1393-05-28 15:09
5093
52
1297
پشت صحنه آتش سوزی های سریالی جنگل گلستان چیست ؟

آقای مهاجر اگر توانایی نگهداری جنگل گلستان را ندارید استعفا دهید !!

امروز اگر اسماعیل مهاجر مدیر کل محیط زیست استان گلستان یا مدیران منابع طبیعی و هر مسئول دیگر ، توانایی نگهداری از جنگل گلستان و زیستگاه های طبیعی را ندارند ، شجاعانه استعفا دهند و کار را به افراد کاردان بسپارند !!

به گزارش گلستان ما ؛ در این دو سه ماه گذشته به اندازه 8 سال دولت نهم و دهم ، جنگل گلستان دچار حریق و آتش سوزی شد و آن وقت مسئولان امر توقع دارند مردم باور نکنند که این آتش سوزی ها سریالی و احیانا تعمدی است .

بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و انتصاب زود هنگام اسماعیل مهاجر به سمت مدیر کل محیط زیست استان گلستان و انتصاب یک مشاور رسانه ای حاشیه دار برای مدیر کل استان و علیرغم یکی دو سفر رسمی و غیر رسمی معصومه ابتکار به گلستان ، اوضاع ناخوشی بر محیط زیست استان حاکم شده است .

محور ثقل تمرکز این گروه و برخی سمن ها و حامیان شان که گهگاه در قالب اردوی دانشجویی سر از پارک ملی گلستان در می آورد و در این راه عکاسان و برخی خبرگزاری ها نیز آنها را یاری می کنند ؛ مسدود کردن جاده فعلی گرگان - مشهد از داخل پارک ملی گلستان و ایجاد مسیر جدید از قسمت های شمالی استان است .

این محوریت عجیب علاقه دارد که عبور و مرور مردم از جاده جنگل گلستان را عامل اصلی کشتار حیوانات و آتش سوزی ها قلمداد کند و با استفاده از این اهرم به دولت فشار بیاورد که هر چه زودتر مسیر دیگری را برای رفت و آمد اتومبیل ها به جای جنگل گلستان از قسمت های شمالی تر باز کند .

تکرار و تاکید بر این عبارات در اخبار و گزارشات که شروع آتش سوزی " از حاشیه جاده " و توسط " مسافرین " و بر اثر " بی احتیاطی " صورت گرفته است و یا اینکه اخبار آتش سوزی گاها با یک تماس تلفنی ساده در رسانه ها منتشر می شود و یا اینکه غالبا عکاسان و خبرنگاران  قبل از مامورین و اعضاء ستاد بحران در محل حادثه حاضر می شوند جای تامل دارد .

نمونه بارز در این رفتار هدفمند آنجا آشکار می شود که در هنگام بروز حادثه برای یک حیوان کوچک و پرشمار در جنگل گلستان کلی عکس و خبر و گزارش منتشر می شود ولی وقتی در سایر نقاط استان حوادثی به مراتب بزرگتر و مهم تر اتفاق می افتد هیچ انعکاس رسانه ای ندارد که مثال عینی آن در تلف شدن بزمجه مراوه تپه که نسلش در شرف نابودی است قابل مشاهده است .

نکته بسیار ظریف دیگری که در خصوص آتش سوزی ها به خصوص در چند ماهه اخیر وجود دارد این است که ، معمولا محل های اطراق و استراحت مسافران در مناطق سایه دار ، پر درخت و حاشیه رودخانه در داخل جنگل گلستان است ولی غالب آتش های گزارش شده ، بعد از تونل و در مناطق علفزار و بوته زار که از جنگل فاصله دارند بوده که در بعضی مواقع تا 70 کیلومتر از جاده گرگان - مشهد فاصله داشته است ( آتش سوزی در لهندر و ... ) که در این مناطق و با این عمق که نه آب ، نه سایه ، نه راه ، نه آشنایی ، نه امنیت و نه ... وجود ندارد ، مسافر که هیچ ، افراد بومی جرات ورود به طبیعت را ندارند .

علی ایحال ، مردم گلستان امروز باور نمی کنند که این همه آتش سوزی در عرض چند ماه و نابودی چند صد هکتار از اراضی جنگلی پارک ملی گلستان بصورت طبیعی اتفاق افتاده باشد مگر اینکه هدف خاصی پشت صحنه این آتش سوزی ها باشد (!!) چرا که در سالهای گذشته به هیچ وجه شاهد آتش سوزی در این تعداد و این وسعت نبوده ایم و یا حداقل بین آتش سوزی ها فرصتی برای استراحت وجود داشته است .

