1398-02-02 11:01
579
0
62720
گزارش؛

ترکمن صحرا نیازمند هوای تازه خدمت/ سیلاب هنوز تمام نشده، لطفا خسارات را ببینید

خسارات سیلاب اکنون بیشتر نمایان شده و حالا روزهای آزمون مدیران و مسئولان برای مدیرت جبران خسارات و بازسازی فرا رسیده است.

به گزارش گلستان ما؛ سیاهی سیل از شهر های گلستان رخت بست، آب ها فروکش کرد، نمناکی دیوارها کم کم جای خود را به خشکی میدهد، هرچند برخی خانه ها باید از بن ویران و خانه ای نو برپا شود .

بیش از یکماه شده است که سیلاب خانه ها و زمین های شهرهای گلستان را ویران کرد و پس از هدایت آن به دریا رسید .

حالا دریا ساکن و بی صداست و هیچکس فکرش را نمی کند که آب های آن تا روزهای گذشته رودهای خروشانی شده بود که سدها را لبریز کرده بود  و قدرت شکستن آن را هم داشت.

حالا خانواده های آق قلا و گمیشان به فکر سازندگی اند، به فکر ساخت و تعمیر منازلشان اما پیش از آن عفونت ها  و گل و لای ها باید از خانه ها و معابر پاکسازی شود .

اینروزها مقصد گروه های جهادی و مردمی آق قلا و محلات کل آباد و عید گاه و .. است. گمیشان هم از سوی جهادگران و خدمت رسانان  بی نصیب نیست لطف خیرین شامل حال  جای جای استان می شود  و هرجا مردم بخواهند همانجا خواهند رفت.

IMG11493717

مقصد گروه های جهادی و مردمی آق قلا

مدارس از 24 فروردین بازگشایی، کتاب و دفتر برای بچه ها رسید ، سیل مهربانی مدارس و دانش آموزان و بسیج دانش آموزیی و حمایت های مردمی به سوی مدارس گسیل شد و بوی تعلیم و تربیت همه  جا را فرا گرفت هرچند عدم استحکام بناهای مدارس با قدمت زیاد موجب شد بچه ها در کانکس و در حیات همان مدارس ، درس را آغاز کنند.

مغازه ها هم باز شده است، بازارها هم کمی رونق گرفته است،کارگاه ها و شرکت ها و کم کم در حال شروع فعالیت هستند و ادارات هم آغازبکار کرده اند و شهر بوی زندگی گرفته ،  هرچند هنوز در برخی مناطق کمبود وجود دارد.

اهالی ترکمن صحرا همواره نجیب بوده اند و در سیلاب اخیر نشان دادند که نسبتِ به حقی به آنان دادند. «ترکمن های نجیب» همواره به آرام و صبور بودند از همان روزهای نخست که مادر شهیدی در ابتدای سیل از دنیا می رود و اورا  باقایق تشییع می کنند اما دم نمی زنند که مبادا خللی در کار نیروهای امدادی بوجود آید.

57863246

ضرورت پاکسازی و عفونت زدایی  سریع خانه ها ومعابرشهری و روستایی/مسئولیت با چه کسی است؟

آری مردم ترکمن صحرا غیرتمند، قانع و صبورند،  اما آنها حالا حرف و دردل دارند، 17 هزار و 800 واحد مسکونی در سیلاب خسارت دیده و اکنون بیش از هر چیز به پاکسازی خانه هایشان و دفع گل و لای و زباله های شهرشان نیازمند تا درگیر بیماری نشوند و بتوانند  هرچه زودتر به زندگی عادی یشان همراه با سلامتی برگردند.

یکی از شهروندان می گوید: همه نیروهای امدادی از سپاه و بسیج گرفته  تا هلال احمر و نیروهای مردمی از روزهای اول پای کار آمدند و دست به دست هم دادند تا کمترین آسیب به ما برسد.

او ادامه می دهد: اما حالا که یکماه گذشته و آب فروکش کرده می خواهیم به خانه هایمان برگردیم، کودک در خانه داریم و باید به او رسیدگی کنیم. می ترسیم مریض شود.چند بار او را به بیمارستان بردیم.

شهروند دیگری با ما همراه می شود، و می گوید: اگر به خانه ام بیایید نشانتان می دهم که آنقدر گل و لای است که نمی توانیم وارد آن شویم اما با این حال برگشتیم تا زودتر سامان پیدا کنیم.

او ادامه می دهد: داریم خانه هایمان را می شوییم، بسیج و ارتش خیلی کمکمان می کنند. اما از فرمانداری و بقیه نهادها هم می خواهیم  بیشتر کمک کنند، گل و لای خانه ها را که به کوچه میریزیم،  شهرداری جمع آوری نمی کند و با یک باران دوباره به خانه هایمان می آید.

این شهروند آق قلایی  برایمان می گوید که همه شهر نیازمند کمک هستند حالا که وقت خدمت است کسی برای عکس گرفتن هم نمی آید. خسارت ها آنقدر زیاد است که انتظار نداریم در یک هفته و یکماه جبران شود اما حداقل مسئولان جهت سرکشی و بررسی آن به خانه هامان بیایند.

9775348 314

ترکمن صحرا نیازمند هوای تازه

برخی هم می گویند: مسئولیت پاکسازی و نظافت شهری آق قلا با کیست ؟ اعضای شورای شهر آق قلا این روزها کجا هستند و دقیقا چکار می کنند ؟ چرا در این بحران شهرداری آق قلا ساعت 14 تعطیل می شود ؟ گروه های جهادی ساعت 14 برای گرفتن تجهیزات به شهرداری مراجعه کرده اند و با پاسخ "الان تعطیل است، بروید فردا صبح بیایید !" مواجه شدند.

 و حتی زباله ها نزدیک به یکماه است که جمع آوری نشده است، گل و لایی که از خانه ها به معابر ریخته شده توسط شهرداری جمع آوری نشده و  همین امر باعث شده تا بخشی از گل و لای در اثر بارشهای اخیر دوباره به جوی و منازل باز گردد و بوی نامطبوع صادر شود.

 سیلاب علاوه بر واحدهای مسکونی، زمین های کشاورزی، دام ها و طیور و واحدهای صنعتی است که اشتغال و اقتصاد منطقه را ازبین برده است، و میزان خسارت آن به گفته  میرمحد غراوی سرپرست استانداری گلستان بیش از 4 هزار و 800 میلیارد تومان است.

خسارات سیلاب اکنون بیشتر نمایان شده و حالا روزهای آزمون مدیران و مسئولان برای مدیرت جبران خسارات و بازسازی فرا رسیده است.

ترکمن صحرا اکنون نیازمند هوای تازه است و برای ساخت و آباد سازی شهرهای سیل زده به خصوص آق قلا و گمیشان باید همه مسئولان و نهاد دست به دست هم دهند و با تسریع در روند امدادرسانی بهداشتی به ساخت و ساز و جبران خسارت این مناطق بپردازند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.