1396-11-10 12:28
2362
0
49771
کارشناس ارشد پرستاری تشریح کرد؛

مراقبت های ساده ولی ضروری در فصل سرد سال

با توجه به سرمای هوای در فصل زمستان و شیوع بیماری های مختلف همانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا ، اقدامات پیشگیرانه در این موارد بهخصوص برای افراد سالخورده و کودکان امری ضروری می باشد.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه اسپی دژ، عبدی کر ریس دفتر پرستاری بیمارستان آل جلیل آق قلا در رابطه با اقدامات مناسب و پیشگیرانه برای مواجهه سرما گفت : توصیه اصلی ما این است که قشر آسیب پذیر از لحاظ پزشکی مانند سالمندان ، کودکان و نوزادان از بیرون رفتن در هوای سرد تا حد امکان خود داری کنند زیرا که در صورت آسیب، طول درمان این عزیزان زیاد میباشد.

وی افزود : دمای مناسب برای منازل نیز 27 الی 28 درجه میباشد و واقعا توصیه میشود از این حد بالاتر نرود تا موقع خارج شدن از منزل دچار شوک زدگی دمایی نشوند همچنین استفاده از غذا ها و خوراکی های گرم مانند خرما عسل و همچنین میوه های فصلی مانند پرتغال توصیه میشود این مواد غذایی برای جلوگیری از سرماخوردگی بسیار مفید میباشد

کارشناس ارشد پرستاری ادامه داد : برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا بهتر است سطح ایمنی بدن افزایش یابد. نحوه تهیه و مصرف مواد غذایی و انتخاب برخی از آنها نیز در این امر موثرند. از غذای تازه که خوب پخته شده، استفاده کنید و ترجیحا از مصرف مواد غذایی که از زمان تهیه‌اش مدتی می‌گذرد، پرهیز نمایید.

کر تصریح کرد : مصرف ویتامین‌های A و C که در انواع میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارند و از آنتی‌اکسیدان ها محسوب می‌شوند، بسیار مفید است. میوه‌های ترش مزه مثل لیمو ترش و کیوی، سرشار از ویتامین C هستند و برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی توصیه می‌شوند.مصرف قرص‌های جوشان ویتامین C قبل از صرف صبحانه برای پیشگیری و در روزهای اول سرماخوردگی موثر است.افراد سرماخورده باید مایعات گرم زیاد بنوشند. همچنین از مصرف مواد غذایی محرک مثل ادویه ‌های تند پرهیز کنند.

مترون بیمارستان آل جلیل در ادامه به راه های ساده درمان سرماخوردگی اشاره کرد و گفت : تغذیه سالم، علاج و عامل جلوگیری ‌کننده از ابتلای افراد به سرماخوردگی است. برای این که سیستم ایمنی بدن به بهترین نحو به وظیفه‌اش که مبارزه با ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا است، عمل کند باید مواد مغذی حیاتی را دریافت کند.

مصرف پرتقال، انواع توت ، فلفل دلمه‌ای ، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع کلم و دریافت زیاد و منظم ویتامین C به کاهش بروز، شدت و طول مدت سرماخوردگی کمک می‌کند.

غلات سبوس ‌دار و حبوبات، منابع غذایی خوبی برای ویتامین‌های گروه B هستند.عدم مصرف این مواد در بدن سبب بروز عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.مصرف سیر که دارای آهن و روی است، سبب تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت‌های ویروسی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد : افرادی که زیاد دچار سرماخوردگی می‌شوند، ماهی قباد، قزل‌آلا، ماهی‌های روغنی ، دانه کدو حلوایی و روغن شاه دانه که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند را مصرف کنند.همچنین دانه کنجد و آفتابگردان ، غنی از اسیدهای چرب امگا ۶ هستند که این اسیدهای چرب در مبارزه علیه عفونت‌های سرماخوردگی، به سلول‌های دستگاه تنفسی کمک می‌کنند.

عفونت‌های مکرر تنفسی با کاهش ذخایر ویتامین A همراه است. جگر، کره و تخم ‌مرغ از منابع غنی ویتامین A هستند. هویج، انبه، سیب‌ زمینی، زردآلو، کدو حلوایی و سبزیجات سبز تیره نیز تامین ‌کننده “بتا کاروتن” هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود.

کارشناس ارشد پرستاری در ادامه گفت : در زمان سرماخوردگی باید از مصرف غذاهای آماده بسته‌ بندی شده و کنسروها خودداری کرد، زیرا از لحاظ ویتامین و مواد معدنی فقیر هستند و به جای مصرف این نوع غذاها بهتر است از انواع میوه و سبزیجات تازه، گوشت، ماهی، غلات، مغزها و دانه‌ها استفاده نمود.

استفاده از بخور برای رفع گرفتگی بینی موثر است. برای این کار ۱۰ دقیقه سرتان را روی بخارهای یک ظرف آب جوش بگیرید. بهتر است دستمال یا حوله‌ای را روی سر بگذارید و این عمل را سه بار در روز تکرار کنید. همچنین می‌توانید مقداری روغن منتول یا اوکالیپتوس به آب در حال بخار شدن اضافه کنید تا موجب تسهیل عمل تنفس شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.