امروز اگر اسماعیل مهاجر مدیر کل محیط زیست استان گلستان یا مدیران منابع طبیعی و هر مسئول دیگر ، توانایی نگهداری از جنگل گلستان و زیستگاه های طبیعی را ندارند ، شجاعانه استعفا دهند و کار را به افراد کاردان بسپارند !!

احداث جاده جدید برای مسیر گرگان - مشهد بستر ساز هزینه بسیار بالایی برای نظام و دولت خواهد داشت که با این اوضاع اقتصادی به این زودی ها نیز ممکن نخواهد شد و بهتر است برای حفظ موجودات پارک ملی گلستان و این زیستگاه بی نظیر به اقداماتی چون فنس کشی ، نصب گاردریل در متراژ طولانی و ارتفاع بیشتر ، پرورش و تکثیر موجودات نادر پارک ملی گلستان ، فرهنگ سازی برای مردم و مسافران ، ایجاد پایگاه اطفا حریق ثابت در منطقه با تجهیزات کامل چون بالگرد ، استفاده از نیروهای مردمی برای کنترل اوضاع ، تشدید جرائم سنگین برای عاملان آتش سوزی ، افزایش نیروهای امدادی و جنگلبانی دست بزنند .

انداختن آتش سوزی ها به گردن مردم و مسافران شاید درست نباشد چرا که بعید می دانیم کسی بخواهد به همین راحتی به منافع ملی خود و جنگل ضربه بزند و این تهمت به هیچ وجه به مردم شریف ایران و استان گلستان نمی چسبد ، در تعجبیم که بعد از چند ماه آتش سوزی هنوز هیچ مسئول استانی توضیح شفافی نداده و یا کسی توبیخ نشده و حتی تذکر هم دریافت نکرده است .

اگر چه در این بین ، گاها روایت دیگری هم از سوی برخی مسئولان و غیر مسئولان شنیده می شد که شکارچیان غیر مجاز عامدانه دست به این آتش سوزی ها می زنند تا فکر و توان محیط زیست و منابع طبیعی را متوجه خاموش کردن آتش نمایند تا با استفاده از این فرصت با خیالی آسوده به شکار بپردازند که این روایت هم صرفا از یک ذهن و زبان ماجراجو و تخیلی بیرون می آید .

دو نکته ای هم که در اظهار نظرهای بسیاری از افراد دلواپس محیط زیست و بخصوص دلواپسان جنگل گلستان مغفول می ماند عبارت است از : اول ، نادیده گرفتن همکاری های ارزشمند مردم بومی منطقه که تا کنون در کنترل و خاموش کردن آتش ها وجود داشته و با روند فعلی دارد کمرنگ می شود و دوم ، نادیده گرفتن موضوع فلج شدن اقتصاد مردم ده ها روستا و افراد و خانواده های بومی منطقه در مسیر همین جاده زندگی می کنند و قطعا اگر دغدغه و احساس مسئولیت آنان برای حفاظت و حراست از محیط زیست ، منابع طبیعی و جنگل بیشتر از برخی دلواپسان ظاهری نباشد ، کمتر نیست . ( مطابق تحلیلی ساده : تکرار آتش سوزی ها در نهایت به احداث جاده جدید از مسیری دیگر ختم می شود که در نهایت همه این روستاها از دور خارج می شوند )

نکته مهم و پایانی اینکه این امر در استان گلستان در حال عادی شدن است و مردم استان دیگر به شنیدن چنین اخباری عادت کرده اند و این عادت کردن ممکن است به بی تفاوتی بیشتر آنها نسبت به محیط زیست بیانجامد . لذا لازم است با پیشگیری جدی از تداوم آتش سوزی ها ، خبرگزاری ها و صدا و سیمای استان نیز مراقب باشند که در این مسیر ، اخبار منفی مکرر به مردم و جامعه ارائه نکنند و برای حفاظت و صیانت از جنگل ، محیط زیست و منابع طبیعی راهکارهای منطقی و ممکن و قابل دسترسی بیابند .

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

شما

با بی تدبیری وبی عقلی آتشی اصلاح طلبان بپا کردند در مملکت ... حالا هر کی لرزش گرفته بیاد گلستان و در آتش جنگل گرم بشه .... طبیعت بهشتی رو به جهنم تبدیل کردند......اینم یه میراث کوچک آقایان برای آیندگان....

