1394-01-18 07:56
3467
3
12912
با وجود اعتراضات فراوان مسئولین کشوری؛

رئیس جمهور ترکیه وارد تهران شد/ ماموريت اردوغان خائن در تهران/ آيا توافق لوزان، اردوغان را راهي ايران کرده است؟

رئیس جمهور خائن ترکیه در صدر هیئتی عالی‌رتبه وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه قرار گرفت.

به گزارش گلستان ما، «رجب طيب اردوغان» در سفر يک روزه به تهران در ديدار با دکتر روحاني و ديگر مقامات ايراني درباره توسعه روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي گفتگو خواهد کرد.

همچنين با حضور رؤساي جمهور و وزراي دو کشور در دومين نشست شوراي همکاري ايران و ترکيه، گسترش روابط سياسي، اقتصادي و فرهنگي مورد بحث و بررسي قرار مي‌گيرد.

قرار است در اين سفر چند سند همکاري ميان ايران و ترکيه امضا شود و رؤساي جمهور دو کشور با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات آنان پاسخ دهند.

اردوغان را در اين سفر  وزراي امور خارجه، اقتصاد، انرژي، گمرک، تجارت و توسعه، فرهنگ و گردشگري همراهي مي‌کنند.

نخستين نشست شوراي عالي همکاري‌هاي راهبردي دو کشور در جريان سفر خرداد ماه سال گذشته رئيس جمهوري اسلامي ايران به آنکارا برگزار شد. 

اين دومين سفر اردوغان به تهران در سه سال گذشته و اولين سفر وي به عنوان رئيس جمهور ترکيه است.

در حال حاضر، حجم روابط تجاري ايران و ترکيه 15 ميليارد دلار در سال است که رؤساي جمهور دو کشور افزايش اين حجم از روابط تجاري را تا 30 ميليارد دلار هدف‌گذاري کرده‌اند.

امضاي هشت سند همكاري در سفر اردوغان به تهران 

رئيس ايراني کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ايران و ترکيه از امضاي هشت سند همکاري در سفر رجب طيب اردوغان به تهران خبر داد.

محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات که رياست ايراني کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ايران و ترکيه را هم برعهده دارد، گفت: با امضاي اين اسناد روابط ايران و ترکيه در زمينه هاي گمرک، حمل و نقل، بهداشت و مسائل اقتصادي و صنعتي تسهيل و گسترش مي‌يابد.

وي با بيان اينکه درحال حاضر حجم روابط تجاري دو کشور ساليانه 15 ميليارد دلار است، افزود: هدف‌گذاري‌اي که رؤساي جمهور دو کشور کرده‌اند اين است که اين حجم از روابط را به 30 ميليارد دلار در سال برسانند که اين نيازمند فعاليت گسترده‌تر دو کشور است.

واعظي گفت: در سفر اردوغان به تهران هفت وزير اقتصادي وي را همراهي مي‌کنند که با همتايان ايراني خود مذاکره خواهند کرد.

وي افزود: با تشکيل کابينه مشترک بين ايران و ترکيه روابط اقتصادي دو کشور ابعاد گسترده‌تري پيدا مي کند.

واعظي گفت: با صدور بيشتر گاز ايران به ترکيه و همکاري‌هاي انرژي و صنعتي و روابط گسترده‌تر صنعتي و تجاري، به‌ويژه حمايت دو کشور از فعاليت بخش خصوصي و اتاق‌هاي بازرگاني، بسيار اميدواريم که بستر لازم براي توسعه روابط اقتصادي دو کشور فراهم شود.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه از سال گذشته روابط اقتصادي ايران و ترکيه پس از سفر رئيس جمهور کشورمان به ترکيه وارد مرحله جديدي شده است، افزود: در خصوص اين سفر هم يک هيئت مقدماتي ترکيه به سرپرستي وزير مسئول کميسيون مشترک همکاري‌هاي اقتصادي ايران و ترکيه در اسفند ماه به تهران سفر کردند و ما روي تعدادي از اسناد براي گسترش روابط توافق کرديم.

بيانيه 6 دانشگاه مشهد در اعتراض به سفر  اردوغان

بسيج دانشجويي 6 دانشگاه مشهد در بيانيه اي به سفر رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه به ايران اعتراض کردند.

