1395-02-08 12:36
2887
0
31053
گفتگو با تولیدکننده و مربی سراجی سنتی؛

با یک آموزش ساده و هزینه اندک، درآمد مناسبی کسب کنید/ سراجی سنتی یک گام برای کمک به اقتصاد خانواده

در ابتدای هر کار تولیدی باید به ارزیابی بازار پرداخت و بررسی کرد مردم بیشتر چه کالاهایی را خریداری می کنند و سلیقه آنها چیست و بر اساس آن محصول خود را تولید کرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از چشمه سار، از قدیم الایام کار روی چرم و انواع محصولاتی که از آن تهیه می شده است منبع درآمد مناسبی بوده و هیچ گاه استفاده از چرم در زندگی بشر از رونق نیفتاده است.

به ویژه که با صنعتی شدن تهیه و پرداخت چرم عرضه و استفاده از محصولاتی از این جنس بیش از هر زمان دیگری رونق یافته است.

در این بین نیز کارهای دستی و هنری زیبایی که بر روی چرم انجام می شود و ارزش این محصول را دو چندان می کند بیان گر این موضوع است که ما هیچ گاه نمی توانیم از کنارمحصول وکالایی که با هنر دست یک هنرمند ساخته و پرداخته شده است به راحتی عبور کنیم.

در حقیقت صدای سنبه های مکرری که با دست هنرمند و روح لطیف و صبور وی روی چرم می خورد هنر ارزنده و قابل تقدیری را رقم می زند که در هر محفل و بازاری قابل عرضه است و علاوه بر جنبه های هنرمندانه آن اقتصاد یک خانواده و حتی یک مملکت را می توان به این دستان پربرکت سپرد.

در ادامه گفتگویی خواهیم داشت با بانوی هنرمندی که شاید شما نیز از محصول زیبای هنر دست او استفاده کرده باشید؛

در ابتدا خود را معرفی کنید و بگویید در چه زمینه ای فعالیت می کنید؟

مهناز ایرانشاهی هستم و در حدود ۶ سال است که در زمینه سراجی سنتی فعالیت می کنم. در خصوص آموزش این رشته هنری در پایگاه های بسیج، کانون فرهنگی هنری کوثر و هم چنین برای فرهنگیان دوره هایی را برگزار کرده ام. در توضیح این هنر و صنایع دستی باید بگویم که سراجی یا چرم سازی به دو شیوه سنتی و صنعتی انجام می شود که در بخش سنتی تمام قسمت های کار با دست انجام می شود.

چگونه به هنر علاقمند شدید؟

در این باره از قبل و در زمینه های دیگر از جمله قلاب بافی، گلسازی و خیاطی نیز فعالیت داشته اما سراجی سنتی وقتی برای اولین بار آموزش این صنایع دستی در خوانسار شروع شد به صورت مقدماتی آموزش هایی را دریافت کردم و احساس کردم بیش از هر زمینه دیگری به آنعلاقه دارم. پیگیری زیادی برای آموزش دوره تکمیلی در شهرستان انجام دادم اما به دلیل عدم تکمیل ظرفیت کلاس آموزشی، دوره تکمیلی آن در خوانسار برگزار نشد، از همین رو مجبور شدم ۳ روز در هفته به مدت ۳ ماه به اصفهان بروم تا آموزش دوره تکمیلی سراجی سنتی را دریافت کنم.

مشوقین اصلی شما برای شروع به کار و ادامه آن چه افرادی بوده اند؟

اولین مشوق هر خانمی همسر وی است، چرا که هر خانمی در منزل مسئولیت هایی را به عهده دارد و از این نظر مشوق هر خانمی برای انجام هر کاری به غیر از امور منزل همسر او است، علاوه بر آن یکی دیگر از مشوقین اصلی من برای انجام رشته هنری مادرم هستند به خصوص در مدت آموزش که مجبور به رفتن به اصفهان بودم در نگهداری فرزندانم کمک فراوانی کردند که از آنها تشکر می کنم.

چه توصیه ای برای علاقمندان به رشته های هنری دارید؟

هر فردی که می خواهد رشته هنری را دنبال کند باید در ابتدا استعدادیابی نماید و در مقام مقایسه ارزیابی کند در چه رشته ای موفق تر خواهد بود و می تواند کار و کالای با کیفیت بهتری عرضه کند.

سرمایه اولیه را چگونه کسب کردید؟

در ابتدا از درآمد شخصی برای تولید محصول استفاده کردم و پس از فروش کارهای ابتدایی سرمایه برای انجام کارهای بعدی کسب شد.

آیا تمایل به توسعه کار خود دارید؟ برای این کار چه موانع و مشکلاتی بر سر راه شما قرار دارد؟

بله تمایل به توسه کار دارم اما همان طور که می دانید در رشته های هنری هر روز موارد جدیدی وارد بازارمی شود، این که آموزش این مباحث جدید و بروز در کجا دیده شود و شناسایی مکان های آموزش این امور خود یکی از مشکلات است، مسئله دوم به دست آوردن مواد اولیه مرغوب و با قیمت مناسب است، از آنجایی که ما در شهرستان به سر می بریم بیشتر مواد اولیه در سطح کارآموزی عرضه می شود وبرای تولید انبوه به دست آوردن مواد اولیه امکان پذیر نیست. در وهله بعد نیز اخذ مدرک برای کارآموزان در رشته سراجی سنتی است.

که در زمینه چرم دوزی و چرم بافی فنی حرفه ای به کارآموزان مدارکی را اعطا می کند اما برای مدرک سراجی سنتی ارگان و نهادی در شهرستان جهت ارائه مدرک وجود ندارد.

در توضیح چرم بافی هم باید بگویم که این رشته با قلاب و ابریشم انجام می شود اما سراجی سنتی یک کار سنتی اسن و جزء صنایع دستی محسوب می شود.