0
0
پاسخ
1393-05-28 05:37
گروه سیاسی شاهد فردا

بیانیه شورای هماهنگی جوانان اصلاح طلب شرق استان گلستان / تشریح خطوط قرمز پس از انعکاس حواشی مراسم سینما بهمن آزادشهر جهت تنویر افکار عمومی /هرگونه عدول و تجاوز را محکوم و از مسببان آن تبری می جوییم !!! http://shahedefarda.ir/?p=12568

0
0
پاسخ
1393-05-28 09:11
مردم

مهاجر استعفا استعفا !!!

0
0
پاسخ
1393-05-28 09:13
دانا

مهاجر و استعفا !!!! چه حرفا......اینا تا این نظام شیر داره می دوشنش !!!تازه به پست رسیدن !! ول کنن !!! تمام جنگلها که نابود بشه ، میگن هوا برای محیط زیست هست پس ما باید باشیم تا هوا رو حفظ کنیم !!!

0
0
پاسخ
1393-05-28 12:20
فکربکر

اینهمه جنگل داره می سوزه هیچکس خیالش نیست.یعنی این همه سرمایه ملی داره از بین میره تو این استان نماینده رهبری نباید نگران باشه وشرایط بحرانی اعلام کنه!!مگه ازاین مساله مهمترهم داریم!!در چنین شرایطی خواب برچشمان شما حرام است آقایان مسول...استاندار.نمایندگان مجلس.مسولان محیط زیست...همین مسولینی که نام بردم برای مواردجزئی چنان فریاد بر میاورند که زمین وزمان رو بهم می دوزند.حالابسوز ای جنگل ای محیط زیست ای فضای سبز ای طبیعت ای سرمایه ملی.بسوز .بسوز.بسوز.

0
0
پاسخ
1393-05-28 12:54
دوست دار محیط زیست

با سلام بارها در این سایت و سایتهای دیگر به این موضوع اشاره شده که دست اندر کاران محیط زیست و برخی از افراد ngo فقط درخت و حفاظت از محیط زیست را خلاصه در درختان بی ارزش موجود در جاده ابر میدانند ، چرا صدای اینها در نمیآید ؟کجایند وا مصیبتها سر دهند؟پارک جنگلی گلستان در آتش میسوزد تا اشاره ای یا دفاعیاتی از جاده ابر از سوی شخصی و یا گروهی صورت پذیرد اینها تمام تلاششان را برای خفه کردن این واقعیت و خواسته و مصوبه دولت مضاعف میکنند . قدری انصاف باید. وجود این جاده برای تمام استان مفید وافع خواهد شد .

0
0
پاسخ
1393-05-28 16:18
یک شهروند

جناب نویسنده عزیزبنده یک دوستدار محیط زیست هستملازم میدونم چند نکته رو عرض کنم1- انتصاب زودهنگام مهاجر : غیر این است که ایشان 8 سال در دولت اصلاحات مدیر کل استان بودند و در زمان تحویل این پست به نفر بعدی می شد تعداد مرال ها و حیوانات رو شمرد در حالی که الان شما به سختی حتی میتونی ببینی این حیوانات رو چه برسه به شمردن2-در مورد آتش زدن تعمدی : بهتره شما به تحرکات بعضی از مدیران قدیم پارک دقت بفرمایید.3- مشاور رسانه ای جنجالی : شما خبرنگار غیر جنجالی از تظر دولت قبل سراغ داری ( به جز خود شما و دوستانتان ) تمام افرادی که قلم توانا داشتند و حامی محیط زیست و مردم بودند جنجالی محسوب می شدند.4- نحوه سریع اطلاع رسانی : که این نه بد بلکه از نقاط قوت مهاجر است که در تعامل بسیار زیادی با اهل رسانه است و این ارج نهادن و احترام به رسانه و مطبوعات است و اهالی با شعور و فرهنگ رسانه به ایشان.