بسيج دانشجويي دانشگاههاي فردوسي ،آزاد ، علوم پزشکي، پيام نور، خيام و امام رضا(ع) مشهد در بخشي از بيانيه خود آورده اند: جهان اسلام و بخصوص منطقه خاورميانه امروز در فتنه آمريکايي انگليسي غرب به سرکردگي امريکا قرار گرفته است که بدون شک جمهوري اسلامي ايران و تمامي آزادي خواهان از غرب و شرق را نشانه رفته اند .

در اين بيانيه آمده است : امروز همانند آنچه که از ابتداي تاريخ بشر روي داده و ادامه دارد همواره شاهد 2 رويکرد و 2 ايدئولوژي حق و باطل هستيم ، رويکردي که بدنبال حق خواهي و دفاع از مظلومان، گسترش اسلام ناب محمدي و مبارزه با ظلم و استکبار است و رويکرد ديگري که از همان ابتدا خط سازش را دنبال کرده اند و براي حفظ عيش و عشرت خود ، بر سرخون عدالت جويان، زنان و کودکان مظلوم کشورها با بمب هاي خوشه اي و داعش سازي چانه زني مي کنند و بدنبال نابودي اسلام ناب محمدي و روي کار آوردن اسلامي سازشکار شبيه وهابيت در اهل سنت و تشيع انگليسي هستند.

در ادامه اين بيانيه آمده است : درخصوص سفر رئيس جمهور ترکيه به ايران چند نکته لازم به تاکيد است:

1- سفر رييس جمهور ترکيه رجب طيب اردوغان به جمهوري اسلامي ايران بسيار سوال برانگيز است چراکه اين شخص از افراد غير موجه و حامي تروريسم است که در امر تجهيز و امدادرساني به گروهک هاي تروريستي نظير داعش از هيچ کاري از جمله تبديل کردن ترکيه به پايگاه امداد رساني و آموزشگاه تکفيري ها و افراد خونخوار براي حمله و سربريدن مردم بي گناه در سوريه و ديگر کشور هاي تحت نفوذ داعش دريغ نکرده است وحتي اين دولت به رهبري اردوغان هم اکنون در ائتلافي شرکت دارد که مسئول خون صدها غيرنظامي يمني است مردمي که براي رسيدن به حقوق خود دست به قيام زده و خواب حکام ظالم منطقه را بر هم زده‌ اند.

2 - در اين بيانيه دانشجويان تاکيد کردند : ما دانشجويان بيدار و دلسوز اين انقلاب ، همواره پاي آرمان ها و ارزش هايمان ايستادگي کرده ايم و ديده بان اين انقلاب هستيم .

اين بيانيه با اشاره به بخشي از آيه قرآن (و مکروا ومکر الله والله خير الماکرين)پايان يافت .

لازم به ذکر است سفر اردوغان در حالي به ايران صورت مي گيرد که ادعاي وي درباره سياست منطقه اي ايران طي روزهاي اخير باعث واکنش مسئولان ايران شده بود و نمايندگان مجلس نيز خواستار لغو اين سفر شده بودند. (متن کامل خبر

بررسي تحولات يمن، سوريه و عراق

به گزارش پايگاه خبري محيط از آنکارا ، وزير امور خارجه ترکيه اعلام کرد ايران کشور دوست و بسيار مهم براي ترکيه است .

مولود چاوش اوغلو ديشب و در آستانه سفر رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه به ايران در مصاحبه با يکي از شبکه هاي محلي گفت :« ترکيه و ايران روابط دوجانبه خوب و مستحکمي باهم دارند و هيچ فرد و يا کشوري حق ندارد به روابط و همکاري خوبي که بين آنکارا و تهران وجود دارد ، اعتراض کند ».

چاووش اوغلو اظهار داشت با وجود اين که ترکيه و ايران درباره برخي مسايل و تحولات منطقه اختلاف فکري دارند اما ايران دوست ترکيه است و جايگاه بسيار مهمي در منطقه و براي دولت ترکيه دارد .

