1394-03-12 03:58
1909
1
15558
بازخوانی سخنان کلیدی پیرجماران6/ استراتژي امام (ره) در موردساده زیستی مسئولین جمهوری اسلامی؛

روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، روزی است که باید فاتحه دولت و ملت را خواند

امام رحمه الله همواره تاکید بر آن داشتند : “ما بحمدالله امروز همه دست اندرکارهایمان کاخ نشین نیستند , دولت ما یک دولت کاخ نشین نیست . آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد , آن روز است که باید ما فاتحه دولت و ملت را بخوانیم .”

به گزارش گلستان ما به نقل از تهران نیوز، در ایام رحلت جانسوز امام خمینی رحمه الله علیه معمار کبیر انقلاب اسلامی برآن شدیم تا بخش هایی از مطالب کلیدی فرمایشات امام خمینی رحمه الله علیه را بازخوانی کنیم. آنچه در ادامه می خوانید به بازخوانی مواضع امام (ره) در مورد ساده زیستی مسئولین جمهوری اسلامی می پردازیم.

ساده‌زیستی و دوری از تجمل‌گرایی در زندگی امام خمینی(ره)

امام خمینی (ره) پیوسته تمامی گـروهـها: از روحانیان، دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان ، مسئولان مملکتی و… را به ساده‌زیستی و دوری از تجمل‌گرایی دعـوت مـی‌کرد ولی هیچ دگرگونی محسوسی در زندگی فردی و اجتماعی این گـونـه افـراد، گـروهـها و مسئولان پدید نیامد.

امام خمینی (ره) همواره بر این سخنانشان تاکید داشتند که:  وقتى تشریفات زیاد شد، محتوا کنار مى‌رود. وقتى ساختمان‌ها و ماشین‌ها و دم و دستگاه‌ها زیاد شد، موجب مى‌شود بنیه فقهى اسلام صدمه ببیند، یعنى با این بساطهانمى‌شود شیخ مرتضى و صاحب جواهر تحویل جامعه داد. این موجب نگرانى است و واقعاً نمى‌دانم با این وضع چه کنم. این تشریفات اسباب آن مى‌شود که روحانیت شکست بخورد. زندگى صاحب جواهر را با زندگى روحانیون امروز که بسنجیم، خوب مى‌فهمیم که چه ضربه‌اى به دست خودمان به خودمان مى‌زنیم.

n00418514-r-b-009

n00418514-r-b-001

photo_2015-06-01_14-39-02

امام(ره) همواره به فکر مردم به ویژه و مخصوصا ضعفا و قشر ضعیف جامعه بودند و به مسئولین سفارش می کردند که: به فکر مردم باشیم. مردم ما خیلى زحمت کشیده‌اند مردم عادى غیر از طبقه مرفه هستند، مردم عادى ما اسلام را پیاده کرده‌اند و تمام زحمات حکومت را متحمل مى‌شوند. پس ما باید بسیار به فکر مردم باشیم و بر آنان سخت نگیریم که از صحنه خارج شوند. البته فاسدین را رها نکنید،