برای چه تعداد افراد ایجاد اشتغال خواهید کرد؟

هر کار آموزی که این دوره را طی نماید می تواند به صورت خانگی و یا در کارگاه های تولیدی و تولید انبوه مشغول به کار شود. اما نکته ای که وجود دارد این است که در شهرستان از آنجایی که کار با چرم مصنوعی نیز انجام می شود با محصولاتی که حاصل چرم طبیعی است به صورت درهم عرضه می شود، در حالی که همان زحمت کشیده شده است اما به دلیل قدرت پایین خرید و قیمت کمتر چرم مصنوعی عرضه کنندگان و خریداران به سمت محصولات با چرم مصنوعی سوق پیدا کرده اند، البته این به دلیل تفاوت قیمت این دو نوع چرم است چون چرم بسته به مرغوبیت و کیفیت و اندازه فوت آن ۶ الی ۷ هزار تومان برای هر فوت عرضه می شود و برای محصولی مانند کیف زنانه ۲ الی ۳ فوت برای ساخت این محصول نیاز است که در مقایسه با چرم طبیعی قیمت آن کمتر است.

تاکنون ضرر هم کرده اید چطور آن را جبران کرده اید؟

در شروع که فرد به کاروارد نیست ضرر امر طبیعی است به خصوص کار سراجی سنتی که با ظرافت هم باید انجام شود و اگر یک سنبه نادرست روی کار زده شود کار از دست می رود به خصوص چرم طبیعی که قابل شست و شو نیست و نگهداری آن کار دشواری است و حتی افتادن یک خراش روی چرم آن را بلااستفاده می کند، البته قابل جبران است چون تراشه ها و برش های اشتباه در کارهای دیگر استفاده می شود، در هر صورت هر کاری در ابتدا با شکست رو به رو می شود.

اگر کسی بخواهد کارتولیدی در زمینه ای که شما در آن فعال هستید را شروع کند چه توصیه ای به وی می کنید؟

در ابتدا باید به ارزیابی بازار بپردازد و بررسی کند که مردم بیشتر چه کالاهایی را خریداری می کنند و سلیقه مردم را بشناسد و بر اساس آن محصول خود را تولید کند. یکی از راه های شناسایی سلیقه و خواست بازار هم از طریق سایت ها و بررسی ویترین مغازه ها است.

در خوانسار کار تولیدی چه فراز و نشیب هایی دارد؟

در خوانسار بازاریابی کار سختی است، قدرت خرید بسیار پایین است و پیدا کردن مشتری هم کار دشواری است.

گرایش بانوان خوانساری بیشتر به انجام چه مشاغلی است و فکر می کنید علت آن چه می باشد؟

البته بانوان خوانساری به دلیل وجود باغات بیشتر تمایل به تولید و عرضه محصولات باغی خود دارند چون خانواده ها اکثرا دارای باغ هستند و از جهت دیگر درآمدزایی مناسبت تری نیز برای خانواده به همراه دارد.

شرایط کاربه خصوص کار تولیدی برای بانوان در خوانسار چگونه است؟

متاسفانه در سطح پایینی قرار دارد، در نمایشگاه مشاغل خانگی هم بیشتر افراد از عرضه محصولاتشان راضی نبودند، مردم بیشتر برای تماشا محصولات آمده بودند و کمتر خرید می کردند، البته در شهرهای بزرگ این موضوع برعکس است و مردم بیشتر خرید می کنند. در نمایشگاه محصولات خانگی هم محصولات کوچک با قیمت پایین فروش بیشتری داشت و بیشتر خانم ها هم درصدد یادگیری برای تولید محصول مورد نظر خود بودند.

نحوه حمایت مسئولان از شما برای توسعه کارتان تاکنون چگونه بوده است؟

در جلسه فرمانداری که با حضور بانوان شرکت کننده در نمایشگاه مشاغل خانگی برگزار شد قول هایی داده اند. البته درصدد بودیم که از طریق اصفهان اقدام کنیم اما اظهار کردند صبور باشیم. هم چنین قرار شده بود فنی حرفه ای و صنایع دستی نیز وام بدهند، صنایع دستی نیز اعلام کرده پیگیر کار است تا شرایط دریافت وام فراهم شود.

صندوق کارآفرینی امید نیز اعلام کرده است که وام را به شرکت ها و تعاونی ها می دهند.

همان گونه که می دانید امسال با عنوان اقتصاد مقاومتی نامیده شده است به نظر شما بانوان به خصوص بانوان هنرمند می توانند چه نقشی در تحقق این شعار داشته باشند؟

بانوانی که علاقه به هنر دارند و می خواهند برای خود و خانواده شان عایدات و درآمدی از این راه کسب کنند باید ابتدا از خانه خودشان شروع کنند چرم دوزی سنتی نیاز چندانی به ابزار و وسایل و مکان خاصی ندارد و حتی با تولید محصول در خانه و عرضه به اقوام و نزدیکان می توان درآمد خوبی برای خود و خانواده کسب کرد، به خصوص در شهرستان ها که دغدغه دوری مسیر و هزینه بالا برای آموزش وجود ندارد این کار بهتر جواب می دهد.

در انتها اگر نکته ای برای بیان باقی مانده است که در سوالات به آن پرداخته نشده بود در مورد آن صحبت کنید؟

درباره رشته سراجی سنتی می خواستم خاطر نشان کنم که افرادی که می خواهند این کار را شروع کنند نیاز به مکان و وسایل خاصی برای شروع و انجام این رشته نیست و با یک آموزش ابتدایی و هزینه اندک می توانند شروع به کار نمایند و در مقایسه با کارهای دیگر از بازار خوبی نیز برخودار است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.