1394-01-19 18:37
41187
32
12984
مطالبه ای در مورد شعار اصلی حسن روحانی؛

از ماجرای ابوطالبی تا تعرض به دو جوان ایرانی در فرودگاه جده/ صیانت از اعتبار پاسپورت ایرانی چه شد؟

یکی از شعارهای اصلی حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در راستای دست یابی به جایگاه ریاست جمهوری در انتخابات سال 92، بالا بردن ارزش و احترام پاسپورت ایرانی بود. از همین رو حالا این مطالبه عمومی از رئیس دولت یازدهم و وزارت خارجه کشورمان به وجود آمده که برای حفظ و حراست از این ادعای خود و جایگاه و ارزش ایرانی، واکنشی تند و تیز نسبت به این اقدام آل سعود انجام دهد.

به گزارش گلستان ما، عربستان سعودی در ایام نوروز محور اخبار ناگواری بود که در بین مردم کشور ما، این کشور و رژیم حاکم بر آن را منفورتر از گذشته کرد. از یک سو ماجرای حملات وحشیانه غربی – عربی به خاک یمن که منجر به کشته شدن نزدیک به 1000 تن از مردم مظلوم یمن شد و از سوی دیگر ماجرای هتک حرمت شنییع دو زایر ایرانی در فرودگاه جده به دست شرطه های عربستانی موجب شد تا موجی از خشم و کینه در میان مردم کشورمان نسبت به عربستان ایجاد شود.

آل سعود در عربستان در 3 دهه گذشته، بدترین روابط با کشور ایران داشته و در زیر پا گذاشتن عزت و احترام زائران خانه خدا و هتک حرمت پاسپورت ایرانی از هیچ اقدامی دریغ نکرده است. این در شرایطی است که یکی از شعارهای اصلی حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در راستای دست یابی به جایگاه ریاست جمهوری در انتخابات سال 92، بالا بردن ارزش و احترام پاسپورت ایرانی بود. از همین رو حالا این مطالبه عمومی از رئیس دولت یازدهم و وزارت خارجه کشورمان به وجود آمده که برای حفظ و حراست از این ادعای خود و جایگاه و ارزش ایرانی، واکنشی تند و تیز نسبت به این اقدام آل سعود انجام دهد.

البته این در حالی است که دولتی ها پیش از این یکبار ادعای خود مبنی بر حفظ و صیانت از ارزش پاسپورت ایرانی را زیر پا گذاشتند. در ماجرای اعزام نماینده نماینده ایران در سازمان ملل بود که دولت یازدهم در یک عقب‌نشینی آشکار در مقابل زیاده خواهی مقامات آمریکایی، از معرفی «حمید ابوطالبی» انصراف داد و «غلامعلی خوشرو» را به عنوان سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک منصوب کرد. همین مسئله موجب شده تا این نگرانی بار دیگر پدید آید که دولت یازدهم این بار و در ماجرای حادثه فرودگاه جده نیز ادعای مطرح شده توسط ریاست محترم جمهوری را زیر پا گذاشته و برخوردی با دولت عربستان نداشته باشد.

در این بین سازمان حج و زیارت به عنوان متولی امور حجاج کشورمان شاید به بهانه نگرانی از اینکه روابط کشورمان با عربستان برای اعزام زائر با مشکل روبرو می‌شود تنها به صدور یک اطلاعیه بسنده کرده است که آن هم شرح ماوقع است. این در حالی است که طبق مصوبه شورای عالی اداری اهتمام برای حفظ عزت، منزلت و حقوق زائران و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های زیارتی در کشورهای عربستان سعودی، عراق و سوریه از وظایف سازمان حج است، مع الوصف «سکوت مسئولان حج و فراموشی وظایف محوله» در این باره قابل تأمل خواهد بود.

البته ضعف دستگاه دیپلماسی کشورمان پیش از این نیز در ماجرای قتل جوان ایرانی توسط دیپلمات مست عربستان در خیابان های تهران نیز آشکار شده بود. در این باره به نظر می رسد عدم برخوردهای مناسب با دولت آل سعود در این ماجرا، از جمله عواملی است که منجر به حادثه فرودگاه جده در نوروز 94 شد. این بار اما هر چند دولتی ها در سکوت فرو رفته اند اما مراجع تقلید و نمایندگان مجلس در اعتراض به آل سعود، لب به انتقاد گشودند.

