1398-05-28 07:50
1267
0
65037
حجت‌الاسلام پناهیان:

حجاب میوه درخت مسئولیت‌پذیری است

مشاور رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: مادرها باید در خصوص فرهنگ مسؤولیت‌پذیری کار کنند و حتی برتر از حجاب است، چرا که حجاب میوه درخت مسؤولیت‌پذیری است.

به گزارش گلستان ما به نقل از صبح توس؛ حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان شب گذشته در نخستین نشست گفتمانی زن و خانواده در اندیشه رهبر انقلاب که در محل سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: در خانواده اگر هر کس همه مسؤولیت را خود به‌دوش بکشد، همه چیز از بین می‌رود، بلکه باید در خانواده هر کس مسؤولیت خود را بر عهده بگیرد.

مشاور رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه وارد زندگی مشترک شدن به‌معنای مسؤولیت‌پذیری است، اظهار کرد: هر زمان زن و مرد غرق انجام مسؤولیت شدند، تنش‌ها کاهش پیدا می‌کند و اشتباهات یکدیگر را کمتر می‌بینند.

وی یادآور شد: برای کاهش تنش‌ها در جامعه و افزایش بهره‌وری به‌ویژه در خانواده باید بیشترین بهره‌وری در خانواده باشد و کمترین آسیب متوجه خانواده شود، باید مسؤولیت‌پذیری در خانواده را شکل دهیم، مادر باید از هفت‌سالگی طوری به کودک محبت نکند که مسؤولیت‌پذیری او تأخیر داشته باشد.

پناهیان با بیان اینکه خانواده کودک را از هفت سالگی مسؤولیت‌پذیر تربیت نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: فرزندان و پدر و مادر یکدیگر را دوست دارند و این مسئله باعث جلوگیری از تربیت صحیح می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه متذکر شد: زندگی شهری این امکان را فراهم کرده که بیشتر به بچه‌ها رسیدگی شود و در مقایسه با زندگی عشایر و زندگی قدیمی‌ها، زندگی امروزه و شهری، کار کمتری دارد.

وی عنوان کرد: اکنون درصد کمتری از زندگی‌ها همچون زندگی روستایی و صحرایی سخت است، چرا که آن‌ها باید زحمت زیادی بکشند، اما کودکان در آن زندگی‌ها مسؤولیت بیشتری داشتند و در واقع کودک کار بودند، در خانواده و در بسیاری از اتفاقات مشارکت داشتند، اما اکنون اینگونه نیست.

پناهیان با اشاره به زندگی شهری و زیادی محبت به کودکان افزود: این مسئله کودکان را بی‌مسؤولیت بار آورده و افزایش آمار طلاق هم از همین مسئله نشأت گرفته است.

مشاور رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: ما به مادرها توصیه می‌کنیم که از اول ابتدایی به‌بچه‌ها مسؤولیت بسپارید و حتی در این سن اجازه تهیه غذا را به آن‌ها بدهید.

وی یادآور شد: مسؤولیت‌پذیری سخت و حرف تلخی است و پذیرفتن این مسئله از سوی انسان‌ها سخت است، یکی از عوامل بی‌حجابی هم بی‌مسؤولیتی است، چرا که انسان از مسؤولیت فراری است.

پناهیان با بیان اینکه خیلی‌ها وقتی با مسؤولیت‌پذیری آشنا می‌شوند از تشکیل خانواده و زندگی مشترک شانه خالی می‌کنند، افزود: زن و مرد مسؤولیت خاصی دارند و باید هر کدام کار خود را به‌درستی انجام دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: زنان مسؤولیت بیشتری در خانواده دارند، هرکس قدرت بیشتری داشته باشد، مسؤولیت بیشتری دارد و زنان اینگونه‌اند، آن‌ها قدرت عاطفی و هوشمندی بیشتری دارند و زودتر بالغ می‌شوند، به‌همین دلیل مسؤولیت بیشتری نیز دارند.

وی با اشاره به مسؤولیت مردان در خانواده متذکر شد: مردان در کسب پول، درآمد و درگیری با طبیعت توانمندی بیشتری دارد و به‌همین دلیل باید نیاز خانواده را تأمین کنند و نفقه بپردازد.

پناهیان تصریح کرد: زنان در روابط انسانی خانواده مسؤولیت بیشتری دارند، اما برخی از این مسئله به‌صورت فمنیست‌وار برداشت می‌کنند، اما زنان حتی مسؤولیت دارند که مردان خود را به‌راه بیاورند و اهل بندگی خدا کنند.

