1398-01-21 07:55
2128
1
62440
آیت الله قدمی :

دلایل نزول بلایای طبیعی / کسانی که در انتخاب استاندار دخالت می کردند امروز باید پاسخگو باشند

استاد حوزه و دانشگاه گفت : کسانی که در آسیب زدن به جنگل دخالت مستقیم یا غیر مستقیم داشته اند یا سالهای متمادی در تعیین استاندار و معاونان نقش داشته اند ، قطعا در مقابل اذهان عمومی و در پیشگاه خدای منتقم باید پاسخگو باشند.

به گزارش گلستان ما ؛ آیت الله سید حبیب الله قدمی حافظ کل قران کریم ، استاد حوزه و دانشگاه ، مفسر قران و نهج البلاغه و مدرس خارج فقه و اصول درباره سیل اخیر گلستان و علت آن نوشت :

ما هر روز در زندگی خودمان یا دیگران شاهد بلاهایی کوچک و بزرگ هستیم! بر اساس اعتقاد ما مسلمانان و آیات قرآن قطعا هر مصیبتی که دامنگیر انسان می‌شود بإذن خدا است و بدون خواست خدا هیچ مصیبتی به هیچ کسی نمی رسد همچنانکه هیچ نفعی به هیچ کسی نمی‌رسد.

 قرآن کریم می‌فرماید: «ما أَصابَ مِنْ مُصيبَةٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ» (تغابن/11) یعنی: هيچ مصيبتى جز به فرمان خدا نرسد. و هر كس به خدا ايمان بياورد، خدا قلبش را [به حقايق‏] راهنمايى مى‏كند؛ و خدا به همه چيز داناست.

اما نکته ای را که مربوط به ما است این است که خدا چرا مصیبت و بلا می‌فرستد؟ یا ما چه کردیم که بلایی نازل شده است؟ و ما باید چه کنیم که دوباره دچار چنین بلایی نشویم؟

• یکی از دلایل بلا و مصیبت "امتحان" است. قرآن کریم می فرماید: وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ (بقره/155) یعنی: و بى‏ترديد شما را به چيزى اندك از ترس و گرسنگى و كاهش بخشى از اموال و كسان و محصولات [نباتى يا ثمرات باغ زندگى از زن و فرزند] آزمايش مى‏كنيم. و صبركنندگان را بشارت ده. 

• دلیل دیگر نزول بلا گناه و معصیت است. خدای منتقم می‌فرماید: إِنَّا مُنْزِلُونَ عَلى‏ أَهْلِ هذِهِ الْقَرْيَةِ رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ (عنكبوت/34) یعنی: ما بر اهل اين شهر به علت كار بسيار زشتى كه مرتكب مى‏شوند، عذاب سختى از آسمان نازل خواهيم كرد. 

• دلیل دیگر برای نزول بلا عملکرد نامناسب مردم است که ممکن است همان معصیت باشد و یا تجاوز به به حریم ها باشد.

 قرآن کریم می فرماید: ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذيقَهُمْ بَعْضَ الَّذي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (روم/41) یعنی: فساد، در خشكى و دريا بخاطر كارهايى كه مردم انجام داده‏اند آشكار شده است؛ خدا مى‏خواهد نتيجه بعضى از اعمالشان را به آنان بچشاند، شايد (بسوى حق) بازگردند! 

 در مصائبی که تعدادی از مردم آسیب می‌بینند ممکن است یک یا و دو تا از این سه علت یا هر سه علت دخالت داشته باشد یعنی برای عده ای امتحان باشد یعنی خدا می خواهد آن را با سختی ها امتحان کند یا بقیۀ کسانی را که آسیب ندیده اند را امتحان کند که آیا به آسیب دیده ها کمک می کنند یا اینکه بلایی باشد به خاطر کم توجهی به دستورات الهی!

و نیز به علت تجاوز به حریم های طبیعت که سیل از آنجا شکل می گیرد یا مسیری که سیل به دریا برسد.

خدای مهربان ما بارها ما را به تفکر دعوت میکنند! پس باید ببینیم چرا و چرا و چرا چنین شده است و کدام یک از این عوامل تأثیر گذار بوده است و یا چقدر تأثیر گذار بوده است!

قطعا کسانی که در آسیب زدن به جنگل دخالت مستقیم داشته اند یا به صورت غیرمستقیم از آسیب دیدن جنگل سود می برند و کسانی که به حریم رودخانه تجاوز کرده اند و کسانی که در طول سالیان متمادی در تعیین استاندار و معاونان استاندار و مخصوص معاون سیاسی و امنیتی استان - که نقش کلیدی در تعیین دیگر مدیران دارد  نقش غیر قبل انکاری دارند – اگرچه ممکن است مورد تعقیب قرار نگیرند ولی قطعا در مقابل اذهان عمومی و در پیشگاه خدای منتقم باید پاسخگو باشند.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.