1396-05-30 15:32
973
0
42986
عضو کمیته تخصصی خودروی اتاق اصناف ایران:

حمایت از پلیس برای حذف ثبت سند رسمی/ ثبت سند از ۳۰۰ هزار ‌و تا ۳ میلیون تومان‌ در دفاتر اسناد

عضو کمیته تخصصی خودروی اتاق اصناف ایران گفت: به طور جدی از پلیس که برای حذف ثبت سند از دفاتر رسمی در حال اقدام است حمایت می‌کنیم.

به گزارش گلستان ما به نقل از تسنیم، خودرو این روزها تبدیل به یکی از نیازهای اساسی شده و همه ما به صورت روزانه با آن سر و کار داریم و یکی از بخش‌های مهمی که با آن سر و کار دارند نمایشگاه‌های خودرو است که در بخش خرید و فروش این کالا فعالیت می‌کنند.

در خراسان رضوی نیز به علت حجم بالای سفر به این شهر و جمعیت بالای خود استان موضوع اتومبیل و تأمین آن اهمیت زیادی پیدا می‌کند به همین علت خبرنگار تسنیم در خراسان رضوی گفت‌وگویی با حمیدرضا حیدری عضو کمیته تخصصی خودروی اتاق اصناف ایران و رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل مشهد مقدس داشته که مشروح آن در زیر آمده است.

بیشترین شکایات از جمعه بازار خودرو مشهد است

حیدری در پاسخ به پرسشی در مورد مهم‌ترین شکایات صورت گرفته و ارجاع داده شده به این اتحادیه گفت: ما جمعه بازار را داریم که مشکلات زیادی را در شکایات برای ما ایجاد می‌کند؛ همیشه این موضوع را مطرح کرده‌ایم که نیاز به بازار کناره و موازی برای تأمین خودرو وجود ندارد و بیشترین شکایات از جمعه بازار به اتحادیه می‌آید و به علت اینکه زیر پوشش صنف ما قرار ندارد هم نمی‌توانیم پیگیری کنیم. 

وی ادامه داد: فلسفه ایجاد بازارهای روز برای تنظیم بازار بوده و این موضوع نیاز مردم است اما باید در مقولاتی مانند مواد خوراکی، تره بار و سایر مواردی از این دست باشد در مورد خودرو که در گروه این بخش قرار نمی‌گیرد وجود جمعه بازار در واقع بستری را برای کلاه‌برداری آماده کرده و مشکلاتی را در این حوزه ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل مشهد بیان کرد: مسئله دوم سایت‌ها هستند که در این زمینه هم ما نمی‌توانیم رسیدگی کنیم بحث سوم هم اختلافاتی در واحدهای صنفی مجاز به وجود می‌آید که سه‌شنبه‌ها به آن رسیدگی کرده و پاسخ مردم را می‌دهیم تا رضایت 2 جانبه بین صاحب واحد صنفی و فرد مشتری ایجاد شود.

مشکل مالیات بر ارزش افزوده پابرجاست

حیدری درباره مالیات بر ارزش افزوده خاطرنشان کرد: مالیات بر ارزش افزوده معضلی بوده که هم اکنون برای ما وجود دارد؛ جلسه‌ای با نمایندگان دارایی داشته‌ایم و بنا بر این شد که میزان مالیات بر ارزش افزوده بر اساس کمیسیون در نظر گرفته شود در بیشتر نقاط کشور این موضوع اجرایی می‌شود اما هم اکنون در خراسان رضوی و برخی استان‎های دیگر هنوز به این بخشنامه اهتمام نمی‌شود.

وی اظهار داشت: باید در نظر داشت که پایه کار نمایشگاه‌داران براساس حق‌العمل‌کاری بوده اما در برخی از استان‌ها هنوز این موضوع را عملیاتی نکرده و میزان فروش را برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در نظر می‌گیرند که این موضوع کاملا غیرقانونی بوده و رقم ارزش افزوده را بسیار بالا می‌برد و که ما سعی بر آن داریم برای اجرای کامل قانون پیگیری‌هایی را از مجاری قانونی انجام دهیم.

لزوم حذف ثبت سند رسمی

 حیدری در مورد مسئله حذف ثبت سند رسمی در دفاتر اسناد گفت: به طور جدی از پلیس که برای حذف ثبت سند از دفاتر رسمی در حال اقدام است حمایت می‌کنیم زیرا شما این موضوع را می‌دانید که این مسئله نه برای مردم و نه برای دولت توجیهی ندارد و تنها روالی است که آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد و دفترداران نیز مصر هستند این اتفاق ادامه پیدا کند گرچه اگر فایده و ضررهای وجود این سند به صورت کامل بررسی شود روشن می‌شود که ضرر وجود سند رسمی از سود آن بیشتر است.

وی ادامه می‌دهد: در نظرسنجی که سابق بر این انجام شده بیش از 70 درصد مردم موافق این هستند که سند خودرو تنها همین سند پلیس باشد زیرا هم از هزینه‌ها و گرفتاری‌های مردم کاسته می‌شود و علاوه بر آن رفت و آمد مردم به قوه قضاییه کم می‌شود لذا ما از نماینده‌های مردم درخواست داریم که به این داستان ورود پیدا کرده و آن را به نتیجه برسانند چرا که سند دوم اصلاً معنی ندارد و تنها بار اضافه‌ای است که به دوش مردم و خریداران و فروشندگان گذاشته می‌شود.