مولود چاووش اوغلو درباره سفر امروز اردوغان به تهران گفت دستيابي ايران و کشورهاي پنج بعلاوه يک به چارچوب توافق اوليه درباره برنامه هاي هسته اي ايران ، به کاهش تحريم هاي خارجي عليه اين کشور منجر خواهد شد .

وزير امور خارجه ترکيه تصريح کرد توافق نهايي ايران و غرب و لغو تحريم خارجي از ايران ،افق هاي جديدي را بر روند همکاري مشترک آنکارا و تهران در موضوعات مختلف باز خواهد کرد .

چاوش اوغلو تصريح کرد پيش بيني مي شود در پايان سفر رجب طيب اردوغان به تهران و گفتگوهايش با مقامات ايران از جمله حسن روحاني رئيس جمهور اين کشور ، چند توافقنامه همکاري در زمينه هاي مختلف بين دو کشور به امضا برسد .

وزير امور خارجه ترکيه درباره تحولات اخير در يمن گفت آنکارا آماده است نقش مهم و فعالي براي حل بحران داخلي يمن ايفا کند و آمادگي دارد بين طرف هاي درگير در يمن ، حل اختلاف ها و همسو و نزديک کردن ديدگاه هاي آنان ميانجي گري کند .

وزير امور خارجه ترکيه اظهار داشت رجب طيب اردوغان با حسن روحاني درباره بحران يمن و تحولات سوريه ، عراق و برخي مسايل ديگر منطقه گفتگو خواهد کرد .

در همين حال روز گذشته ابراهيم کالين، سخنگوي رئيس جمهور ترکيه در کنفرانسي مطبوعاتي در کاخ رياست جمهوري در ارتباط با توافق هسته اي بين ايران و گروه پنج به علاوه يک (آمريکا، روسيه، انگليس، فرانسه، چين و آلمان) که اواخر هفته گذشته منعقد شد، به تلاش هاي ترکيه در سال 2010 اشاره کرد و گفت کشورش از راه حل مسالمت آميز براي اين موضوع از طريق گفتگو حمايت مي کند.

وي افزود : « به کمک اين توافق که در پي آن، تحريم ها لغو خواهد شد، چشم انداز جديدي نه تنها براي ايران، بلکه براي کشورهاي منطقه و ترکيه مطرح است. زيرا مرز ما و حجم تبادلات تجاري ما با ايران قابل توجه است. ما اميدواريم اين شرايط را به يک امتياز براي سرمايه گذاران و بازرگانان تبديل کنيم.»

ابراهيم کالين گفت رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه به دعوت حسن روحاني، همتاي ايراني خود به منظور شرکت در دومين شوراي عالي همکاري راهبردي ترکيه و ايران به تهران سفر مي کند.

وي افزود اردوغان قرار است در اين سفر با آيت الله علي خامنه اي، رهبر معظم ايران ديدار کند. وي در ديدار با مقامات ايراني درباره شرايط سوريه، عراق و يمن گفتگو خواهد کرد.

سفر اردوغان به تهران در بحبوبه اختلافات

خبرگزاري شين هوا گزارش داد : سفر اردوغان به ايران در بحبوحه اختلافات فزاينده بين اين دو قدرت منطقه اي در خصوص مجموعه اي از مسائل منطقه اي از سوريه تا يمن، صورت مي گيرد.

اظهارات تند رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه به اين سفر خدشه وارد کرده است. اردوغان ايران را به کمک به حوثي ها در يمن متهم کرده است.

اردوغان همچنين به طور علني حمايت ترکيه را از عمليات نظامي تحت رهبري عربستان سعودي عليه حوثي ها در يمن اعلام کرد.

چند تن از مقامات ايراني به اين انتقادها پاسخ دادند و لغو سفر اردوغان را به ايران خواستار شدند که اين اتفاق روي نداد.

محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران ضمن رد اظهارت اردوغان، وي را به دامن زدن به کشمکش در منطقه متهم کرد.

وزارت امور خارجه ايران کاردار ترکيه در تهران را براي اداي توضيح و روشن کردن انتقاد رئيس جمهور ترکيه از ايران احضار کرد.