واکنش مراجع تقلید به ماجرای فرودگاه جده

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی پیش از ظهر امروز در جلسه خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد با اشاره به اینکه حادثه جده نباید رسانه‌ای می‌شد گفت: مایل نبودم این حادثه رسانه‌ای شود اما حال که رسانه‌ای شده است باید در مورد آن صحبت کنم و سئوالی که از مسئولان دارم این است آیا عمره که واجب نیست را باید برویم و زیر بار هر خفتی برویم؟

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از مسئولان سعودی نیز سئوال می‌کنم که اگر در فرودگاه جده امنیت نباشد در کوچه‌های جده امنیت وجود خواهد داشت؟ فرودگاه جده یک فرودگاه بین‌المللی است که اگر در آنجا امنیت نباشد به طور قطع مردم ترس خواهند داشت.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به اینکه از مسئولان دولتی خود نیز می‌پرسم آیا نیاز است که به حج مستحب برویم گفت: آیا لازم است که هر توهینی را بشنویم تا به یک امر مستحب عمل کنیم؟

وی بیان کرد: امام خمینی (ره) با انقلاب عزت و آبرو را برای مردم خریداری کرده‌اند و این عزت سبب شده است تا 6 نفر از وزرای خارجه کشورهای مختلف با وزیر خارجه ایران ماه‌ها در مذاکره به سر ببرند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه همه رسانه‌های خارجی در روز یک خبر از ایران دارند افزود: امیدوارم که این مذاکرات به یک نتیجه برسد و از سوی دیگر این مذاکرات یک نوع آبرو و عزت برای کشور است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد: حادثه جده حادثه‌ای نیست که بشود از آن به راحتی گذشت، در برنامه‌هایی که می‌دانیم مایه عزت نیست باید از آن عبور کرد و باید از حق دفاع کنیم تا عزت‌مند شویم.

آیت‌الله حسین نوری‌ همدانی دیگر مرجع تقلید جهان اسلام نیز پیش از ظهر امروز در جلسه خارج فقه خود که در مسجد اعظم حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد اظهار داشت: اتفاق فرودگاه عربستان نباید در سکوت باشد و نباید به سادگی در برابر این مسئله گذشت و از همین رو مسئولان باید به این امر توجه نشان دهند.

آیت‌الله نوری‌ همدانی یادآور شد: تجاوز به دو نوجوان در عربستان نباید در سکوت باشد و نباید به سادگی در برابر این مسئله گذشت و از همین رو مسئولان باید به این امر توجه نشان دهند.

وی با اشاره به اینکه باید دولتمردان به وضعیت معیشتی مردم رسیدگی کنند گفت: یکی از مطالب مهم در زندگی مردم معیشت و اوضاع اقتصادی است که امیدواریم با یاری خداوند مسئولان بتوانند نسبت به این امر توجه نشان دهند.

سکوت در قبال عربستان جایز نیست

منصور حقیقت پور نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا می گوید: سکوت در قبال این اقدام رژیم خونخوار و کودک کش آل سعود که اقدام به تجاوز به جوانان ما که جزو نوامیس ما هستند جایز نیست و ما باید این حکومت نامشروع را که به دروغ خود را خادم حرمین نامیده رسوا کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جنایات رژیم عربستان بر تمام جهانیان ثابت شده، اظهار داشت: آل سعود در خون 180 هزار نفر از مردم سوریه دست دارد. آل سعود در شهادت مرزبانان ما دست دارد. آل سعود در تمام جنایات داعش دست دارد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: آبروی یک ایرانی شیعه آبروی 75 میلیون ایرانی دین دار و متدین است. کسی حق ندارد به جوانان ما چپ نگاه کند. به همین دلیل جا دارد که حتی ما روابط سیاسی خود را آل سعود را تقلیل دهیم. سوال من این است که رابطه با عربستان به چه درد ما می خورد؟

نامه نمایندگان مجلس به رئیس جمهور

در پی اتفاقی که در فرودگاه جده برای دو نوجوان زائر ایرانی پیش آمد تعدادی از نمایندگان نامه‌ای را برای رئیس جمهور امضا کرده و خواستار پیگیری این مسأله شدند.

