1399-04-17 12:04
863
0
69303
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان:

بذر افوربیا ویگوری برای نخستین‌بار در کشور تجاری‌سازی شد/ برآورد تولید بیش از ۱۰۰ هزار عدد بذر

احمدی گلسفیدی گفت: با توجه به اهمیت اقتصادی پرورش گل‌ها و گیاهان در دنیا، استفاده از فناوری‌ها و روش‌های جدید در اصلاح و تكثیر گیاهان زینتی در راستای بازارپسندی آنها نقش زیادی در بازاریابی این محصولات و تجارت آن ها در بازارهای بین‌المللی دارد.

مازیار احمدی گلسفیدی در گفتگو با گلستان ما، اظهار کرد: با هماهنگی معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در امور گل و گیاه کشور، ۲۰۰ پایه مادری از هلند خریداری و مراحل تولید بذر افوربیا ویگوری به صورت دستی از سوی كارشناسان مركز تحقیقات و تهیه بذر در سرای نوآوری کشت و تجاری‌‌سازی گیاهان زینتی تکمیل شد و اكنون تعداد بالایی از این گیاه در دست تكثیر و تولید است.

وی با اشاره به پویایی صنعت گل و گیاه در جهان خاطرنشان کرد: صنعت گل و گیاه یک صنعت جهانی و پویاست كه در طول چند دهه اخیر رشد زیادی داشته و این تولید برای نخستین بار در سطح كشور صورت گرفته است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان با بیان تأثیر شرایط آب و هوایی در کشت گیاهان زینتی و درآمد حاصل از صادرات آنها بیان کرد: كشت انواع گیاهان زینتی به دلیل شرایط آب و هوایی و درآمد حاصل از صادرات آنها می‌تواند نقش بسزایی در باروری استعدادهای اقتصادی ایران و توسعه تولید ملی كشور ایفا کند.

احمدی گلسفیدی، یادآورشد: با توجه به اهمیت اقتصادی پرورش گل‌ها و گیاهان در دنیا، استفاده از فناوری‌ها و روش‌های جدید در اصلاح و تكثیر گیاهان زینتی در راستای بازارپسندی آنها نقش زیادی در بازاریابی این محصولات و تجارت آن ها در بازارهای بین‌المللی دارد.

وی، افزود: تشکیل طبقات بذری پس از شناسایی نوع ناسازگاری و اعمال شیوه‌های رفع ناسازگاری انجام گرفت.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان، گفت: تكثیر جنسی در اغلب گیاهان زینتی از جمله افوربیا ویگوری با نوع فیزیولوژیكی آن ناسازگار است و لازمه تولید بذرهای گیاهان زینتی در سطح تجاری، شناسایی ناسازگاری‌ها و دستیابی به شیوه‌های رفع ناسازگاری‌ها است.

احمدی گلسفیدی، ابراز کرد: با توجه به مطالعات انجام شده در سرای نوآوری کشت و تجاری‌سازی گیاهان زینتی، تولید تجاری بذر این گیاه الزاماً ‌به روش manualMultiplegrain انجام شد.

وی، متذکر شد: اجرای طرح در سال ۱۳۹۷ آغاز شده و برآورد تولید این گیاه بیش از ۱۰۰ هزار عدد بذر است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.