0
0
پاسخ
1393-05-28 16:20
یک شهروند

5- تغییرجاده دسترسی : کاملا مشخصه که بدون هیچ مطالعه ای این نظر داده شده . آیا شما به آمار تصادفات خودرو ها در این جاده با حیوانات در حال عبور از جاده برای جفت گیری ، کوچ، غذا و ... دقت کردید ؟ به نظر شما آیا علاوه بر به خطر افتادن نسل حیوانات به خطر افتادن هموطنان مان برای شما اهمییت ندارد ؟آیا جای جاده ترانزیت در داخل پارک ملی است ؟6- فلج شدن اقتصاد ده ها روستا در این جاده : شما اصلا می دانید شغل این روستائیان چیست ؟کدام روستا در این مسیر از طریق رفت و آمد خودرو ها در این جاده کسب روزی می کنند ؟اگر منظورتان رستورانهای خراسان شمالی است که جاده جدید به آن می رسد.در صورتی که جاده جدید می تواند رونق اقتصادی زیادی برای استان و فرصتی مناسب برای مردم منطقه جدید حاشیه جاده باشد.آیا تا به حال از جاده سمت کلاله عبور کرده اید ؟ آیا زندگی مردم آن منطقه را دیده اید‌؟

0
0
پاسخ
1393-05-28 16:36
یک شهروند

7- روایت آتش زدن شکارچیان غیر مجاز : ظاهرا شما به اخبار توجه ندارید زیرا بعد از آتش سوزی با اطلاع دادن تعدادی از همین افراد بومی زحمت کش تعدادی لاشه حیوان شکار شده در منازل شکارچیان که اتفاقا بومی هم بودند کشف شده8 - راهکار شما برای حفظ موجودات : تمام این راهکار ها بسیار عالی و درست است این را همه می دانند ، به نظر شما چطور یک اداره کل فکستنی مثل محیط زیست که بودجه اون یک دهم سایر ادارات نیست میتونه یک بالگرد بخره که در استان فقط یک عدد وجود داره ؟این اداره برای خاموش کردن آتش از تهران هلیکوپتر ساعتی 4 میلیون اجاره می کنه !!!! جالبه نه ؟؟؟؟حتی پول تعمیر بیسیم ندارند بماند که حقوق کارمندان رو 6 ماهه ندادند.به نظر شما یک پایگاه اطفاء حریق چقدر بودجه میخواد ؟؟؟؟

0
0
پاسخ
1393-05-28 16:48
کارمند دستگاه قضا

بعضی ها پرونده قضایی در خصوص شکار غیر قانونی قوچ و میش داره در حین به نیش کشیدن گوشت دستگیر شده .این آدما هر وقت به تلویزیون آمدن مشکل ساز شدن مدیریت ندارن نمیتونه آرامش به مردم بدن سر موضوع تلف شدن ماهی های جنگل هم ماجرا سازی کردن بعد از حضور در تلویزیون.کلا این آدما مخالف هستن مثل ا م مخالف بودن کلاس داره.بگو اینهمه مخالفین یک راه حل درست ارائه بدین که حداقل خودتا نخندین سنجیده راه جنگل میخوان از کلاله ببرن.غافل از اینکه دولت بعد از 20 سال 3 کیلومتر کمربندی گالیکشو درست نکرده.

0
0
پاسخ
1393-05-29 00:09
علی

پارک ملی گلستان هدیه ای به زائرین علی بن موسی الرضا هست چرا میخوای مردم رو از این هدیه محروم کنی ضد حال

0
0
پاسخ
1393-05-29 00:18
روستایی

در حالیکه که بزرگترین پارک ملی ایران در استان گلستان واقع است و در حالیکه نام گلستان با سرسبزی و جنگل و ارتفاعات پوشیده از درختان عجین شده جای بسی تاسف و تاثر دارد که اداره کل محیط زیست آن در چنین شرایط بحرانی به خواب خرگوشی فرورفته و انگار نه انگار که لحظه به لحظه حجم قابل توجهی از محیط زیست ما در حال نابودی است.

0
0
پاسخ
1393-05-30 11:58
قرخود

استعفا!!قدرت اینقدر شیرینه که آقایان حتی اگر تمام پارک ملی گلستان آتیش بگیره حاضر به کناره گیری نیستند.خانم ابتکار لطفا تدبیر بفرمایید.

0
0
پاسخ
1393-06-01 00:35
محیط بان پارک

چرا همه آتش را به گردن مردم و جاده میندازین :1- این جاده از قدیم بوده2- این مردم هم از قدیم بودن3- این درختان بی گناه هم از قدیم بودن4 آیا این آتش سوزی های زنجیره ای و مکرر نیز از قدیم بوده ؟؟؟خانم ابتکار چرا مثل گذشته شجاعت به خرج نمی دیناستاندار محترم گلستان شما چاره بیاندیشیداستاندار محترم خراسان شمالی پارک ملی گلستان هم حوزه سیاسی و جغرافیایی شما هم هست. اقدامی بفرمائیداستاندار محترم استان سمنان آتش سوزی پارک ملی گلستان نیز بخشیش در حوزه شما اتفاق می افتد

0
0
پاسخ
1393-06-01 00:49
حارس

استان گلستان نزذیک به 450 هزار هکتار جنگل داره و جاده از کنارش رد میشه و مردم از گلوگاه تا پارک ملی گلستان که تزدیک به 200 کیلومتر هست اتراق می کنند.دقت کردید که چرا فقط پارک ملی گلستان می سوزهچرا بقیه جنگها نمی سوزن مثلا ناهار خوران . جمعیت اونجا که بیشتره .مسئولان بفکر پارک ملی گلستان باشید .محافل بین المللی دارن رصد میکنن این پارک ارزشمند رو .

