1396-07-15 04:24
1972
0
44947
روزهای پایانی یک ماراتن ؛

گلستان در جنگ فرسایشی استاندار بومی یا غیربومی/ سید مناف هاشمی یا اسدالله رازانی در راه کاخ سفید گلستانی ها

پیشینه تعیین استانداران گلستان بخوبی نشان داده که بخش عمده ای از توان و نیروی انسانی استان در یک دوره زمانی نسبتا طولانی مصروف این جنگ و دعوای فرسایشی شده است .

به گزارش گلستان ما، حسن بیارجمندی مشاور اسبق حوزه معاونت سیاسی امنیتی استانداری در یادداشتی نوشت: تعیین استانداران بعد از تشکیل کابینه و آغاز بکار رسمی وزیر کشور در چارچوب سیاست های نوین دولت مستقر، حق بدیهی دولت هاست .

اما در عین حال، این حق مطلق نبوده و اعمال آن در خلاء امکان پذیر نیست و عوامل متعددی در چنین تعیینی خواه یا ناخواه اثر گذار است.

شاید مهمترین عامل سیاسی اثرگذار در اعمال این حق، احزاب سیاسی حامی رییس جمهور در استان و نخبگان داخل و خارج استان آنها باشد و لذا تبعا درخواست تعیین گزینه بومی و عدم تعیین گزینه غیر بومی به اصلی ترین مطالبه آنان در استان مبدل می شود .

 پیشینه تعیین استانداران گلستان بخوبی نشان داده که بخش عمده ای از توان و نیروی انسانی استان در یک دوره زمانی نسبتا طولانی مصروف این جنگ و دعوای فرسایشی شده است و آنچه در این وضعیت دیده نمی شود :

۱ خواست و مطالبات اصلی مردم استان ( اقتصادی و معیشتی )
۲ شرایط ( فرصت، تهدید، ضعف و قوت) کنونی و پیش روی استان و ضروریات و لوازم مدیریتی آن

البته فقدان احزاب منضبط و فراگیر و عدم نمایندگی احزاب استانی از کلیت مردم، ۲ لبه یک قیچی هستند که پیوندهای ۲ عامل واجد اصالت یاد شده را در اعمال حق صدرالاشاره و در این فضای غبارآلود و جنگ فرسایشی، از هم می گسلد و دود آن هم به چشم مردم استان می رود و هم به چشم نخبگان دلسوز استان .

شاید هم این وضعیت مطلوب تهران باشد و چنین فضایی بهترین فرصت برای غفلت همگان از همین عوامل واجد اصالت و عدم اجماع نخبگان استان برای حرکت بسمت تعیین یک مدیریت آینده نگرانه .

بنظر کارشناسان امر با توجه به رویکرد اقتصادی دولت و تاثیرپذیری آن از اقتصاد جهانی، دشمنان انقلاب و نظامی اسلامی از سال ۹۲ و در جریان مذاکرات هسته ای، اقتصاد ایران را به شرایط قورباغه آبپز برده اند و حتی گشایش های مورد انتظار از توافق هسته ای نتوانسته اقتصاد ایران را از این وضعیت خارج کند .
وضعیت استان گلستان هم به تبع کشور از این وضع خارج نیست و حتی به دیگر بخش های اجتماعی و اداری سیاسی سرایت کرده است .

* در چنین وضعیتی دو راه اصولی پیش رو است :

1 ابقاء استاندار کنونی با در پیش گرفتن اصلاح حداقلی مدیریتی و اهتمام جدی به خواست و مطالبات اصلی مردم استان ( اقتصادی و معیشتی ) در سایه شعار سال .

2 تعیین استاندار بومی یا غیربومی تحول آفرین با بهره مندی از توان علمی و تجربه مدیریتی عالی .

قطعا انتخابی خارج از این گزینه ها استان را با توجه به وضعیت کنونی به گرداب تغییرات سیاست زده و گسترده نامحدود و مدت دار فرو خواهد برد و حداقل تا اردیبهشت سال ۹۷ بطول خواهد انجامید .
و نتیجه آن جز انباشت مطالبات مردم و افزایش نارضایتی ها چیز دیگری نخواهد بود و البته فاکتور تحولات منطقه ای و بین المللی بالاخص متاثر از تحریم های جدید و سیاست های خصمانه پیدای آمریکا و پنهان اروپا را هم باید به آن افزود .

علاوه بر این، احتمال بعضی تغییرات مدیریتی در استان و نیز کلید خوردن رقابت های زود هنگام انتخابات مجلس شورای اسلامی به عمق این فترت و بغرنج تر شدن وضعیت استان کمک خواهد کرد .

تحلیل تعیین استانداران جدید دولت دوازدهم تا کنون نشان داده است که سیاست کلی دولت، حفظ استانداران با جابجایی و یا ارتقای آنان است .
این سیاست در جابجایی استانداران دارای ۴ سال مدیریت و کارنامه مطلوب دولت ملموس و عینی است .

اظهارات استاندار گلستان در مصاحبه های اخیر نیز موید این سیاست کلی است و در همین راستا شنیده های موثق حکایت از آن دارد که صادقلو در روز یکشنبه بعنوان استاندار یکی از استان های قم، اصفهان و یا یک استان دیگر که مورد موافقت ایشان قرار نگرفته است تعیین می گردد .

همچنین بر اساس گمانه زنی های یک هفته اخیر و بعضی اخبار، سید مناف هاشمی یا اسدالله رازانی و...در راه کاخ سفید گلستانی ها هستند و هیچ عاملی تا لحظه نگارش این مطلب نتوانسته است این تصمیم را تغییر دهد !

کمتر از ۴۸ ساعت آینده فرصت طلایی برای نخبگان و بزرگان استان گلستان است که ضمن آسیب شناسی تحرکات ناموفق چند ماه گذشته خود؛ بطور واقع بینانه تری به این موضوع نگاه کنند و آینده استان و مردم عزیز آن را قربانی منافع مادون فردی و حزبی خود نکنند .

بازی انتخاب استاندار جدید گلستان؛ مثل بازی علیه شهردار سابق گرگان و انتخاب شهردار جدید آن در برخی محافل نیست و هر کس از عواقب آن با خبر نباشد حتما آنهایی که در تهران نشسته اند، هم با خبر هستند و هم به تبعات آن در این استان در حال گذار، اشراف دارند .

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.