1395-11-14 17:02
2477
2
34652
حسن عباسی در گفتگو با گلستان ما :

انتقاد شدید حسن عباسی از دانشگاهها : ظرف 40 سال نتوانستید یک شریعتی بسازید / هر جا رسیدیم یک دانشگاه زدیم

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال گفت :در چین با این همه وسعت و جمیعت ۲۵۰۰ واحد دانشگاهی وجود دارد اما در کشور ما ۲۵۵۰ واحد یعنی اینکه ما هر جا زمین خالی گیر آوردیم یک واحد دانشگاهی تاسیس کردیم .

به گزارش گلستان ما ؛ دکتر حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین و مرکز بررسی‌های دکترینال در گفتگو با خبرنگار گلستان ما در خصوص وضعیت علمی کشور طی سه سال گذشته و مقایسه تطبیقی با قبل و بعد از انقلاب در حوزه علمی گفت : در حال حاضر در کشور ما ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجو داریم در حالیکه این رقم قبل از انقلاب به ۱۵۰ هزار نفر می رسید .

عباسی افزود : تعداد واحدهای دانشگاهی ما از کشور چین هم بیشتر است یعنی اینکه در چین با این همه وسعت و جمیعت ۲۵۰۰ واحد دانشگاهی وجود دارد اما در کشور ما ۲۵۵۰ واحد یعنی اینکه ما هر جا زمین خالی گیر آوردیم یک واحد دانشگاهی تاسیس کردیم و از این منظر در دنیا رکورد زدیم .

وجود ۷۰ هزار استاد دانشگاه در ایران

وی با اشاره به حضور بیش از ۷۰ هزار استاد دانشگاه در ایران تصریح کرد: از نظر کمی در حوزه علم در دنیا در یک بازه ۳۰ ساله بی نظیر هستیم اما در برخی از حوزه ها بعد از انقلاب رشد بسیار خوبی داشتیم مثلا  قبل از انقلاب و ۵ سال بعد از انقلاب اکثر پزشکان کشور هندی ، پاکستانی و بنگلادشی بودند اما طی ۲۵ تا ۳۰ سال گذشته در زمینه پزشکی به خودکفایی رسیدیم تا جایی که امروز پزشک صادر می کنیم .

 رئیس اندیشکده یقین اذعان کرد: در زمینه فنی و مهندسی هم رشد خوبی داشتیم اما این رشد فنی مدیریت نمی شود و خود را نشان نمی دهد مثلا در صنعت خودرو سازی هنوز شاهد ضعفهایی هستیم .

در علوم انسانی پسرفت داشتیم

عباسی به علوم انسانی اشاره کرد و گفت : متاسفانه در این زمینه رشد که نداشتیم هیچ ، بلکه شاهد پسرفت هستیم و حدود نیمی از دانشجویان ما در رشته علوم انسانی تحصیل می کنند تا جایی که مقام معظم رهبری نیز در سال ۸۸ در دیدار با اساتید وقتی عنوان شد نیمی از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجوی کشور در حوزه علوم انسانی درس می خوانند ، انتقاد کرد و گفت : چرا باید چنین باشد در حالیکه نه متن علوم انسانی مناسبی داریم و نه اینکه اساتید مبرز در دانشگاههاست .

photo 2017 02 02 18 29 25

وی این مشکل را در حال حاضر نیز موثر دانست و افزود : نتیجه آن دیدار سال ۸۸ به کرسی نظریه پردازی منتج شد  که این جریان تحولی در علوم انسانی ایجاد کند اما نتیجه نداد و در سال ۷۹ جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم از طریق مقام معظم رهبری مطرح شد و قرار شد کرسی های نظریه پردزای بر مبنای آن شکل بگیرد اما فروردین ماه امسال گزارش ۱۵ ساله توسط رئیس کرسی نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.

بعد از ۴۰ سال نتوانستیم یک شریعتی بسازیم

عباسی گفت : در این گزارش آمده که ما در ایران ۷۰ هزار استاد داریم اما در طی ۱۵ سال گذشته یک کرسی هم برگزار نشده و اگر هر ۱۰۰۰ استاد یک کرسی برگزار می کردند امروز ۷۰ کرسی برگزار شده بود  به بیان ساده تر اینکه از هر ۱۰۰۰ نفر یک دانه شریعتی بیرون نیامد ، شریعتی که یک کرسی نظریه پردازی در تهران حسینیه ارشاد داشت بعد از ۷۰ جلسه ساواک آن را بست ، حرفهایی که شریعتی می زد قابل نقد بود اما بعد از ۴۰ سال نتوانستیم یک شریعتی بسازیم که کرسی برگزار کند و حرفهایی بزند که بشود او را نقد کرد .

رييس مركز بررسي‌هاي دكترينال اضافه کرد : این گزارش تکان دهنده بود که ما از ۷۰ هزار استاد نتوانستیم یک کرسی نظریه پردازی برگزار کنیم  و حتی یک نفر نداریم که حرف از خودش تولید کند نه چیزهایی که در لیسانس و فوق لیسانس را خوانده دوباره تکرار کند ، توی علوم انسانی هی نگوید فلانی گفت باید بگوید من گفتم .

می خواهند علوم سیاسی را ایدئولوژیک کنند

عباسی اشاره با اشاره به پسرفت و چالش در حوزه علوم انسانی بیان کرد : رهبری در سال ۹۳ یک جمله مبنایی گفتند  که مبنای علوم انسانی غرب غیر توحیدی است ، بعد از سال ۸۸ که تحول علوم انسانی شروع شد اولین رشته درسی که متون آن آماده شد علوم سیاسی بود اما فردای روز رونمایی از آن ، ۱۶۰ استاد علوم سیاسی که لبیرال هستند طی نامه ای به مسئولین کشور گفتند که جلوی این کار گرفته شود چون عده ای می خواهند علوم انسانی را ایدئولوژیک کنند.

 وی تصریح کرد : در ز مینه های دیگر علمی مثل انرژی اتمی ، فناوری هسته ای ، موشکی به نتایج خوبی رسیدیم ولی در علوم انسانی پسرفت داشتیم و اخیرا دیگر علنا با مبانی الحادی آن در افتادیم .

photo 2017 02 02 18 29 15

رئیس اندیشکده یقین یاد آور شد : همه دولتهای گذشته نسبت به علم موضع انفعالی داشتند ، هر وقت در مورد دانشگاه سخن می گفتند از در و دیوار ، خوابگاه ، خورد و خوراک ، دستمزد اساتید و … بحث می شد ، کسی جرات نمی مرد در خصوص محتوای علم در دانشگاه ابراز نظر کند .

عباسی بیان داشت : نکته دیگر استفاده از وزرای غیر متخصص در وزارت علوم است که در حال حاضر وزیر مدرک پزشکی دارد ، در تاریخ جمهوری اسلامی همیشه وزاری علوم یا پزشک بودند یا مهندس و هیچوقت از علوم انسانی کسی وزیر نشد ، در این حوزه هیچ مسئولی گوشش بدهکار نیست و این دغدغه های رهبری است که باعث شده تا حوزه های علمیه و اندیشکده ها به دنبال این قضیه بروند و از این جهت است که در این حوزه جواب نمی گیریم .

انتهای پیام / ج . ع /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.