سخنگوي رياست جمهوري ترکيه روز دوشنبه به خبرنگاران گفت هيچ تغييري در سفر از قبل برنامه ريزي شده اردوغان به ايران وجود نخواهد داشت و رئيس جمهور ترکيه با حسن روحاني همتاي ايراني خود و آيت الله علي خامنه اي رهبر معظم ايران ديدار خواهد کرد.

با اين حال، گزارش ها حاکي است 65 قانون گذار ايراني از حسن روحاني خواسته اند از رئيس جمهور ترکيه بخواهد طي اين سفر عذرخواهي کند. کالين اين درخواست را کم اهميت جلوه داد.

کالين گفت مسئله يمن طي نشست هاي دو جانبه مطرح خواهد شد.

سخنگوي رياست جمهوري ترکيه تاکيد کرد کشورش راه حلي براي اين بحران را در ميز مذاکره خواستار است.

مخالفان ترکيه به شدت منتقد قرار گرفتن ترکيه در کنار عربستان سعودي در قضيه يمن هستند.

عثمان کروترک نماينده حزب مخالف جمهوريخواه خلق اعلام کرده است ترکيه بايد سياست هاي خود را در خاورميانه تنظيم مجدد کند و حمايت از عمليات تحت رهبري عربستان سعودي در يمن را به منظور حفظ نفوذ منطقه اي خود متوقف کند.

وي خاطر نشان کرد سرمايه بين المللي در پي کاهش تحريم ها به سوي ايران جاري خواهد شد و ترکيه بايد بر روي راه ها براي تقويت و افزايش تجارت با ايران کار کند.

طي اين سفر، پيش بيني مي شود ترکيه موافقتنامه هايي را با ايران در زمينه هاي انرژي، اقتصادي، گمرکي و بهداشت امضا کند.

ترکيه خريدار بزرگ نفت و گاز طبيعي ايران است.

بريل دده اوغلو استاد روابط بين الملل در دانشگاه گالاتاسراي گفت :« ايران به علت منابع طبيعي خود و همچنين به علت جايگاه مهم خود در حوزه درياي خزر و تماس هاي خود با آسياي مرکزي مهم است ».

تانر ييلديز وزير انرژي ترکيه رئيس جمهور اين کشور را طي اين سفر به منظور گفتگو در خصوص اختلاف بر سر قيمت گاز با همتاي ايراني خود، همراهي خواهد کرد.

وي همچنين به دنبال فرصت هايي براي وصل کردن گاز ايران به اروپا از طريق ترکيه به محض لغو تحريم ها خواهد بود.

ترکيه به حکايت جديد نياز دارد

روزنامه حريت ترکيه نوشت با توافق هسته اي ايران و غرب ، تهران ممکن است در آينده نقش ترکيه را در منطقه خاورميانه از آن خود سازد.

 اين روزنامه در شماره امروز خود به قلم گيلا بنمايور نوشت: 65 نماينده مجلس ايران با امضاي بيانيه اي خواستار عذرخواهي رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه بابت اظهاراتش درباره ايران شدند. انتظار مي رود اردوغان در مذاکراتش در ايران با حسن روحاني همتاي ايراني خود درباره مسائل يمن، عراق، سوريه و انرژي گفتگو کند.

زمان سفر اردوغان به ايران از اين جهت معنادار است که چشمان جهانيان اکنون به سبب توافق هسته اي تاريخي هفته گذشته تهران با غرب به اين کشور دوخته شده است.

يک موضوع ديگر که به اين سفر اهميت مي دهد نقشي است که ايران از اين پس در موازنه جهاني انرژي بر عهده خواهد داشت.

مهمت اوگوتچو، کارشناس برجسته انرژي به پرسش هاي نويسنده مقاله درباره نقشي که ايران در حوزه انرژي بر عهده خواهد گرفت و تاثير توافق هسته اي ايران بر ترکيه پاسخ داد.

جمله نخست وي تکان دهنده است:«هيچ کس نبايد شک داشته باشد که ايران در حوزه نفت و گاز طبيعي يک ابرقدرت است.»

در حقيقت، درست چند ساعت پس از حصول توافق لوزان ، اوگوتچو شاهد کاهش قيمت هاي نفت بود.

با افزايش توليد نفت، نظم اوپک وارونه خواهد شد.