0
0
پاسخ
1393-06-01 00:54
بومیان پارک گلستان

مدیریتشون ضعیفه پارک ملی گلستان آتیش میگیره اما مسولان استانداری گلستان و فرمانداری گالیکش زودتر از مسئولان محیط زیست استان گلستان به محل حاثه می رسنپارک ملی آتیش می گیره مامورین محیط زیست استان خراسان شمالی زودتر از مامورین اداره کل محیط زیست استان گلستان می رسن. فاصله گرگان تا پارک ملی گلستان 160 کیلومتره از طرفی فاصله بجنورد تا پارک ملی گلستان 160 کیلومتره !!!

0
0
پاسخ
1393-06-01 01:00
سمیرا

خانم ابتکار سلاماگه محیط زیست رو دوس داریناگه پارک ملی گلستان براتون مهمهاقدام عاجل بفرمائید.آتش سوزی با این وسعت و با این فاصله کم و با این تکرار در دو ماهه اخیر !!هنوز پائیز نیومده و برگ درختان زمین نریختند و درختان خشک نشدند. برای اون موقع اینا می خان چکار کنن

0
0
پاسخ
1393-06-01 01:03
یحیی

پارک ملی گلستان در آتش غرور و کبر مدیران می سوزد .حاضر نیستند که اشتباهات خود را بپذیرند و گامی مثبت در جهت رفع قصور گذشته بردارند .

0
0
پاسخ
1393-06-01 01:06
یک شهروند

دوستان ظاهرا" فقط از روی احساسات نظر می دن ، بدون حتی کوچکترین اطلاعات1 - این مناطق طی سالیان متوالی با روی هم انباشته شدن طبقاتی گیاههای خشک ، و علفزارها مکان به شدت مساعدی برای آتش است و در این مناطق آتش به سرعت انتقال پیدا می کنه2- خانم خبرنگار م . ج مشاور خانم دکتر ابتکار و دکتر کیخواه هستن . شما به فکر وضعیت خودت باش آقای نویسنده که کاملا مشخصه از کی خط میگیری.3خوشبختانه اصولگرایان انقدر احمقانه فکر می کنند و با یک سری اراجیف مردم ساده لوح رو گول می زنند ( مثل 8 سال گذشته ) که فکر می کنند همه مثل خودشون هستند.4 - اصلا یکی نیست به اینا بگه شما که فقط تنها کاری که تو زندگیت بلدی شایعه سازی و حرف در آوردن مضحکانه برای دیگران هست چرا نظر میدی چرا مطلب می زاری ، حداقل اگه میزاری یک چیزی بگو که با عقل جور در بیاد اراجیف تحوبل مردم نده

0
0
پاسخ
1393-06-01 16:48
عبدارضا.ق

اگر به ما اضافه کار و ماموریت بدن و رفتارشون خوب باشه هاهمه مسائل حله

0
0
پاسخ
1393-06-02 00:16
اصولگرا

خطاب به نویسنده ( شهروند ) :اولا همه اینقدری که تو می فهمی رو می فهمند..دوما احمق خودتی بی تربیت !! که در خانواده ای بزرک شدی که الفبای تربیت رو بهت یاد ندادند و پیش کسی کار می کنی که اونم مثل خودته !!سوما وقتی مسولیت میگیرید همه اش که تفریح و بگو بخند نیست اینها رو هم داره! کمی هم برای کشور کار کنید !چهارما ما بارها گفته ایم زمان مدیریت کهنه ها و بازنشسته ها سپری شده چرا بپذیرید که مثل ....توش گیر کنید !!!

0
0
پاسخ
1393-06-02 12:30
رضا

اقای نه چندان محترم اولا ادب خوب چیزی است دوما خدمت شما عرض کنم احمق خودتی وبس سوم پیگیر خواهم شدوشمارا ادب خواهم کرد

0
0
پاسخ
1393-06-10 11:34

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.