1396-03-12 04:59
1898
0
39746
آیت الله حسینی گرگانی:

برتری و فضیلت شهر گرگان حتی بر طوس نیز تقدم دارد/ زیر ساخت تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع) گرگانی‌ها هستند

مفسر قرآن کریم و استاد حوزه علمیه قم گفت: برتری و فضیلت گرگان حتی بر طوس نیز تقدم دارد، چراکه در طوس پیکر امام رضا(ع) را دفن کردند اما در جرجان امام حیّ و زنده و حجت خدا آمده و در منزلی نشسته و به پرسش‌های مردم پاسخ گفتند.

به گزارش گلستان ما به نقل از طوبی گلستان؛ آیت الله سید میرتقی حسینی گرگانی در جلسه تفسیر قرآن کریم در مسجد حضرت امیر  گرگان برگزار شد به ایراد سخن پرداخته و اظهار کرد: شهر دارالمؤمنین گرگان، شهری است که حضرت امام حسن عسکری(ع) وقتی که بدانجا ورود نموده و به خانه ابوشریف جرجانی تشریف آوردند، معجزاتی از آن حضرت صادر شده و مسائلی را پاسخ دادند.

آیت الله حسینی گرگانی ادامه داد: مرحوم قاضی نورالله شوشتری در کتاب مجالس المؤمنین می‌نویسد: برتری و فضیلت گرگان حتی بر طوس نیز تقدم دارد، چراکه در طوس پیکر امام رضا(ع) را دفن کردند اما در جرجان امام حیّ و زنده و حجت خدا آمده و در منزلی نشسته و به پرسش‌های مردم پاسخ گفتند.

آیت الله حسینی گرگانی سپس به بیان این مطلب که زیر پایه و زیر ساخت تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع) گرگانی‌ها هستند، پرداخت و افزود: هنگامی که زیدی‌ها در جرجان و طبرستان حکومت می‌کردند، منشاء و مقرّ حکومت آنان در طبرستان و در سارویه ساری بوده که بعد به گرگان آمدند و آنجا را تسخیر کردند و مدتی در گرگان حکومت می‌کردند و بر شیعیان اثنی عشری فشار می‌آوردند.

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: دو خانواده که خیلی تحت فشار بودند، از گرگان حرکت می‌کنند به عراق و در سامرا خدمت امام حسن عسکری(ع) می‌رسند و در آنجا به محضر آن امام همام مشرف می‌شوند و مسائل را عرضه می‌دارند. امام(ع) می‌فرمایند: بعد از مدتی مشکلات شما در منطقه برطرف خواهد شد؛ یعنی محمد بن زید که در آزادشهر بر روی تپه آق امام مدفن اوست به شهادت می‌رسد و شیعیان اثنی عشری زندگی راحتی خواهند داشت و مشکلی نخواهد بود.

وی اذعان داشت: دو فرزند از این خانواده نزد امام عسکری(ع) ماندند و از امام درخواست کردند که آنحضرت تفسیر قرآن کریم را برای این دو استرآبادی بیان بفرمایند که اینها جمع آوری کردند.این دو بزرگوار شاگردی دارند بنام محمد بن قاسم مُفسِّر استرآبادی که استاد مرحوم شیخ صدوق است.

حسینی گرگانی در ادامه تصریح کرد: خداوند متعال در سوره مبارکه مؤمنون، هم اوصاف مؤمنین را بیان می‌کند و هم عقاید صحیح نسبت به ذات باری تعالی و قیامت و برزخ را مطرح می‌سازد بعلاوه سرگذشت بعضی از پیامبران و اقوام و مللی که با پیامبران بودند را بطور گذرا بیان می‌دارد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: درباره فضیلت و ویژگی‌های سوره مبارکه مؤمنون روایات فراوانی به ما رسیده است. که در اینجا دو روایت را خدمت شما عرض می‌کنم: پیامبر خدا(ص) فرمودند: "مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْمُؤْمِنِينَ بَشَّرَتْهُ الْمَلائِكَةُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِالرَّوْحِ وَالرَّيْحَانِ وَمَا تَقَرُّ بِهِ عَيْنُهُ عِنْدَ نُزُولِ مَلَكِ الْمَوْتِ"؛ هرکس سوره مبارکه مؤمنون را قرائت کند، روز قیامت فرشتگان، رحمت الهی و بهشت را به او بشارت می‌دهند و آنچه که چشم او را روشن می‌کند این است که در دنیا در هنگام نزول ملک الموت، این بشارت به او داده می‌شود.

وی بیان کرد: حضرت امام جعفر صادق(ع) می‌فرمایند: "من قرأ سورة المؤمنین ختم الله له بالسعادة و إذا کان یدمن قرائتها في کل یوم الجمعة کان منزله فی الفردوس الأعلى مع النبیین و المرسلین"؛ اگر کسی سوره مبارکه مؤمنون را قرائت کند عاقبتش ختم به سعادت است و منزل او در بهشت برین خواهد بود مادامی که در تمام روزهای جمعه بر قرائت این سوره مداومت بورزد.

آیت الله حسینی گرگانی ضمن بیان تذکری فرمود: آیا مراد ذات باری تعالی فقط خواندن قرآن است؟ اگر اینطور بود که خداوند متعال قرآن کریم را کتاب خواندنی قرار می‌داد و دیگر بیان احکام و تکالیف شرعی در آن جای نداشت و دیگر قرآن کتاب موعظه و تدبر و هدایت بشر نبود. صرف خواندن و قرائت آیات شریفه قرآن کریم کافی نبوده و نیست بلکه آن خواندنی ممدوح است که به دنباله آن، تفکر و تأمل و تدبر و اندیشه وجود داشته باشد.

مفسر قرآن کریم در پایان تاکید کرد: به بیان دیگر اگر انسان آیات شریفه قرآن کریم را بخواند و با اجرای دستور العمل‌هایی که در آن آمده نماز را با خشوع اقامه کند، زکاتش را بپردازد، شکم و زیر شکم خود را نگه بدارد و دامنی باعفّت داشته باشد، آنگاه این شخص هم در دنیا زندگی‌اش ختم به خیر می‌شود و هم در هنگام ارتحال، ملک الموت به او بشارت بهشت و جایگاه او که فردوس اعلی است، را می‌دهد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.