1397-06-03 15:33
6297
0
56370
بررسی چرایی گرانی اجناس در بازار؛

یک روز کاری با بازرسان اصناف/ فروش اجناس ایرانی با برچسب خارجی

چرایی افزایش قیمت اجناس در بازار کرمانشاه را با همراهی بازرسان اتاق اصناف در یک روز کاری را پیگیری کنید.

به گزارش گلستان ما به نقل از مرصاد، افزایش سرسام‌آور قیمت اجناس از خوراکی و غیرخوراکی این روزها حسابی برای شهروندان کرمانشاهی دردسرساز شده است.

یکی از دستگاه‌هایی که در زمینه نظارت بر بازار فعال است بازرسی اتاق اصناف است که به صورت مستمر بر این امر نظارت دارد؛ طی روزهای اخیر خبرنگار مرصاد به همراه یک تیم بازرسی از اتاق اصناف سری به بازار زد.

اولین فروشگاه یک واحد عرضه کننده میوه در حوالی بالاشهر کرمانشاه بود؛ قیمت درج شده نسبت به بازار روز و قسمت‌های پایین‌شهر غیرمنطقی بود، موز کیلویی 14 هزار تومان، گلابی 20 هزار تومان، گوجه 5 هزار تومان ، انگور 14 هزار تومان و...

ا

فروشنده برای میوه‌های موجود در مغازه فاکتور خرید خود را ارائه نکرد اما بازرس اتاق اصناف طی تماس با اتحادیه مربوط از قیمت خرید اجناس مطلع و سپس با قیمت فروش مقایسه و پس از بررسی کارشناسی، گرانفروشی آن واحد صنفی را اعلام کرد و برای او پرونده تشکیل داد.

فروشگاه بعدی یک بوتیک مردانه در همان قسمت‌ها بود که قیمت درج شده بر روی لباس ها با قیمت خرید تفاوت زیادی داشت و فروشنده علت آنرا افزایش قیمت اعلام کرد و این یعنی کالایی که از قبل خریداری شده بود حالا با قیمت جدید به فروش می رسید که این موضوع نیز طبق نظر بازرس حاضر تخلف اعلام و برای این واحد صنفی نیز تشکیل پرونده شد.

ا

اما یک بوتیک زنانه در همان حوالی نیز سوژه دیگر بازرسان بود قیمت فروش یک دست لباس مجلسی 540 هزار تومان اما قیمت خرید آن کمتر از 300 هزار تومان بود و یا روسری که قیمت خرید آن حدود 40 هزار تومان است را به قیمت حدود 180 هزار تومان بفروش می رساند!

از فروشنده علت گرانفروشی را جویا شدیم و او قیمت بالای رهن و اجاره مغازه که حدود 150 میلیون تومان رهن و 10 میلیون تومان اجاره ماهیانه بود را بهانه کرد که از نظر آقای صفری بازرس اصناف ، این سخن فقط توجیه بود.

به چند واحد صنفی دیگر از جمله قناد ، سوپر مارکت و.. نیز سری زدیم و هرکدام از این واحد های صنفی به نوعی متخلف شناخته و برای آنان تشکیل پرونده شد، البته بودند فروشگاه‌هایی که نه تنها تخلفی نداشتند ، بلکه با ارائه کالای با کیفیت و قیمت مصوب مستحق تشویق نیز بودند.

ا

اما موضوعی که باعث جلب توجه می‌شد فروش کالای ایرانی با برچسب خارجی و یک قیمت بالا بود که بی‌شک اگر از همان فروشنده علت بالا بودن قیمت را بپرسی، افزایش دلار را بهانه خواهد کرد در صورتی‌که آن کالا در اصل ایرانی است و ربطی به افزایش دلار ندارد اما مردم توجهی به این ندارند که آیا آن کالا واقعا خارجی است ؟

بازرسی‌ از بازار به صورت روزانه انجام می شود

نادر صفری بازرس اصناف در طول زمان بازرسی از واحدهای صنفی به خبرنگار مرصاد گفت : روزانه در تمامی سطح شهر بازرسی صورت گرفته و پروانه کسب، قیمت خرید و فروش آنان مورد بررسی قرار می‌گیرد که در صورت تخلف برای آنان تشکیل پرونده و به تعزیرات ارجاع می‌شود.

وی عمده تخلفات را سوءاستفاده برخی از واحدهای صنفی به دلیل نوسانات قیمت دانست و گفت: در بحث نوسانات قیمت برخی قصد دارند از این موضوع سوءاستفاده کنند و با برخی توجیهات می‌خواهند بر روی تخلف خود سرپوش بگذارند و وقتی کالایی کمیاب می‌شود این دست از افراد با افزایش قیمت باعث التهاب بازار می‌شوند که در این بین حضور مستمر بازرسین اجازه چنین کاری را به آنان نخواهد داد و اکنون دیدید که برای تمامی واحدهای بازرسی شده که تخلف داشتند تشکیل پرونده شد.

پس از انجام این بازرسی که در روز تعطیل صورت گرفت، به دفتر مدیریت بازرسی اصناف استان رفتیم و پای صحبت های آقای پهلوانی رییس بازرسی اصناف کرمانشاه نشستیم.

