1393-12-02 18:37
4606
0
10843
یادداشت وارده :

یادداشتی به مناسبت سومین سالگرد گلستان ما / اصولگرایان و اصلاح طلبان به سه دلیل قابل جمع نیستند

اصلاح طلبان می گویند اگر ما در راس امور نباشیم اتفاقا بهتر است همه کارها نامطلوب پیش برود تا جایگاهی برای ما باز شود ، به همین دلیل همواره پیشرفت ها و نقاط ضعف نیز نادیده گرفته شده و حتی تمسخر می شود ، دولت و حکومت همواره در حال خطاست.

به گزارش گلستان ما ؛ سومین سالگرد آغاز به کار سایت خبری تحلیلی گلستان ما در حالی به پایان رسید که واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت و نقدهای مثبت و منفی فراوانی در فضای مجازی شکل گرفت.

برخی از سایت‌های خبری نقدهای فرمی به این سایت و مراسم داشتند و برخی منتقدان بدون هیچ ملاحظه‌ای ، فرم و محتوای گلستان ما را با شدیدترین لحن ممکن نقد کردند . اما وضعیت مثبت بینندگان و کاربران مردمی کاملا با برخی رسانه‌های مجازی متفاوت بود . تنها وجه مشترک میان رسانه و خبرنامه های اصلاح‌طلب و اصولگرا این بود به طور تمام‌قد از گلستان ما حمایت کردند و آن را باشکوه و خبررسانی سریع توصیف کردند.

به عبارت بهتر رسانه و خبرنامه های اصولگرا و اصلاح‌طلب بر سر گلستان ما به مدیریت فرامرز گلستانی به وحدتی عجیب دست یافتند . البته هر چند گروه اصلاح طلب در توصیفات خودبه دنبال پررنگ کردن اهداف سیاسی خود هم بود.

انتظار می رفت گروه اصلاح طلب با دیدگاه سران خود و تحلیل ادعاهای خویش پای به این جلسه بگذارند اما تنها چیزی که عاید مخاطب گردید این بود که تنها نامی از آنان به ارث برده اند و دیدگاه های برخی از آنان کاملا من درآوردی است .

اصولگرایان در چندین رویکرد تفاوت های بنیادینی با اصلاح طلبان دارند و این نوشتار در پی آن است تا با نشان دادن مرزهای اصولگرایان با اصلاح طلبان تفاوت های ماهوی این دو جریان را از یکدیگر تمیز دهد.

امید می رود این گروه با دیدن تفکر اصلاح طلبی و دقت و تامل به این مطالب و بررسی و مطالعه بیشتر انشاء ا...  به ساحل خیر و نیکی رهنمود گردند :

تفاوت اصولگرایان و اصلاح طلبان در چیست ؟

جریان اصولگرایی کشور نامش با حق محوری و عدالت محوری عجین است و برای این جریان تنها و تنها رشد و پیشرفت کشور عزیزمان در همه زمینه ها مدنظر می باشد و برایش هیچ فرقی نمی کند که چه کسانی و از چه جریانی جامعه ما را به قله اخلاق ، علم و تعالی برساند برخلاف جریان اصلاحات که هر آنچه از دریچه آنها نگذرد را منفور می پندارد و از همه مهمتر آنچه به استقلال و عرت کشور کمک کند را شوم تلقی می کند و تنها از وابستگی کشور به دول استکباری دنیا استقبال می کند.

الف ) باور به اصول به جای باور به روشهای غالب :

باورهای این دو گروه سیاسی تفاوت هایی بنیادین با یکدیگر دارد. زمینه های این تفاوتها در سطوح پایین اعتقادات بسیار فراوان هستند. شاید اولین سطحی که این دو گروه را از یکدیگر جدا کرده و تفاوتهای بسیاری را در سطوح پایین ایجاد کرده در تطبیق شرایط با اصول عقاید مذهب می باشد.

از نظر اصول گرایان می بایست شرایط جدید پیش آمده در امور جاری را با اصول مذهبی منطبق کرده و بر اساس آنها تطبیق زمان را انجام داد ولی در مقابل اصلاح طلبان روشی را که در پیش گرفته اند حکایت از تلاش آنها برای انطباق اصول مذهب با شرایط پیش  آمده دارد . به عبارت دیگر از نظر اصولگرایان اصول مذهب استاندارد عمل هستند و بر این اساس شرایط پیش آمده باید در قالب ظروف اصول ریخته شده و برای آنها تصمیم  گیری شود .