مشاور رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به روایتی از زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) یادآور شد: درصد بالایی از رفتار مردان مربوط به زنان است، اگر چه زنان به‌دنبال تکیه‌گاه هستند، اما در روایت داریم که افسار مرد به‌دست زن است.

وی مسؤولیت زنان را بیش از مردان دانست و گفت: خدا ابزار این مسؤولیت را به‌زنان داده که باید در خدمت خانواده، شوهر و فرزندان باشد، اما اکنون در خدمت منشی‌گری ادارات و دیگر فعالیت‌های ناهنجار قرار دارد.

پناهیان با اشاره به گلایه کردن زنان از مردان متذکر شد: زنان ابزاری برای هدایت زندگی خود دارند و گاهی مردان نسبت به زن بی‌توجهی می‌کنند و زنان آن را درک می‌کنند، چرا که زودتر از مردان بالغ شدند و این قدرتی برای زنان است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه زنان قدرت‌های بیشتری نیز دارند، بیان کرد: چرا مسؤولیت حجاب و تنظیم رابطه زن و مرد بر عهده زن قرار گرفته، چون زن از نظر عاطفی قدرت بیشتری نسبت به مرد دارد.

وی عنوان کرد: زنان اگر قدر تاثیرگذاری خود را بررسی کنند، می‌بینند که تأثیر بسیاری بر کودک خود دارند و نباید مادران پیش فرزند درد و دل کنند، چرا که پشت او خالی می‌شود، درس زندگی و استقامت توسط مادر و به‌کودک داده می‌شود.

پناهیان متذکر شد: بازی‌هایی طراحی کرده و در اختیار مادرها قرار دادیم که مادرها از آن راضی هستند و می‌گویند تأثیر بسیار خوبی در آن‌ها داشته است.

مشاور رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه حضرت امام(ره) تأثیر مادر بر فرزند را در مقابل تأثیر دیگران برتر می‌دانند، افزود: اگر مادری با قدرت خود در تأثیرگذاری واقف باشد، از شناخت دقیق مسؤولیت خود لذت می‌برد.

وی گفت: باید در خصوص قدرت و توانایی زن مطالعه کرد، باید بنگاه آموزشی گذاشت، قدرت و توانایی زن در ارتباط با مرد، کودک و خودش قابل بررسی است.

پناهیان خاطرنشان کرد: برخی از رنج‌ها مختص زن، برخی برای مرد و برخی برای هر دو است، رنج همچون موج انسان را می‌بلعد، اما باید بر روی موج و رنج سوار شد، چرا که رنج برداشتنی نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه رنج زنان را در فرزندآوری، تربیت و نگهداری آن‌ها دانست و ادامه داد: مادران قدرت این رنج‌ها را دارند و مسؤولیت‌هایی دارند که باید آن را بشناسند.

وی با اشاره به گلایه مردان از زنان در برخی مواقع، یادآور شد: مردان باید تا آخر عمر در برابر همسر خود هم‌نوایی و هم‌آهنگی داشته باشند، چنان که زکریا به ساره این امر را انجام داد.

پناهیان با اشاره به روایتی افزود: جایی که زن، جای مرد را بگیرد و فرماندهی کند و مرد از سر ترس و ضجر از او اطاعت کند، ملعون است، فرزندان بدی بار می‌آورد، نظام اجتماعی به‌هم می‌ریزد و خود زن هم احساس بدی نسبت به او دارد.

مشاور رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: مردانی وجود دارند که در صحبت با زن به جر و بحث می‌پردازند و زنان نیاز دارند گاهی همچون دختربچه‌‌ای تو را به ستوه بیاورد، مرد باید او را درک کرده و همچون پدر با او رفتار کند، در مورد مرد نیز همین گونه است.

وی با بیان اینکه مردان همچون کودک هستند، خاطرنشان کرد: مرد را هم باید همچون بچه‌ به روش خودش تر و خشک کرد.

پناهیان تصریح کرد: دایره مسؤولیت فهمی و مسؤولیت‌پذیری بسیار زیاد است و زنان و مردان مسؤولیت‌هایی متناسب با ذات خود دارند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیث تقسیم مسؤولیت توسط پیامبر بیان کرد: حضرت زهرا(س) بعد از این تقسیم کار و پذیرش مسؤولیت امور داخلی منزل بسیار خوشحال شد، چرا که ایشان نمونه یک انسان کامل هستند.

