اگر از چنین منظری به نهضت امام حسین (ع) و جامعه ناب توحیدی همراه او تا روز عاشورا بخوبی بنگریم نه تنها به عظمت این نهضت و نقش و اثرگذاری بی بدیل و منحصر به فرد آن تا ظهور و رجعت اذعان خواهیم نمود بلکه تطبیق و تفسیر این نهضت عظیم و بزرگ را به " اِیّاكَ نَعْبُدُ " نشان می دهد!

به گزارش گلستان ما، انسان و ‌‏جامعه تراز اسلام ناب محمدی (ص) ؛انسان و جامعه توحیدی و توحید مدار است و این از حضرت آدم تا خاتم و از این مبدا اخیر تا ظهور حضرت ولی عصر(عج) و با وجود هر سطح از پیشرفت، صائب و یک شاخص ابدی در دو بعد نظری و عملی است.

‌‏چنین جامعه ای ناب که تنها به خدای یکتا می اندیشد و در پناه او و مدار شریعت او عملا خودسازی می کند و پردازش می شود؛ توحید در آن عینیت خارجی یافته و حقیقت وجودی آن خدایی شده است و این چنین خود نیز مبدا و منشا ساخت یک تمدن توحیدی _ که تحت قرآن صامت و ناطق بنا نهاده شده است_ می گردد.

این جامعه نه تنها تسلیم محض خدا بلکه عصیان محض غیر خدا می باشد و این یعنی همان " اِیّاكَ نَعْبُدُ " کلید فاتحه الکتاب و رمزگشای سعادت دنیوی و اخروی بشریت است.

اگر از چنین منظری به نهضت امام حسین (ع) و جامعه ناب توحیدی همراه او تا روز عاشورا بخوبی بنگریم نه تنها به عظمت این نهضت و نقش و اثرگذاری بی بدیل و منحصر به فرد آن تا ظهور و رجعت اذعان خواهیم نمود بلکه تطبیق و تفسیر این نهضت عظیم و بزرگ را به " اِیّاكَ نَعْبُدُ " نشان می دهد!

علامه شهید مطهری معنی "اِیّاكَ نَعْبُدُ " را: "خدایا تنها تو را پرستش می كنیم و رام و مطیع تو هستیم، و مطیع هیچ كس و هیچ فرمانی كه ناشی از فرمان تو نباشد نیستیم. " می داند؛یعنی همان تسلیم محض خدا و عصیان محض غیر خدا .
علامه مطهری در مهمترین فراز از تفسیر این کلید فاتحه الکتاب می گوید؛" اِیّاكَ نَسْتَعینُ" یعنی :"خدایا ما مردم جامعه ی توحیدی در حركتی هماهنگ، همه با هم به سوی تو و گوش به فرمان تو روانیم" و " اِیّاكَ نَسْتَعینُ" تنها از تو كمك می خواهیم؛ از غیر تو كمك نمی خواهیم و استعانت نمی جوییم."

امام حسین (ع) این انسان کامل و پرچمدار توحید و توحید مداری اولا مظهر نافرمانی محض در برابر غیرخداست چراکه به فرموده ایشان
«وَ عَلَی الإسلام السَّلامُ إذْ بُلِیَتِ الأُمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ یَزیدَ؛ زمانی که امت اسلامی گرفتار زمامداری مثل یزید شود، باید با اسلام خداحافظی کرد» . آن حضرت
در مسیر کربلا و ملاقات با فرزدق مصادیق نظام شرک حاکم را بر می شمارد:" ای فرزدق! اینان گروهی هستند که پیروی شیطان را پذیرفتند و اطاعت خدای رحمان را رها کردند و در زمین فساد را آشکارا ساختند، و حدود الهی را از میان بردند، و باده‌ها نوشیدند، و دارایی‌های فقیران و بیچارگان را ویژه خود ساختند، و من از هر کس به یاری دین خدا و سربلندی آیینش و جهاد در راهش سزاوارترم، تا آیین خدا پیروز و برتر باشد."

و ثانیا همچنان که در نامه‌ای به جمعی از بزرگان بصره بیان می‌فرمایند؛ مظهر تسلیم محض خداست:«و أنا اَدْعُوکُمْ إلی کتابِ اللهِ و سُنَّةِ نَبِیِّهَِ(ص) من شما را به کتاب خدا و سنت پیامبرش فرا می‌خوانم».

همچنین آن حضرت در خطبه‌ای در مسیر کربلا در جمع لشکریان حرّ ، می فرمایند :
«ألاتَرَوْنَ إلی الحَقِّ لا یُعْمَلُ به، و إلی الباطِلِ لا یُتَناهی عنه لِیَرْغَبَ المُؤمِنُ فی لِقاءِ رَبِّهِ حَقَّاً حَقّاً؛ آیا نمی‌بینید به حق عمل و از باطل جلوگیری نمی‌شود. در چنین شرایطی بر مؤمن لازم است که به دیدار پروردگارش راغب باشد».

بدین ترتیب امام حسین (ع) از مبدا خروج از مدینه تا مکه مکرمه ،با تبیین ناب توحید نظری ، توحید عملی در عصیان محض در برابر غیرخدا را عینیت خارجی می بخشد و با خروج از مکه حتی براساس دو دیدگاه مشهور ؛توحید عملی در تسلیم محض در برابر خدا را فراتر از عبادت ظاهری حکم و بر مبنا آن نهضت و جامعه ای توحیدی ولو کوچک را تشکیل و در سرزمین کربلا حاکمیت توحیدی محض را پایه گذاری می نماید و پرچم ناب ترین جامعه توحیدی را در نماز ظهر عاشورا برای بشریت می افرازد و با ندای «الهی رِضاً بِرِِضِاکَ، صََبراً عَلی قَضائِک یا رََبََ لا الهَ سِواکَ...» به اوج تاریخی و تاریخ ساز آن می رساند.

از مقطع یاد شده انسان و جوامع انسانی مختلف تا کنون در سراسر جهان هرساله در همین مکتب قرآنی و توحیدی محض امام حسین (ع) ،خودسازی می کنند و پردازش شده اند تا به انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) رسیدند و امروز نیز به برکت همین نهضت حسینی خمینی ،شاهدیم که در بستر جهانی اربعین آن حضرت، جامعه جهانی توحیدی " اِیّاكَ نَعْبُد" در حال شکل گیری و نوید ایجاد تمدن جهانی نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی ارواحنا فداه می دهد و رجعت امام حسین (ع) را فراهم می نماید. ان شاءالله

به قلم حسن بیارجمندی فارغ التحصیل دانشگاه وزارت خارجه روسیه

انتهای پیام/

آخرین مطالب