متن نامه به شرح زیر است:

«جناب آقای رئیس جمهور

در هفت‌های گذشته دو نفر از نوجوانان زائر ایرانی مورد آزار و اذیت پلیس فرودگاه جده قرار گرفته‌اند که موجب خدشه‌دار شدن احساسات و غیرت ملت ایران شد. از شما به عنوان شخص رئیس جمهور و عضو شورای عالی امنیت ملی خواستاریم ضمن اعتراض به دولت عربستان به خاطر این اقدام نسبت به مجازات عاملان آن اقدام کرده و موضوع را مورد پیگیری جدی قرار دهید.» / دانا

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

سیستانی کتول

سیاستمداران خوب حرف میزنند ولی بد عمل میکنند.و به شعارهای انتخاباتی خود به این بهانه که همه ی شرائط دست مانیست؛ عمل نمیکنند.مقبولیت ومشروعیت مسئولیت آنها که مردم به شرط تحقق وعده های انتخاباتی به آنها رای داده اند چه میشود؟مسئولانی که بارای مردم انتخاب شده اند اگر معتقدند رای حق الناس است؟ اگر شعارهای انتخاباتیشان را محقق نکنند؟ در مقابل حق الناس مسئولیت شرعی ندارند؟ مسئول بی اعتمادی مردم چه کسانی هستند؟

0
0
پاسخ
1394-01-19 14:32
ناشناس مضطرب

سلام بسیار منتظرم ببینم مسئولین چه تصمیمی میگیرند البته به نظر میاد دارند حوصله میکنن ولی من بعنوان یک ایرانی دارم دق میکنم . من دوبار مشرف شدم دیگه اگه کعبه در خونه ام بیاد طواف نمیکنم .مسئولین حج و زیارت یادتان باشد آبروی مسلمان بر آبروی کعبه اولویت دارد.شما را به حج نیمه کاره امام حسین قسم میدم تصمیم قاطع بگیرید

0
0
پاسخ
1394-01-19 17:47
ناشناس مضطرب

عربستان کثیف ترین دولت و وهابی های ملعون بدانید ایرانیان غیور شما را ادب میکنند

0
0
پاسخ
1394-01-19 17:49
عزت

ما نمي خواهيم به قيمت بي احترامي به إيراني وتشيع به حج برويم ،،مسئولين ارتباط با عربستان راقطع كنيد انهايي كه شيعه كشي را عبادت ميدانند.مگر معصوم نفرموده است كه آبروي مؤمن از كعبه مهمتر است(نزديك به اين مضمون) براي يك مستحب شيعه را نبايد ذليل كرد ..

0
0
پاسخ
1394-01-19 20:28
محمد

لعنت خدا بر آل سعود

0
0
پاسخ
1394-01-19 20:56
lمهدي

سلاممهدي هستمما 3سال پيش رفتيم مکه در فرودگاه جده ساعت 4 صبح رسيديم و ساعت 3 ظهر از فرودگاه خارج شديم در ايم مدتي که ما در فرودگاه بوديم حتي ايراني ها رو آدم هم حساب نمي کردن تمام کشورهاي هند - افغانستان - .و .... که بعد از ما ميرسيدن حتي 1ساعت هم معتل نمي شدن و از فرودگاه خارج ميشدن اما وقتي ما اعتراض مي کرديم ميگفتند هنوز نوبت شما نرسيده . از دولت اين سوال رو دارم عربستان به چه درد ما ميخوره .نه احترام ايراني رو نگه ميدارند و نه حقوق زاير رو نگه مي دارند . فقط شده منبع درآمد بعضي ها

0
0
پاسخ
1394-01-20 06:00
مریم

مقایسه کنید . ابوطالب یزدی که از وی به نام ابوطالب اردکانی نیز یاد می‌شود، جوانی ایرانی بود که در سال ۱۳۲۲ در حین انجام طواف در مسجدالحرام دچار حالت استفراغ شد و توسط ماموران عربستان سعودی دستگیر و به اتهام قصد آلوده کردن خانه خدا، در دادگاه محاکمه و سپس اعدام شد. خبر قتل وی باعث واکنش‌های شدید مردم و علما در ایران و عراق و سایر کشورهای اسلامی شد و همچنین موجب قطع ارتباط دیپلماتیک ایران و عربستان و امتناع ایران از فرستادن حجاج برای چهار سال گشت.