وی یادآور شد: در زندگی شرقی دو اتفاق افتاده که مقداری از کار خانه کم شده و مسؤولیت کار اجتماعی به آن‌ها رسیده است و زنان با توجه به استعدادهای خود در کنار مادری و همسری می‌توانند آن را اجرا کنند.

پناهیان با بیان اینکه زنان به‌راحتی بازیگر می‌شوند، خاطرنشان کرد: زنان می‌توانند نقش متفاوتی برای کودک سه‌ساله، 10 ساله و همسرش ایفا کند و این همه نشانه استعداد زنان است و نباید آن را دست کم گرفت.

مشاور رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها یکی از مسؤولیت‌های زنان را مسئله حجاب و هدایت مرد دانست و افزود: در یکی از بیانات رهبری ایشان اشاره داشتند که زنان در مجموع قدرت بیشتری نسبت به‌ مرد دارند.

وی با بیان اینکه در فیلم‌ها کمتر به لذت بردن زن و مرد از مسؤولیت‌ها پرداخته شده است، یادآور شد: همه فیلم‌ها دفع مسؤولیت و جذب لذت را ترویج می‌کنند.

پناهیان در خصوص فرهنگ مسؤولیت‌پذیری گفت: مادرها باید در خصوص فرهنگ مسؤولیت‌پذیری کار کنند و حتی برتر از حجاب است، چرا که حجاب میوه درخت مسؤولیت‌پذیری است.

مشاور رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه قدیمی‌ها چارچوب‌های خاصی برای خود داشتند، اظهار کرد: یک مادر بزرگ به دختر و عروس خود می‌گفت غرور مردت را نشکن و نسبت به آن‌ها مسؤولیت داشتند، اما اکنون همه به‌دنبال نفسانیات خود هستند.

وی یادآور شد: زنان به‌دلایل بسیاری از نظر روانشناسی و فیزیولوژی قدرتمندتر از مردان هستند و به همین خاطر مسؤولیت زنان بیشتر از مردان است.

پناهیان گفت: زنان قدرت زبان دارند و اگر ماهرانه استفاده کنند، آتش می‌سوزانند و اگر بد استفاده کنند آتش می‌زنند، به‌همین دلیل گناه زبان برای زنان 9 برابر مردان است.

این استاد حوزه و دانشگاه مهم‌ترین دلیل جهنم رفتن مردان را زبان دانست و افزود: عالم جهنم مردان بیشتر است و چشم نیز یکی از آن‌ها است، این نیز نشانه قدرتمندتر بودن زنان است.

وی خاطرنشان کرد: فضیلت شکر بیش از صبر است، اما در جامعه ما ناشکری بیشتر است و زبان شاکرانه نداشتن زنان در خصوص زندگی آن‌ها طبق حدیث معراج عامل جهنم رفتن آن‌ها است.

پناهیان بیان کرد: زنان نسبت به مردان هوش بیشتری دارند، شعور دارند و نیاز به الگو ندارند، به‌همین دلیل شهدای زن کمتر داریم و همین شهدای مرد را نیز زنان تربیت کرده‌اند.

مشاور رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: وقتی دختر از محبت پدر سیراب نشود به‌گدایی محبت در خیابان می‌پردازند و این مسئله همه چیز را به‌هم می‌زند.

وی عنوان کرد: مسؤولیت‌محوری مرد به‌دست آوردن دل همسر است که به‌طور معمول مردان نسبت به آن بی‌عرضه هستند.

پناهیان خاطرنشان کرد: علت عدم ازدواج حضرت معصومه(س) نبود مرد مسؤولیت‌پذیر در زمان خودش بود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: دایره مسؤولیت زنان در جامعه و خانواده بیشتر است و در جامعه ما با آن فاصله داریم.

وی یادآور شد: ما اکنون در مشهد در حال تأسیس دبیرستان معارف اسلامی هستیم که دانش‌آموزان را مسؤول کار خود قرار داده و معلم نیز نقش خود را ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: در این مدرسه همه مسائل به عهده دانش‌آموزان است، اگر مسؤول زنگ کلاس خواب بماند، معلم هم دیرتر به کلاس می‌آید، ما از این طریق بچه‌ها را مسؤولیت‌پذیر می‌کنیم تا بدانند مسؤول کار خود هستند، تلاش کردیم تا در حوزه علمیه نیز این مسئله رواج پیدا کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.