در مقابل اصلاح طلبان بر این فرض هستند که اصل بر شرایط پیش آمده زمان می باشد و باید طوری عمل کرد که اصول با شرایط پیش آمده در تضاد نباشند . به عبارتی دیگر اصولگرایان به دنبال عدم فساد مسائل پیش آمده از نظر اصول مذهب هستند ولی اصلاح طلبان در پی رهایی اصول مذهبی از فاسد نشان داده شدن در شرایط جدید.

چنین تفاوت دیدگاهی موجب تغییر در بسیاری از استراتژی ها ، رفتارها ، اهداف و نتیجه طلبی این دو گروه می شود.

به عنوان نمونه از نظر اصول گرایان، حقوق بشر مورد نظر بشر امروزی تنها در مواردی حجیت دارد که مخالف اصول مذهبی نباشد و اگر جز این باشد ارزشی ندارد ولی از نظر اصلاح طلبان این حقوق بشر است که اصل بوده و باید اصول مذهب را طوری ساخت که با آن در تضاد نباشد.

به نظر می رسد علت چنین برداشتی از سوی اصلاح طلبان روش زندگی و تعاملات آنها باشد . این گروه در گذشته افرادی کاملا مذهبی بودند ولی در حال حاضر به دلیل هضم در فضای زندگی جدیدی که برای خود ساخته اند، نشست و برخاست با انسان هایی از جنس دیگر و شگفت ناک بودن از مظاهر پیشرفت غرب دوست دارند خود را در بسیاری ازموارد با غرب و زندگی غربی منطبق نشان دهند تا برچسب عقب ماندگی متوجه آنها نشود.

در عین حال ایشان قادر به انکار رویکرد ها و یا حداقل عادات  گذشته خود نیستند. حل تناقضات زندگی و روشهای گذشته و خواسته های فعلی از مهمترین دغدغه های رفتاری اصلاح طلبان امروز است . این گروه در وضعیتی افتاده است که از یک سو می بایست سرزنش مذهبیون را تحمل کند و از سوی دیگر فشار غیر مذهبیون را کاهش دهد.

ب ) اثبات صلاح به جای اثبات نفس :

رفتارهای اصولگرایان در انتقاد از حاکمیت و مخصوصا دولت  غالبا به دلیل تقویت حکومتی صورت می گیرد. آنها این حکومت را از خود می دانند. از همین رو انتقادات این گروه سیاسی بیشتر در زمینه نحوه اداره امور کشور ، مسائل اقتصادی و تعاملات سیاسی با دیگر کشور ها متمرکز شده تا حکومت بتواند بر مشکلات فائق شود.

رفتار اصولگریان در انتقاد از دولت و حکومت به انتقادات برادر از برادر یا پسر از پدر خود می ماند که در آن برادر یا پسر می خواهد برادر یا پدرش موفق شود تا او در خانواده ای موفق باشد.

در مقابل اصلاح طلبان از انتقاداتی که مطرح می کنند عمدتا اهداف دیگری را دنبال می کنند. انتقادات این گروه از حاکمیت و دولت جنبه شخصی به خود گرفته. آنها خود را در موازات پدر می دانند و به همین خاطر در نهایت این انتقادات تخریب شخصی افراد نهفته است.

اصلاح طلبان از انتقادات خود همواره تخریب شخصیت را در پیش داشته اند تا تخریب روشها و سیاستها. حتی اگر انتقادی بر سیاستی وارد شده است منظور تخریب فرد حامل آن بوده است.

نظری بر انتقاداتی که این گروه در طول فعالیت دولت احمدی نژاد وارد کرد نشان می دهد که انتقادات ایشان بیشتر به دنبال تخریب شخصیت حقوقی دولت و در مرتبه بعد شخصیت های حقیقی بوده است . نشانه اصلی چنین رویکردی را می توان در این دانست که انتقاداتی که اصلاح طلبان بر دولت و در این مدت بر کل نظام وارد می کنند هیچگاه مشتمل بر پیشنهادات عملی برای اصلاح امور نیست.

قصد اصلی انتقادات همواره تخریب بوده است نه بهبود امور . از نظر این گروه سیاسی اگر من در راس امور نباشم اتفاقا بهتر است همه کارها نامطلوب پیش برود تا جایگاهی برای من باز شود. به همین دلیل همواره پیشرفت ها و نقاط ضعف نیز نادیده گرفته شده و حتی تمسخر می شود ، دولت و حکومت همواره در حال خطاست و امکان انجام کار درست از سوی آن وجود ندارد .

