1403-02-09 13:26
139
0
89772
دبیر شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی:

پرونده حکمرانی در جهان بسته نشده است

دبیر شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی گفت: اولویت و مسئله جدی دنیای بشر بحث حکمرانی است و هنوز پرونده حکمرانی بسته نشده و دنیا نتوانسته به مدل نهایی برسد.

 به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ عبدالحسین خسروپناه ظهر امروز در آیین همایش ملی اسوه حسنه اظهار کرد: اولویت و مسئله جدی دنیای بشر بحث حکمرانی است و هنوز پرونده حکمرانی بسته نشده و دنیا نتوانسته به مدل نهایی برسد.

دبیر شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی ادامه داد: بیش از یک قرن اخیر دنیا با بحران‌های محیط‌زیست، آب و خانواده، هویت و غیره مواجه بوده؛ ولی از اواخر قرن ۲۰ با یک بحران جدید روبه‌رو شدند و این مسئله باعث شد اندیشمندان به مسئله بحران حکمرانی بپردازند.

خسروپناه یادآور شد: از سال ۱۳۸۰ بیشترین کتاب‌ها در این حوزه صورت‌گرفته و افتخار داشتم دراین‌خصوص بیش از ۲۰۰ کتاب مطالعه کنم و توانستم ۲۰۰ تعریف از این واژه از دانشمندان غربی استخراج کنم.

وی بیان کرد: مسئله حکمرانی یکی از مسائل جدی دنیای امروز است و پاسخ دقیق دراین‌رابطه داده نشده و حکمرانی خوب است که باعث مشارکت و پاسخگویی و وفاق عمومی شوند و در جامعه اثربخش باشد.

دبیر شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی ابراز داشت: برخی نیز حکمرانی خوب را به‌عنوان حکمرانی سالم می‌دانند و پرونده چیستی دنیا بر مسئله حکمرانی بسته نشده و در کشور ما نیز در یک دهه اخیر کلمه حکمرانی یک مسئله پرتکرار شده است.

خسروپناه بیان کرد: وقتی بیان می‌کنند حکمرانی منظورش حکومت‌داری نیست، درست است قبل از حکمرانی مسئله حکومت مطرح بوده؛ اما در گذشته در حکومت‌داری مسئولیت رفع نیاز جامعه برعهده نداشتند و به‌مرور مدل حکومت‌داری بروکراسی سلسله‌مراتب جایگزین حکومت‌داری سنتی شد که نخستین الگوی حکومت‌داری مدرن به شمار می‌رود.

وی افزود: مسئولیت حکومت از سلامت و اقتصاد و معیشت و فرهنگ و اجتماع برعهده دولت نهاده شده و دولت وظیفه‌مندی در این زمینه دارد، مدل حکومت بروکراسی سلسله‌مراتبی دولت را فربه می‌کند و در آن فساد نیز وجود دارد و لذا پس از این مدل دنیا به سمت حکومت‌داری رفت که در آن بخش خصوصی فعال شود و انجمن‌ها و جوامع مدنی رشد گسترده‌ای داشته باشد.
 دبیر شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی بیان کرد: در اینجا چالش بزرگ در بخش دولت و خصوصی به وجود می‌آید بخشی بی‌عدالتی شکل می‌گیرد و سود آن به عموم مردم نمی‌رسد و لذا مسئله حکمرانی متعالی مطرح می‌شود.

خسروپناه یادآور شد: برخی حکمرانی را با سیاست‌گذاری ختم می‌کنند؛ ولی سیاست‌گذاری بخشی از حکمرانی است، برخی حکمرانی را با مدیریت اشتباه می‌گیرند و این در حالی است که در حکمرانی تنها مدیریت مطرح نیست و فقط برنامه‌ریزی نیست.

وی در تعریف حکمرانی بیان کرد: حکمرانی از صنف فرایند است و پروژه نیست و پروسه است و دوم آنکه حکمرانی پروژه تصمیم‌گیری است و نکته سوم این فرآینده تصمیم‌گیری در ساحت سیاست‌گذاری تنظیم‌گری، هدایتگری، راهبری و تصدی‌گری و نظارت و ارزیابی است.

حجت الاسلام سیدعلی طاهری نیز در این همایش اظهار کرد:  این نخستین همایش ملی در خصوص حکمرانی متعالی است و در این همایش از ظرفیت اساتید برجسته دانشگاه جامعه المصطفی و برخی از اساتید برجسته کشور استفاده شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گلستان ادامه داد: نیاز است که به صورت کلی به معنای حکمرانی توجه شد، حکمرانی با سیاست‌گذاری شروع شده و نظارت توسط دستگاه و سازمان‌های مردم نهاد در ذیل حکمرانی انجام شده تا اجراها در ادامه با نقصان کمتر برگزار شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گلستان تاکید کرد: یکی از چهره‌های برجسته نظری‌پرداز عرصه حکمرانی حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه است که امروز در این همایش از سخنان وی بهره‌مند شدیم.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.