حیدری می‌گوید: قوه قضائیه باید از این موضوع حمایت کند اما این اتفاق تاکنون نیفتاده و هم اکنون اطلاعیه‌ای ثبت شده که در آن آمده به هیچ عنوان سند پلیس را قبول نداشته و از نظر آنها رسمیت ندارد.

وی افزود: ما یکی از مؤلفه‌های رکود در بازار را همین سند رسمی می‌دانیم زیرا قیمت تنظیم آن از 300 هزار تومان در بازار آغاز شده و تا 3 میلیون تومان می‌رسد و قطع به یقین بدانید کسانی که برای رفع نیاز موقت خود مانند رفتن به سفر و یا غیره به دنبال خرید خودرو هستند که این موضوع نیز خود سبب به وجود آن عضو کمیته تخصصی خودروی اتاق اصناف ایران رونق در بازار می‌شود؛  بالا بودن هزینه این موضوع آنها را از خرید منصرف می‌کند علاوه بر اینکه خود تنظیم سند رسمی در دفترخانه‌های اسناد رسمی چندین روز معطلی به همراه داشته که وقت مردم را گرفته و سبب می‌شود که از خرید و یا فروش خودروی خود صرف نظر کنند.

بازار خودرو باید رقابتی باشد

حیدری در مورد ضرورت رقابتی شدن بازار خودرو عنوان کرد: معتقد هستیم که مردم باید از خودرویی استفاده کنند که در رفاه باشند؛ هم اکنون 2 شرکت اصلی خودروسازی در کشور داریم که این 2 بازار را به صورت انحصاری از آن خود کرده‌اند؛ زمانی می‌توانیم بگوییم که خودروسازی ما به حد اعلا رسیده که بازار رقابتی به وجود بیاید چراکه تا زمانی که رقابت وجود نداشته باشد هر چه قدر هم سرمایه‌گذاری انجام شود باز هم برای مصرف کننده سودی به همراه ندارد.

وی می‌گوید: یکی از اقداماتی که شرکت‌های خودروسازی انجام می‌دهند این است که محصولات را با سطح توان مردم وارد بازار کرده و یا برخی از تسهیلات را برایشان در نظر می‌گیرند اما باید کیفیت خودرویی که می‌سازند در مقایسه با پولی که می‌گیرند افزایش پیدا کند البته شاید همکاری با شرکت‌های خارجی بتواند کمک دهنده باشد اما بهترین راه در این زمینه ایجاد بازار رقابتی است.

رکود در بازار خودرو ادامه دارد

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل مشهد با اشاره به اینکه بازار خودرو همچنان راکد است بیان کرد: ما رکود را در بازار می‌بینیم اما به دنبال رونق هستیم و دولتمردان با راهکارسازی برای شرایط می‌توانند رونق را به بازار برگردانند یکی از عواملی که سبب بروز رکود در بازار شده وجود سایت‌های متعددی برای خرید و فروش خودرو است و این موضوع مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرده، باید در نظر داشت که خودرو یک کالای تخصصی است و خرید آن مانند کالاهای دیگر نیست و حتما باید با مشاوره گرفتن از متخصص آن انجام شود؛ هم اکنون کلاهبرداری‌های زیادی در مورد فروش خودروی اینترنتی انجام می‌شود و پیش آمده که حتی مواردی غیرواقع فروخته شده، سندها دوقلو بوده و یا اینکه مشخصات فنی که در مورد خودرو ذکر شده با واقعیت همخوانی نداشته است. 

حیدری ادامه می‌دهد: قبول داریم که سایت‌ها همه برای رفاه مردم بوده و باید همگام با فناوری روز گام برداشت اما در مورد خودرو این تأکید وجود دارد که مردم سعی کنند حتی‌الامکان از خرید غیرحضوری و بدون حضور مشاور خودداری کنند. 

 بر مبنای شاخصه‌هایی که به شما گفته شد یعنی سند قطعی، ارزش افزوده، هزینه‌های جاری و نبود درآمد در اثر رکود سنگین واحدهای ما تصمیم به ابطال پروانه خود می‌گیرند؛ ما در سال گذشته در حدود 20 درصد و از ابتدای سال تا کنون در حدود 15 درصد در تعداد اعضای اتحادیه خود ریزش داشته‌ایم و هم اکنون ما در حدود هزار عضو در بخش‌های خودروهای سبک و سنگین اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل داریم.

وضعیت خرید و فروش خودروهای لوکس

حیدری در مورد خرید و فروش خودروهای لوکس در مشهد می‌گوید: ما در حدود زیر 10 درصد خرید و فروش اتومبیل‌های لوکس داریم و با اینکه تعداد عاملیت فروش این خودروها در حال افزایش است اما تقاضا برای آنها تغییر زیادی نداشتهو علت افزایش این دسته از نمایشگاه‌های اتومبیل مبالغ بالا و کمیسیون‌های مناسبی است که از خریداران آنها می‌توانند دریافت کنند.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.