رهبر کبیر انقلاب با اشاره به این که آقایان وضع خودشان را تغییر داده عمارت درست کرده‌اند و کاخ نشین شده اند نگران هستند، اظهار می کردند: از اهم مسائلى که باید تذکر بدهم، مسأله است که به همه روحانیت و دست اندرکاران کشور مربوط شود و همیشه نگران آن هستم که مبادا این مردمى که همه چیزشان را فدا کردند و به اسلام خدمت نموده و به ما منت گذاشتند، به واسطه اعمال ما از ما نگران بشوند، زیرا آن چیزى که مردم از ما توقع داشته و دارند و به واسطه آن دنبال ما و شما آمده‌اند و اسلام را ترویج نموده و جمهورى اسلامى را بپا کردند و طاغوت را از میان بردند، کیفیت زندگى اهل علم است. اگر خداى نخواسته مردم ببینند که آقایان وضع خودشان را تغییر داده عمارت درست کرده‌اند و رفت و آمدهایشان مناسب مسئولین جمهوری اسلامی نیست و آن چیزى را که نسبت به مسئولین در دلشان بوده است از دست بدهند، از دست دادن آن همان و از بین رفتن اسلام و جمهورى اسلامى همان . البته من این نکته را عرض کنم، یک دسته که در معرض خطر هستند باید خودشان را حفظ کنند ولى همین‌ها هم باید مواظب باشند که زاید بر میزان نباشد. شما گمان نکنید که اگر با چندین اتومبیل بیرون بیایید وجهه‌تان پیش مردم بزرگ مى‌شود. آن چیزى که مردم به آن توجه دارند و مؤافق مذاق عامه است، این که زندگى شما ساده باشد، همان طورى که سران اسلام و پیغمبر اسلام و امیرالمؤمنین و ائمه ما زندگى‌شان ساده و عادى بود بلکه پایین‌تر از عادى آنها هم که جمهورى اسلامى را بپا کردند، مردم عادى هستند و کسانى که بالا بالاها نشسته‌اند، هیچ دخالتى در این مسائل نداشته و ندارند. این مردم بازار و کشاورز و کارگران کارخانه‌هاو طبقات ضعیف به حسب دنیا و قوى به حسب – آخرت هستند که این توقع را دارند که اگر خداى نخواسته نفوس این مردم از ما منحرف بشود، ضرر آن براى ما تنها نیست، بلکه براى اسلام است و ما باید حفظ کنیم آنهایى را که اسلام و جمهورى اسلامى را نگه داشته‌اند و بعد از این هم نگه خواهند داشت و حفظ آن به این است که زندگى ما عادى باشد.

یکی از بزرگترین ویژگیهای حضرت امام خمینی « رضوان الله تعالی علیه » ساده زیستی ایشان بود, چیزی که کمتر درافرادی که به مقام بلند و منزلتی می رسند, وجود داشته و دارد. امام خمینی (ره) از ابتدا تا انتهای عمر پربرکتش, دست از ساده زیستی نکشید و همین امر یکی از عواملی بود که او را در مبارزه مستمر و وقفه ناپذیرش با استبداد و استعمار موفقساخت. اصولا امام (ره) از همه قیود آزاد بود و همین وارستگی, همه خوف و بیم ها را از دل پاک او زدوده و از او قهرمانی بزرگ در عرصه معنویت ساخته بود.

بزرگى شما آقایان به دنیا نیست، بزرگى شما به آخرت است و به این که پیش خدا آبرومند باشید و این یک مسأله مهمى است که دخالت در حفظ جمهورى اسلامى دارد و ما باید خیلى مواظب باشیم و اهل علم و دولت و دست اندرکاران بیشتر باید مواظب باشند، چرا که همه دنبال این هستند که نقطه ضعفى، خصوصاً از اهل علم پیدا کنند و در همه جا مطرح سازند. و ما باید به گونه‌اى زندگى کنیم که اگر چنانچه آن را از ما گرفتند، حسرت نخوریم، نه این که مثل رئیس جمهور آمریکا که اگر این مقام را از او بگیرند، شاید از حسرت دق کند!

سرتاسر زندگی حضرت امام, آمیخته با سادگی و قناعت و بی اعتنایی به دنیاپرستی بود و این شیوه چه در دوران جوانی و چه در سالهای بعد حتی در دوران تبعید و نیز پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی  ایران تا لحظه ارتحال ایشان ادامه داشت. این در حالی بود که آن بزرگوار اگر می خواست می توانست در بهترین رفاه و امکانات و خانه ها زندگی کند.

      آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد, آن روز است که باید ما فاتحه دولت و ملت را بخوانیم. آن روزی که رئیس جمهور ما خدای نخواسته از آن خوی کوخنشینی بیرون برود و به کاخنشینی توجه بکند, آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانیکه با او تماس دارند, پیدا می شود.