از این منظر هر چند روز و به هر مناسبت می باید به مانند یک خط تولید انبوه بیانیه عمل کرده و یک بیانیه نوشت وطی آن حتی کارهای درست را نیز تخریب کرد چون امکان ندارد هیچ کار درستی صورت گرفته باشد. در نهایت نیز هیچ راه کار عملی برای اصلاح امور اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی ارائه نکرد. هدف تنها تخریب و اثبات نفس است. اصلاح به معنای جایگزینی خود به جای دیگری است.

ج) استراتژی در حیطه اهداف :

روشها و استراتژی های اصلاح طلبانه برای رسیدن به هدف نیز با اصولگرایان تفاوت عمده دارد. از نظر بسیاری از اصلاح طلبان از هر روشی می توان استفاده کرد تا به اهداف سیاسی رسید.

از این نظر حتی اگر بشود هر اتهامی به نظام وارد کرد ، از ادعای تقلب تا تجاوز، تا به نفع جریان تمام شود باید از این روش استفاده کرد. اگر لازم باشد با بیگانگان ائتلافی صورت گیرد چنین کاری مجاز است.

از این نظر استفاده از نیروی اطلاعاتی ، مشاورات و رسانه های بیگانگان برای به کرسی نشاندن حرفها واجد هیچگونه اشکالی نیست. حفظ منافع حزبی حتی به حفظ کلیت نظام ارجحیت دارد. حفظ نظام که سهل است منافع ملی را می توان برای دستیابی به منافع فردی و گروهی قربانی کرد. (مسایل مرتبط با انتخابات کاملا این مسئله را نشان داد). در مقابل  اصولگرایان منتقد می بایست آگاه باشند تا از هر استراتژی برای رقابت درون خانواده ای استفاده نکنند.

نتیجه: اصولگرایان هیچگاه نمی توانند با اصلاح طلبان در یک جبهه قرار گیرند. البته اصولگرایان نیز همواره به دنبال اصلاح امور هستند اما نه با هر هدفی و روشی. این گروه اصلاحات را بر اساس اصول مذهب صورت خواهد داد و در این راه به خاطر اعتقاداتی که دارد می بایست قاطع تر هر گروهی عمل کنند و اما باید قبول کنیم و بپذیریم که . اصلاح طلبی نیازمند یک شستشوی واقعی است .

و در پایان ذکر این نکته ضروری دوباره مورد تاکید است اگرچه رسانه‌های اصول‌گرا انتقاداتی به دولت دارند اما اقدامات مثبت و سازنده دولت را به خوبی حمایت کرده و از آن‌ها استقبال می‌کنند.

وقتی حجت‌الاسلام حسن روحانی از نمایشگاه دستاوردهای فضایی کشور شامل سامانه‌های ماهواره‌ ، فضانوردی ،‌ رانشگرهای فضایی ، مکانیک ، مواد و انرژی و سامانه‌های حمل و نقل فضایی بازدید کرد.

در این نمایشگاه همچنین نمونه‌ محموله‌های بازگشتی از فضا از پروازهای قبلی و «ماکاپ» فضاپیمای سرنشین‌دار به نمایش گذاشته شد.

رئیس‌جمهور در پایان این مراسم با تبریک رشد روز افزون کشور در فناوری‌های پیشرفته کشور، تاکید کرد: به نمایندگی از ملت ایران به همه دانشمندان و صاحب نظران فناوری‌های فضایی کشور تبریک می‌گویم. مردم ما خوشحال هستند و به شما افتخار می‌کنیم، شما موجب دلگرمی و امید مردم و مایه مباهات کشور در جهان اسلام و منطقه هستید و ملت ایران برای دستیابی به همه فناوری‌های پیشرفته دنیای امروز، استعداد لازم را دارد.

در همین راستا خبرنامه ها و روزنامه های اصول گرا جهت گیری های جالب توجهی در قبال این اقدام رئیس جمهور داشتند.

روزنامه‌هایی با خط و مشی اصولگرایی که منتسب به این جریان هم هستند مانند کیهان ، سیاست روز ، رسالت ، جام جم ، همشهری و جوان ، با تیتر کردن و پرداختن به این موضوع از این اقدام رئیس دولت یازدهم استقبال کرده و این خبر را پررنگ کرده اند.

این روزنامه ها فارغ از جناح بندی سیاسی خود و همچنین انتقادات خود از دولت ، با انتشار این خبر نشان دادند که پیشرفت های علمی کشور و منافع ملی را بر هر چیزی ترجیح می دهند.

این رفتار همچنین نشان داده است که اگرچه این جریان انتقاداتی به دولت دارد ؛ اما اقدامات مثبت و سازنده دولت را به خوبی حمایت کرده و از آنها استقال می‌کند.

 

 

نویسنده : محمدعلی نظرمحمدی از گرگان

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.