1393-09-09 18:35
19981
1
6543

آشنایی قارچ کوهی (گوبلک) در گالیکش + تصویر

قارچ کوهی که به زبان محلی مردم گالیکش به آن گوبلک می‌گویند که یکی از محصولات کوهی سرشار از پروتئین است.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، قارچ کوهی در دو دوره زمانی آخر فروردین‌ماه تا پایان اردیبهشت ماه و آبان ماه و سال تا پایان آذرماه در کوه‌ها و مراتع شهرستان گالیکش می‌روید.

مردم گالیکش معتقدند در روزهای بارانی هنگامی‌که رعدوبرق رخ می‌دهد به دلیل شوک وارده پای درختان افرا قارچ‌ها به‌صورت یک‌باره از زمین بیرون می‌آیند و آفتاب پس از باران آن ها را رشد می‌دهد.

قارچ (گوبلک) روییده شده پای درخت افرا همان قارچ صدفی است که در منازل و کارگاه‌های قارچ تولید می‌شود.

قارچ (گوبلک) روییده شده پای درختان افرا را می‌توان بدن داشتن تخصصی در خصوص شناسی قارچ چید و استفاده کرد چون پای درخت افرا قارچ دیگری مانند گوبلک که تصویر آن در ذیل نشان داده‌شده است نمی‌روید.

goblakk 1

مشخصات عمومی گوبلک:

کلاهک زبانه‌ای شکل و صدف مانند به قطر 50 - 150 میلی‌متر سفید مایل به خاکستری بافت گوشتی قارچ نازک و سفیدرنگ است.

حاشیه کلاهک هموار و در بعضی موارد موجی شکل، تیغه‌ها سفید و به سمت پائین خمیده می‌باشند. ساقه ازیک‌طرف به کلاهک متصل شده در ابتدا کوتاه بوده و به‌مرورزمان نیز حذف می‌شود و توده هاگ‌های آن سفید خاکستری مایل به بنفش کم‌رنگ است.

goblakk 1

زیستگاه طبیعی:

قارچی است که قادر به تجزیه چوب بوده و ساپروفیت یا انگل است. این قارچ به‌خوبی بر روی درخت توسکای زنده یا بریده‌شده؛ افرا، نوعی سپیدار رشد و نمو می‌نماید.

بستر کاشت و بستر تهیه این قارچ در خانه:

کاه و کلش غلات با رطوبت 75 درصد در ابتدا باید کاه و کلش را خردکرده و سپس آن را با جوشاندن در آب 70 درجه به مدت 30 - 45 دقیقه پاستوریزه نمود.

روش دیگر پاستوریزاسیون عبارت است از قرار دادن این کاه و کلش در معرض بخارآب 60 درجه به مدت 6 ساعت.

قارچ صدفی به‌عنوان یک تجزیه‌کننده اولیه می‌تواند در انواع مختلف ضایعات و مواد حاوی سلولز رشد و نمو یابد.

تشخیص قارچ‌های خوراکی و سمی از یکدیگر:

قارچ‌ها در طبیعت بسیار فراوان‌اند، که بعضی از آن‌ها خوراکی و بعضی دیگر سَمّی می‌باشند.

سؤالی که معمولاً از یک قارچ‌شناس می‌شود این است که چگونه می‌توان قارچ سمی از قارچ خوراکی تشخیص داد.

واقعیت امر این است که تشخیص قارچ سَمّی از قارچ خوراکی بسیار مشکل است درگذشته گفته می‌شد که قارچ‌های سَمّی در اثر قطعه‌قطعه شدن تغییر رنگ می‌دهند و هنگام طبخ اگر سکه نقره در مجاورت آن‌ها قرار گیرد سکه سیاه می‌شود یا آنکه قارچ‌های سمی را حلزون نمی‌خورد و چنانچه با پیاز تماس پیدا کند پیاز قهوه‌ای‌رنگ می‌شود، این قضاوت‌های عجولانه در تفکیک گونه‌های سمی و خوراکی نه‌تنها هیچ ارزشی ندارد بلکه گاهی سبب ایجاد مسمومیت‌های خطرناکی نیز می‌شود.

goblakk 1

قارچ‌های سمی یا خوراکیِ تازه سکه نقره یا پیاز را سیاه نمی‌کند بلکه قارچ‌های فاسد یا در حال فساد مواد گوگرددار از خود تولید می‌نماید که موجب سیاه شدن بعضی از اجسام می‌گردد، همچنین وجود حلقه بر روی ساقه قارچ نیز نمی‌تواند دلیل خوراکی بودن آن باشد، زیرا قارچ‌های سمی آمانیتا نیز دارای حلقه می‌باشند.

بهترین راه تشخیص قارچ‌های سمی و خوراکی از یکدیگر به خاطر سپردن صفات ظاهری است و از مصرف قارچ‌هایی که در خوراکی بودن آن‌ها اطمینان وجود ندارد باید اجتناب کرد.

مسمومیت قارچی فقط از طریق خوردن ایجاد می‌شود و هیچ قارچی از طریق لمس کردن انسان را مسموم نمی‌کند. از تعداد چهار هزار گونه قارچ شناسایی‌شده حدود 700 الی 800 گونه آن‌ها خوراکی است و لکن تعداد گونه‌های قارچی سَمّی خیلی کم و محدود، 60 – 70 گونه است.

goblakk 1

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

مسعود بیات

بسیار عالی از توضیحات ممنون

0
0
پاسخ
1398-10-03 23:32

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.