0
0
پاسخ
1394-01-20 09:25
شیرازی

به حول قوه الهی عربستان و وهابیون با دست خود قبرخود را خواهند کند و همان بلایی که آمریکا برسر کویت آورد برسر آنها خواهد آورد. پس ما صبر میکنیم و شاهد امدادهای غیبی و اسرار الهی مینشینیم تا فروپاشی عربستان ظالم و داعش جنایت کار که زائیده ی عربستان میباشد را نظارت گر باشیم . درود بر مالک اشتر زمان . سردارحاج قاسم سلیمانی .............

0
0
پاسخ
1394-01-20 10:53
سید کاظم فاطمی

به نظرمن هرعربستانی که دیدیم راباید همین بلارا سرش بیاریم اینها اینقدروقیع شدن درفوتبال هم جفتک میندازن اینهاراباید رژلب بزنیم باروسری تو ایران بچرخونیم عبرته سایرپرروها و اطرافیان بشه که اگر این کار را نکنیم چه شود افغانها کم جنایت میکنند پاکستان مرزبانانمان را مگه نکشتند این بدبختها باید تماشا کنیم پس ایرانی هیچ وقت تماشا نمیکنه من که عربستانی ببینم .........

0
0
پاسخ
1394-01-20 15:38
حمله به عربستان

حمله بهترین راه سازش با اون نفهم هاست

0
0
پاسخ
1394-01-20 21:28
ایران

درسته که باید مسئولان پی گیرقضیه باشناما مردم هم باید غیرت خودشونو نشون بدنعربها با پولهای ما ایرانیها خیلی هارشدن بسه ديگهزیارت مستحبی کنسل

0
0
پاسخ
1394-01-20 21:54
علی

فقط دنبال ی پسر پانزده ساله عربستانی میگردم ا

0
0
پاسخ
1394-01-20 23:31
وطنم پاره شد تنم

حضرت علی(ع)از حاجت خود هنگامیکه میفهمی بایستی به نا اهل مراجعه کنی به کلی صرف نظر کن.حج عمره باید تعطیل شودمرگ بر عربستان سعودی

0
0
پاسخ
1394-01-21 08:50
وطنم پاره شد تنم

حضرت علی(ع)از حاجت خود هنگامیکه میفهمی بایستی به نا اهل مراجعه کنی به کلی صرف نظر کن.حج عمره باید تعطیل شودمرگ بر عربستان سعودی

0
0
پاسخ
1394-01-21 08:51
ایران

گزارش ظهور۱۲ ؛ خبری منتشر گردید که دو نوجوان ایرانی پس از شرکت در حج عمره و در حال بازگشت به ایران در فرودگاه جده مورد تعرض واقع شده‌اند. اگرچه منبع این خبر، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر بود که ساعتی بعد خبر را تکذیب کرد و آن را خبر‌سازی رسانه‌ای عنوان کرد، اما بعدتر وزارت امور خارجه به طور رسمی خبر را تایید کرد. البته معاون وزیر امور خارجه به جای تجاوز از واژه «شبه‌تجاوز» استفاده کرد.هنوزخودایران هم مطمعانیست شما شروع به مرگ برفلان بهمان کردی بزاری ببینم مسئولین به نتیجه برسند بعد فش بدید ناسلامتی شما خود درامسلمان میدانید خانه خدا هم آنقده طرف دارداره که نیازی به درخانه توی ... نداشته باشه که بری طواف

0
0
پاسخ
1394-01-21 11:25
الهام

نميدونم چی بگم چرا ملت کاری نمیکنه چرا ساکت وایسادن.. جوانان ما مورد تجاوز قرار گرفتن اونم به دست عربهای کثیفی که خودمون نونشون ميديم حالا بیان به ناموس ما دس درازی کنن.. من دارم دق میکنم آقای رییس جمهور خواهش میکنم کوتاه نياين یکاری بکنین تا این عربهای کثیف بفهمن با کی طرفن

0
0
پاسخ
1394-01-21 16:43
اشکان

از این به بعد هر عرب را دیدید اگه وحشیانه بر خورد نکنید ایرانی نیستید

0
0
پاسخ
1394-01-21 17:17
من

چرا با رفتن ب حج میخواییم نشون بدیم ک خدارو میشناسیم،بخاطر زیارت پا میذاریم تو خاکی ک هتک حرمت میشه بهمون؟خدای من از من زمانی راضیه که بدونم همسایم گرسنست بهش ماهی گیری یاد بدم ک نون درارهخدای من وقتی با منه ک مال یتیم نهورم،غیبت نکنم،مال حرام نخورم،دزدی نکنماگه مردم مملکت من بیان دست ب دست هم بدن ونذارن ایران فقیری داشته باشه ارزشش بالاتر از رفتن ب حج و پول ریختن تو جیب عرباییه ک دختر زنده ب گور میکردنو ملخ میخوردن

0
0
پاسخ
1394-01-21 20:06
محمد

حمله به ال سعودی یک تکلیف است.چرا که به ناموس ما حمله کرده این قوم کثیف ملخخور وحشی بیانگرد

0
0
پاسخ
1394-01-21 20:46
عباس

منیوچامشی.