او همچنين پيش بيني کرده است که با لغو تحريم هاي ايران، شرکت هاي بزرگ نفت و گاز در غرب به ايران خواهند آمد.

به گفته اوگوتچو ،‌ ايران مي خواهد صنعت پتروشيمي خود را تقويت کند و به جاي صدور نفت و گاز طبيعي به شکل ماده خام ، يکي از توليد کنندگان بزرگ مواد شيميايي در جهان شود.

ايران پس از افزايش صادرات انرژي خود مشکلي براي يافتن بازار نخواهد داشت.

چين همچنان بزرگترين مشتري ايران خواهد بود و ترکيه و هند نيز بازارهاي بزرگ ايران خواهند بود.

اوگوتچو گفت ايران براي انتقال نفت و گاز طبيعي خود به بازارهاي اروپا به همکاري ترکيه نياز خواهد داشت. وي افزود :«تنها مسير امن و مقرون به صرفه براي انتقال نفت و گاز طبيعي ايران به اروپا از ترکيه عبور مي کند.

خط لوله پاکستان-هند به يک حکايت پرپيچ و خم تبديل شده است.»

ترکيه نيز از توافق هسته اي ايران با غرب در کوتاه مدت و ميان مدت سود خواهد برد. اما در دراز مدت اين توازن ممکن است به نفع ايران تغيير کند.

طبق تحليل اوگوتچو، پس از پنج تا ده سال اگر ايران با موفقيت جذب نظام هاي سرمايه اي ، مالي، فني و تجاري بين المللي بشود، و اگر سياست سازنده اي در مناطق درگير کشمکش در خاورميانه در پيش بگيرد، مي تواند نقش ترکيه را «از آن بربايد».

اوگوتچو گفت :«ترکيه ، براي اينکه نگذارد ايران نقش هاي اقتصادي و امنيتي اين کشور را بربايد ، و براي محافظت از برتري خود، بايد حکايت تازه اي براي خود خلق کند.»

وي افزود :«ترکيه به يک حکايت جديد در اقتصاد، سرمايه گذاري، ديد تجاري، حوزه هاي امنيتي، و در بلندپروازي خود براي تبديل شدن به يک قطب انرژي نياز دارد.

نويسنده مقاله در پايان گفت البته تحليل اوگوتچو فقط در صورتي اعتبار دارد که غرب و ايران به توافق هسته اي پايبند باشند.

اينکه وزير امور خارجه ايران گفت اگر توافق نقض شود تهران نيز برنامه هسته اي خود را مثل گذشته ادامه خواهد داد، نشان مي دهد که همه چيز روي لبه تيغ است. / آریا

مطالب مرتبط؛

کاظمی:سفر اردوغان به ایران باید لغو شود / خسروي : ادبیات اردوغان باید تغيير كند

اردوغان: سفرم به تهران را لغو نمیکنم؛ نمایندگان معترض مجلس ایران در سطح من نیستند / به ایران بروم یا نروم به خودمان مربوط است !

اردوغان خائن را به ایران راه ندهید / او تعادل سیاسی ندارد ! / میراث آلپ ارسلان اکنون به اردوغان رسیده

سفر اردوغان به ایران اهانت به ملت و بی اعتنایی به مقاومت است

تصاویر/ کاخ 600 میلیون دلاری اردوغان

شورای امنیت برای مسائل داخلی قطعنامه می دهد ولی علیه داعش کاری نمی کند / ترکیه گمان کرده از داعش حمایت کند، در آینده منطقه نقش محوری خواهد داشت

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

علی اصغر طغرائی

سلام علیکم : لطف کنید بیانات مقام معظم رهبری دراین دیدار بخوانید ؟لبیک یا حسین (ع)

0
0
پاسخ
1394-01-18 18:57
راسخ

مشتی گلستان ما//// بابا شمااز رهبر هم حزب اللهی ترین اگه قرار بود ایران رو دور بزنه هیچ وقت آقاجان به ایشان وقت دیدار نمیداد اردوغان حالیش شده که بازم ایران ابر قدرت جهان هست و چون ذاتا اردوغان ادم قدرت طلبی هست به ایران امده

0
0
پاسخ
1394-01-19 06:17

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.