حضرت امام (ره ) بارها توجه مسئولان را به فرهنگ « ساده زیستی » جلب کردند تا جائیکه فرمودند: « آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد, آن روز است که باید ما فاتحه دولت و ملت را بخوانیم. آن روزی که رئیس جمهور ما خدای نخواسته از آن خوی کوخنشینی بیرون برود و به کاخ نشینی توجه بکند, آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانیکه با او تماس دارند, پیدا می شود. آن روزی که مجلسیان خوی کاخ نشینی پیدا کنند خدای نخواسته و از این خوی ارزنده کوخ نشینی بیرون بروند, آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم. ما در طول مشروطیت از این کاخنشین ها خیلی صدمه خوردیم, مجلس های ما مملو از کاخ نشین بود.. . آن روزی که توجه اهل علم به دنیا شد و توجه به این شد که خانه داشته باشند چطور و زرق و برق دنیا خدای نخواسته در آنها تاثیر بکند, آن روز است که باید ما فاتحه اسلام را بخوانیم. . . آن روزی که زرق و برق دنیا پیدا بشود و شیطان در بین ما راه پیدا کند و راهنمای ما شیطان باشد, آن روز است که ابرقدرتها می توانند در ما تاثیر کنند و کشور ما را به تباهی بکشند. همیشه این کشور بواسطه این کاخنشینها تباهی داشته است. این سلاطین جور که همه تقریبا کاخنشین بودند, اینها به فکر مردم نمی توانستند باشند, احساس نمی توانستند بکنند فقر یعنی چه , احساس نمی توانستند بکنند بی خانمان یعنی چه .. . وقتی که کسی احساس نکند که فقر معنایش چیست گرسنگی معنایش چیست این نمی تواند به فکر گرسنه ها و بفکر مستمندان باشد. لکن آنهایی که در بین همین جامعه بزرگ شده اند و احساس کردند فقر چیست دیدند, چشیدند فقر را, احساس می کردند, ملموسشان بوده است که فقر یعنی چه, اینها می توانند به حال فقرا برسند. کوشش کنیم که این وضعیت در همه ما محفوظ باشد, در مجلس ما, در ارگانهای دولتی ما و تمام مسئولین ما.

خانه امام کجا، حرم امام کجا؟!

امامی که برای غلبه بر کاخ نشینی تاریخ پادشاهی ایران انقلاب کرد و در اوج اقتدار زندگی در چند اتاق ساده در جماران را به رفتن به کاخ های شاهی ترجیح داد اکنون و در نبود جسمی اش توسط برخی ها گرفتار کاخ نشینی ظاهری می شود .

n00418514-r-b-000 - Copy

امام

بحمدالله امروز همه دست اندرکارهایمان کاخ نشین نیستند , دولت ما یک دولت کاخ نشین نیست . آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد , آن روز است که باید ما فاتحه دولت و ملت را بخوانیم .”
افرادی که امروز برای امام راحل شبه قصر و مقبره شبیه پادشاهان ساختند به یاد این سخن امام رحمه الله باشند که همواره تاکید بر آن داشتند : “ما بحمدالله امروز همه دست اندرکارهایمان کاخ نشین نیستند , دولت ما یک دولت کاخ نشین نیست . آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد , آن روز است که باید ما فاتحه دولت و ملت را بخوانیم .” نیستند، لااقل به فرمایش رسول گرامی اسلام و خاتم پیامبران گوشه توجهی کنند که حضرت فرمودند : “زینت نکنید مسجدهایتان را، آن گونه که یهودیان و مسیحیان عبادت گاه های خود را زینت می کنند چرا که چون عمل گروهى بد شود مساجد خویش را زینت کنند..”
منابع:

صحیفه نور نویسنده : امام خمینی    جلد : ۱۳  صفحه : ۲۶۳

صحیفه نور نویسنده : امام خمینی    جلد : ۱۹  صفحه : ۵۲

صحیفه نور نویسنده : امام خمینی    جلد : ۱۹  صفحه : ۱۸۹

  • از ساده زیستی مسئولین تا خوی کاخ نشینی در نگاه امام خمینی
  • جایگاه عدالت اجتماعی از دیدگاه امام خمینی
  • انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.