ا

بازار کرمانشاه زیر ذره‌بین 8 اکیپ بازرسی

امیر پهلوانی مدیر بازرسی اصناف استان در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: در واحد بازرسی اصناف هشت اکیپ داریم که وظیفه آنان نظارت بر واحد های صنفی است که از ساعت 9 صبح الی 12 ظهر و از ساعت 16 الی 21 بصورت روتین بر تمامی واحد های صنفی نظارت می‌کنیم که در این بین گاهی گشت های مشترکی با تعزیرات، بهداشت، غذا و دارو، دامپزشکی، قاچاق کالا و مواد مخدر نیز در دستور کار است.

پهلوانی افزود: واحدهای بازرسی ما در برخی ایام خاص همچون مهرماه که فصل خرید لوازم مدرسه است به صورت متمرکز بر روی واحدهای صنفی که کالای مربوط به مدارس را عرضه می‌کنند نظارت می‌کنند که البته این به معنای عدم توجه به دیگر واحدهای صنفی نیست بلکه تمرکز بیشتری داریم، در بحث اقلام مصرفی و روزانه مردم همچون گوشت، برنج، میوه و... با توجه به نوسانات قیمت نظارت بیشتری صورت می‌گیرد.

ا

گاهی اوقات از بسیج برای بازرسی کمک می‌گیریم

مدیر بازرسی اصناف استان کرمانشاه از کمک گیری این واحد بازرسی از بسیج خبر داد و گفت : حدود 37 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب داریم که در همین حدود هم واحد صنفی بدون پروانه کسب داریم که گاها بدلیل کمبود نیرو و زمانی که التهاب بازار شدت می‌گیرد ما از بسیج کمک می‌گیریم و نیروهای بسیج همراه بازرسین ما نسبت به نظارت بر واحد های صنفی اقدام می کنند.

وی بیان داشت: نیروهای ما ضابط قضایی محسوب نمی‌شوند و با وجود آنکه دادستان، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌های مربوط همواره ما را مورد حمایت قرار داده اند، اما می‌طلبد به دلیل عدم امنیت جانی بازرسین حمایت بیشتری صورت گیرد.

پهلوانی از پلمب قلیانسراها و واحدهای صنفی غیرمجاز نیز سخن گفت و افزود: با دستور قضایی ما بارها نسبت به پلمب واحدهای عرضه کننده قلیان با همکاری پلیس اماکن اقدام کردیم ، واحد پلمب بازرسی اصناف در چهار گشت خودرویی در اختیار پلیس اماکن هستند و دیگر واحد های صنفی بدون پروانه کسب نیز روزانه توسط همین تیم بازرسی و برای آنان پرونده تشکیل می‌شود که پس از 15 روز درصورت اقدام نکردن آنان برای دریافت جواز کسب ، با هماهنگی اتحادیه مربوطه و پلیس اماکن، ما نسبت به پلمب آنها اقدام می‌کنیم و ما حتی برای حفظ شأن مردم بر پوشش فروشنده ها و مانکن ها نیز نظارت داریم.

پهلوانی خاطرنشان کرد: کم فروشی، گرانفروشی، تقلب، احتکار و عدم ارائه جنس بالاترین آمار در بحث تخلفات اصناف است که گاها شرکت‌های توزیع مواد غذایی نیز با فروش کالا به سوپرمارکت ها که تاریخ مصرف آن رو به اتمام است در این بین مقصر هستند و مردم نیز توجه کمتری به تاریخ مصرف دارند و همین موضوع گاها باعث ایجاد مسمومیت در بین شهروندان می‌شود و تیم بازرسی ما در گشت های مشترک با بهداشت بصورت روتین بر این موضوعات رسیدگی می‌کند، مردم این را بدانند که تمامی فروشگاهها حتی برای فروش یک کیسه نمک موظفند به مشتری فاکتور ارائه دهند.

مدیر بازرسی اصناف استان کرمانشاه در پایان از مردم نیز گله داشت و گفت: وظیفه ما نظارت بر واحدهای صنفی در جهت دفاع از حقوق مردم است ، اما گاهی حمایت های مردم از واحدهای متخلف جای تعحب دارد.

وی افزود: به عنوان مثال به یک نانوایی مراجعه کردیم که کیفیت نانی که عرضه می‌کرد پایین بود و شاکی داشت، اما مردم می‌گویند چکارش دارید و یا در بحث گزارشات متخلفان صنفی انتظار داریم مردم کمک حال ما باشند.

پهلوانی تصریح کرد: ما در مدیریت بازرسی 2 واحد مختص رسیدگی به شکایات داریم و با جرئت می‌گویم شکایتی که امروز به ما برسد همین امروز و در نهایت ظرف مدت 24 ساعت به آن شکایت رسیدگی می‌کنیم و پاسخ شاکی را می‌دهیم و بصورت شبانه روز آماده دریافت شکایات مردم هستیم و مردم عزیز میتوانند طی تماس با شماره 08338258840 بصورت صوتی و شبانه روز شکایت خود را مطرح کنند و شماره تماس 08338237363 نیز تا ساعت 21 شب آماده دریافت شکایات ، پیشنهادات و انتقادات مردم خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.