0
0
پاسخ
1394-01-21 21:03
احمد

باید این ... جماعت رو گرفت سلاخی کرد

0
0
پاسخ
1394-01-21 21:17
یک دوست

کاش متوجه میشدیم خدا فقط تو عربستان نیست هرجایی که تو بتونی دلی از خلقش شاد کنی و یا دستی از یک نیازمند بگیری خدا رو طواف کرد .... کاش اینقدر متحد بودیم که خودمون حج رو تحریم می کردیم.

0
0
پاسخ
1394-01-22 03:58
مهرداد

دوست خوبم افرین به دیدگاهتون.نه خدا نه پیامبرش راضی نیست که میلیونها تومان پول یا مفت رو تو حلق این عربهای سوسمار خور و از خدا بی خبر بریزیم و همیشه هم با ملت اصیل و با فرهنگ ایران به بدترین نحو برخورد و توهین کنند.و به جرات میتونم بگم نود و نه درصد مردمی که به حج میرن جز ریا و چشم و همچشمی و گناه و... چیز دیگری نیست. به جای اینکار قلب خودمون رو از گناه پاک کنیم و این مبلغ رو به افراد نیازمندی که میشناسیم کمک کنیم که حج واقعی همین است.

0
0
پاسخ
1394-01-22 13:20
گمنام

مطمین باشید دولت هیچ واکنش موثری در این مورد بروز نمیده به خاطر اینکه به توسعه روابط سیاسی اقای رییس جمهور خدشه وارد میشه.این مسله رو باید به عهده نیروهای ارزشی انقلاب باید قراربدهن.یادتونه زمان خاتمی هواپیماهای ترکیه مرزهای شمال غربی کشورمان را با راکت زدند که همین بچه های انقلاب بودند که تا عمق 30کیلومتری ترکیه نفوذ کردند و وزیر خارجه ترکیه به غلط کردن افتاد ولی یک فریاد اعتراض از دولت وقت بیرون نیامد.الان هم خیلی به عکس العمل دولت روحانی دلخوش نکنید اینا هم از اعوان وانصار خاتمی و اصلاحات هستند.

0
0
پاسخ
1394-01-22 18:01
aram

منکه میگم کلا جلوی این زیارتها رو در کشورها دیگه بگیرن. مثلا عراق.عربستان.سوریه این همه به عنوان زایرین کربلا میرن به خاطر حمله گروهی که معلوم نیست کی هستن دارن میمیرن یا این قضیه عربستان اگه راست باشه. هم دارن اصراف میکنن این همه پول حیف و میل داره میشه که هیچ تازه جونتم به خاطر این سیاسی کاری ها بدی.

0
0
پاسخ
1394-01-22 20:42
جبار

من خواهشم این است که رفتن به حج تحریم شود.سجده بر خاک مقدس ایران پاکمان بزرگترین عبادت است.

0
0
پاسخ
1394-01-24 10:25
جبار

این سعودیهای کثیف با این عمل زشت غرور یک ملت را جریئه دار کردن . سجد بر خاک پاک ایران عزیزمان بزگرترین عبادت است.

0
0
پاسخ
1394-01-25 05:39
ایرانی غیرتمند

بعضی از افراد دیگه شورشو دراوردن پا میشن با بچه های کوچیک و نوجوان میرن حج. پولشویی میدن به این وهابی های کثیف تا گلوله بشه توی سینه ی بقیه مسلمانان.همه ی افرادی که میرن حج دستخوش این تجاوزن منتها صداشون درنمیاد.به جرم قدرت دادن به ال سقوط با پولاشون..مخصوصا الان که اه مردم مظلوم یمن جواب داره.خاک بر سر حاجیان بی غیرت.

0
0
پاسخ
1394-02-20 04:58

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.