خبرگزاری های معتبر در طول دوران فتنه اخیر چندین هزار دروغ و شایعه به اذهان عمومی جامعه ارسال شد که تبعات امنیتی فراوانی به همراه داشت . هم در فتنه اخیر و هم فتنه ۸۸ رسانه‌های جریان برانداز و سلبریتی‌ها هرروزه با اعلام یک کُشته جدید و انتساب آن به جمهوری‌اسلامی ، دنبال مسموم کردن افکار عمومی بودند . نقطه اشتراک دیگر فتنه ها ، تدابیر حکیمانه رهبری و صبر و تحمل راهبری ایشان در نحوه عملکرد دستگاه های انتظامی و امنیتی با معترضان و اغتشاش گران بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی با ارائه دستورات اجرایی راهبردی ، نظیر عدم استفاده از سلاح گرم ، تفکیک معترضان از براندازان و اغتشاش گران و ... آرامش را به جامعه باز گرداندند.

 

 ایشان با برگزاری جلسات تبیینی پی در پی ، سخنرانی های روشنگرانه و اعلام مواضع روشن و شفاف ، فضایی را ایجاد کردند که مردم خود به شناخت از افراد برسند و حماسه ۹ دی ۸۸ و حضور باشکوه مردم در مراسم ایام فاطمیه و تشییع شهدای گمنام در سراسر کشور ، حاصل این شناخت و بصیرت بود. شباهت دیگر فتنه ۸۸ و ۱۴۰۱ این است که با پایان فتنه، نتیجه منجر به تضعیف و حذف عوامل میدانی از صحنه سیاسی و شفاف‌تر شدن زوایای پنهانی و پشت پرده و عوامل اصلی شد، در فتنه ۸۸ و در زمان ۹ دی، فتنه گران سقوط کردند و عوامل میدانی به کلی از صحنه سیاسی حذف شدند و در جریان فتنه ۱۴۰۱ نیزجریان‌های انحرافی، سلبریتی‌ها، براندازان و... منزوی شدند.

 

دشمنان انقلاب اسلامی که سعی داشتند با ایجاد یک اتحاد فرضی، همه را دور یک سفره جمع کنند ، نه تنها موفق نشدند بلکه باعث ایجاد تفرقه و اختلاف هرچه بیشتر و منزوی تر شدن آنان گردید.

شباهت و فصل مشترک ديگر ، شکسته شدن فضای سلطه هر دو فتنه با توسل به ائمه اطهار وحضرات معصومین(ع) بود . در فتنه ۸۸ ، مردم اوج خباثت فتنه گران را در هتک حرمت از نشانه های محرم و آتش‌زدن پرچم های سیاه و هیئت ها فهمیدند ، در فتنه ۱۴۰۱ نیز مردم ، اوج خباثت فتنه گران را در حرمت شکنی ها و در حمله فتنه آنان به ظواهر و نمادهای مذهبی و دینی و ملی و حتی تصاویر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز به عنوان نماد قدرت ملی ایران دیدند. همین امر باعث تنفر هرچه بیشتر مردم از فتنه گران و آشوبگران گردید .

یکی دیگر از نکات مشترک فتنه ها ، مردودی و رفوزه شدن خواص در این امتحان های سخت تاریخی بود . در جریان این فتنه‌ ها خواص که بایستی به میدان آمده و از نظام جمهوری اسلامی، رهبری و نهادهای امنیتی ، انتظامی و ... دفاع می کردند و با روشنگری و بصیرت افزایی به اتمام فتنه اقدام می کردند ، سکوت اختیار کردند ، همین سکوتِ مصلحت اندیشانه معنی دار ، از امتحان های سخت تاریخی بود

 . نکته پایانی اینکه اگر با جنگ نرم و غبار آلود کردن فضا و سکوت نخبگان فضا تیره و تار شود، ملت ایران با تشخیص درست به صحنه می‌آید. اگر تهدید یا تحریم در میدان باشد، مردم ایران پیروز خواهند بود.

نور خدا هرگز در این سرزمین اسلامی خاموش نخواهد شد. عده‌ای سعی می‌کنند با تحریف، فتنه ۸۸ را به یک حادثه عادی سیاسی، دعوای انتخاباتی، سوء تفاهم و بد اخلاقی سیاسی تنزل دهند.

آنها می‌خواهند با ارائه روایت‌هایی مخدوش عظمت کار مردم را در ۹ دی، به یک راهپیمایی حکومتی و در طرفداری از یک نامزد انتخاباتی خاص تقلیل دهند. همین جریان تحریف بعدها فتنه ۱۴۰۱ را " یک جریان اعتراضی " معرفی خواهد کرد در حالی که این حوادث جز یک جنگ ترکیبی تمام عیار علیه ایران قوی چیز دیگری نبود

. اما توالی فتنه ها نشان داد عملکرد عالی نظام جمهوری اسلامی، رهبر معظم انقلاب اسلامی ، دستگاه های اجرایی، امنیتی ، بسیج قدرتمند و نیروی انتظامی مقتدر و ملت شکوهمند ایران اسلامی،در مقابله با فتنه ها و فتنه گران ، کشور عزیزمان ایران را برای همیشه در مقابل توطئه گران بیمه خواهد نمود.

همچون گذشته ، جهاد تبیین، به دست گرفتن روایت اول در حوادث و فتنه ها و عملیات پیش‌دستانه در عملیت روانی و جنگ نرم از عوامل اصلی مقابله با توطئه‌ها است .

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.