1396-05-04 19:36
752
0
41966
با اعمال تحریم های جدید علیه ایران:

دیوار خوشبینی به آمریکا فروریخت/ دولتی ها اقدام متقابل انجام دهند

با اعمال تحریم های جدید بر علیه ایران، روسیه و کره، آمریکا برای چندمین بار نشان داد که قابل اعتماد نیست و واکنش های برخی از مسئولین نشان از فرو ریختن دیوارهای خوشبینی نسبت به آمریکا است.

به گزارش گلستان ما، نمایندگان آمریکا با 419 رای موافق و فقط 3 رای مخالف تحریم های جدیدی بر علیه ایران، روسیه و کره که به تحریم های مادر معروف است، تصویب کردند که با موافقت سنای آمریکا و امضای رئیس جمهور این کشور، این بسته تحریمی اجرایی خواهد شد.

در پی تصویب این تحریم ها بر علیه کشور، که به بهانه های مختلف و واهی انجام شد، برخی از مسئولین کشوری واکنش های مستقیم و غیر مستقیمی داشتند به طوری که عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی از واکنش خود در خصوص این تحریم ها گفت: قانون جدیدی که در حال تصویب است تحریم موضوعی جدیدی ندارد، جمع‌بندی و تجمیع تحریم‌های قبلی غیرهسته‌ای است.

سید یاسر جبرائیلی در واکنش به اظهارات عراقچی در کانال تلگرامی‌اش نوشت:

آقای عراقچی در اظهاراتی که یحتمل تعجب آمریکایی‌ها را نیز برخواهد انگیخت، گفته‌اند تحریم «سیدا» تحریم جدیدی نیست و جمع بندی تحریم‌های گذشته است!

این مفهوم جمع بندی در تاریخ قانونگذاری آمریکا باید بی‌سابقه باشد. ایشان که حقیقتا مبدع مکانیسم ماله هستند، اگر مثالی از تاریخ قانونگذاری آمریکا بیاورند که کنگره بدون الغای قوانین قبلی، یک قانون جدید برای جمع بندی تصویب کرده باشد، همه فرآیندهای ماله‌کشی قبلی و بعدی ایشان را تائید و تصدیق خواهیم کرد.

اما مطمئنیم که این جمع بندی اختراع ایشان است و تحریم «سیدا» کاملا جدید، بی‌سابقه و گسترده است. ایشان نیز این را به خوبی می‌دانند.

آقای عراقچی را به یک مناظره درباره دو موضوع "جدید بودن تحریم سیدا" و "نقض آشکار بند ۲۹ برجام" دعوت می کنم. اگر صدا و سیمای جمهوری اسلامی معذور است، خبرگزاری فارس آمادگی برگزاری این مناظره را دارد.

اما در کنار این واکنش رو به عقب عراقچی که سعی بر بی اهمیت دانستن این تحریم ها داشت و نشان از فرو ریختن دیوار خوشبینی به آمریکا بود، حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیات دولت بر اینکه ایران اقدامات متقابل را در برابر این تحریم ها انجام می دهد، تاکید کرد و از اینکه اولین قدم را مجلس شورای اسلامی در این خصوص برخواهد داشت، خبر داد و گفت: هر قدم دیگری هم لازم باشد، برابر مصلحت کشور برخواهیم داشت و بدون توجه به سیاست و تحریم های آنها، به راه خود ادامه می دهیم.

کوتاه آمدن دستگاه دیپلماسی و مجریه کشور برای پایبندی به تعهدی که به گفته خود مسئولین کشوری هم روح و هم اصل(جسم) آن از سوی دولت آمریکا نقض شده است، باعث این شد که آمریکا از این نقطه ضعف استفاده کند و دست به تحریم های گسترده بر علیه کشورمان بزند به طوری که فواد ایزدی، کارشناس مسائل هسته‌ای در مصاحبه ای با شبکه اطلاع رسانی دانا، با طرح سوالی مبنی بر اینکه" باید پرسید تحریم های جدید آمریکا شامل چه چیزی نمی‌شود؟" ابعاد پیچیده این تحریم ها را نمایان کرد.

همانطور که رهبر انقلاب نیز در گذشته و در زمان رایزنی های هسته ای نیز بر اینکه آمریکا قابل اعتماد نیست، تاکید داشتند، می طلبد مجلس شورای اسلامی نیز در قابل تصویب این تحریم ها توسط نمایندگان آمریکا، اقدامات متقابل را انجام دهد و دولت را ملزم به راه اندازی و غنی سازی دوباره هسته ای کند.

همچنین در راستای این تصمیم مجلس، می طلبد دولت ایران نیز بیشتر از گذشته بر صنعت هسته ای تکیه کند و از این ظرفیت که حق مسلم کشور است، به بهترین وجه استفاده کند تا جواب دندان شکنی برای غربی ها و آمریکایی ها باشد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.