1394-03-14 15:32
2396
0
15670
کارشناس ارشد روابط بین الملل:

واردات بی رویه کالاهای مصرفی غیرضروری، مغایر با سیاست های اقتصاد مقاومتی است

کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت: واردات بی رویه کالاهای مصرفی غیرضروری ، مغایر با سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش  گلستان ما ؛ "علیرضا سعیدآبادی" کارشناس ارشد روابط بین الملل در گفتگو با گل رامیان با اعلام این که کاهش یا افزایش نسبت واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای که در خدمت تولید ملی و رشد اقتصادی کشور قرار می گیرند در مقایسه با واردات کالاهای مصرفی بویژه آن دسته از آنها که لوکس و غیرضروری هستند از علائم رکود یا رونق اقتصادی کشور است گفت: اقتصاد دستوری و متمرکز که نمونه کامل آن در شوروی سابق و کشورهای بلوک شرق و اقتصاد آزاد و رقابتی که در اروپا و آمریکا و کشورهای وابسته به نظام سرمایه داری دیده می شوند الگوهای اقتصادی جهان هستند که اقتصاد ایران در مقاطعی هر دو الگو را تجربه کرده است و اکنون با پیروی از الگوی بومی اقتصاد مقاومتی می تواند پایه های یک اقتصاد درون زا و برون نگر را همزمان پی ریزی کند و الگوی جدیدی برای سایر ملت های مستقل پدید آورد.

وی با بیان اینکه در زمینه واردات و صادرات کالا و محصول سه راهبرد اصلی وجود دارد، اظهارکرد: راهبردهای جایگزینی واردات، توسعه صادرات و جایگزینی صادرات که هرکدام از این راهبردها ویژگی ها و الزامات خاص خود را دارد. در شرایطی که اقتصاد محدود به منابع ملی و درون گرا باشد و بخواهد با حمایت از صنایع نوزاد و محصولات داخلی کمترین واردات را داشته باشد از راهبرد جایگزینی واردات استفاده می شود. کشورهای جهان سوم از جمله ایران از این راهبرد پیش از این استفاده کرده اند.

سعید آبادی افزود: راهبرد توسعه صادرات برپایه پرداخت یارانه به صادرکنندگان و تشویق های مالیاتی در بخش صادرات از راهبردهای رایج است. یکی از آثار این راهبرد گرانی واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای در فرایند تولید ملی است که به افزایش قیمت تمام شده کالا و محصول نیز می انجامد.

کارشناس ارشد روابط بین الملل در ادامه با اشاره به راهبرد سوم، جایگزینی صادرات، بیان کرد: در این راهبرد برای افزایش صادرات تاکید بر فروش محصولات صنعتی کاربر است که در کشورهایی با سرمایه انسانی بالاتر ، کاربرد دارد و لازمه آن برنامه ریزی و استفاده مناسب از بخش نیروی کار ماهر و باتجربه جامعه است.بخشی از کشورهای تازه صنعتی شده در جهان از این راهبرد به خوبی بهره برده اند.

سعیدآبادی با توجه به این که حمایت از تولید ملی و عرضه دستاوردهای آن به سایر کشورها به تمرکز در برنامه ریزی ها نیاز داشته است گفت: با توجه به ادغام دو حوزه صنعت و تجارت در قالب یک وزارتخانه واحد در سال های اخیر، زمینه های اولیه برای حرکت روبه جلو و پیش رونده صنعت داخلی و کسب سهم بالاتری در مبادلات تجاری کشور با جهان برای تولیدات صنعتی فراهم شده اما متاسفانه گرایش به واردات کالاهای مصرفی غیرضرور باعث کندی این حرکت گردیده است.

وی در ادامه با تاکید بر این که از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری بیش از یک سال است که می گذرد گفت: الگوی اقتصاد مقاومتی با توجه به بومی بودن، درون زا و برون نگر بودن آن استعداد بالایی دارد که می تواند اقتصاد وابسته به ساختارهای دولتی و درآمدهای نفت را از وابستگی به این دو عامل بازدارنده برهاند. این الگو به تعبیر من، پدیدآورنده یک انقلاب اقتصادی است به شرط آن که برنامه ریزان ارشد کشور با اجماع نظر از دو الگوی رایج اقتصاد دستوری و اقتصاد آزاد عبور کرده و در جهت پیاده سازی الگوی ارزنده اقتصاد مقاومتی حرکت کنند.اجرای این الگوی اقتصادی ، شکوفا کننده اقتصاد ایران در سال های آینده خواهد بود.

وی در زمینه ابزارهای تحقق اقتصاد مقاومتی با اشاره به این که رونق اقتصادی به فرهنگ سازی و بازگشت به ارزش های دینی و بومی در زمینه تولید و کارآفرینی نیازمند است خاطرنشان کرد: بهره وری بنگاه های اقتصادی ، اعتلای جایگاه سرمایه انسانی در اقتصاد ملی ، قوانین و مقررات روزآمد و متناسب با الگوی اقتصاد مقاومتی، استفاده از ظرفیت های بلااستفاده در بدنه کارشناسی دولت، اصلاح ساختارها و نظام اداری و تدوین برنامه های راهبردی در عرصه اقتصاد ملی برپایه استفاده همزمان و متناسب از بخش های اصلی و سه گانه دولتی، خصوصی و تعاونی در اقتصاد کشور، مهم ترین ابزارهای لازم هستند که برنامه ریزان ارشد کشور باید به هرکدام در فرصت و مجال کافی بپردازند.این عوامل همانند مجموعه قطعات یک پازل است که اگر به درستی در کنار یکدیگر قرار گیرند تصویری زیباتر از اقتصاد و نظام سیاسی کشورمان به جهانیان ارایه خواهد کرد.

سعیدآبادی در پایان گفت :تعریف جامع و مانع مقام معظم رهبری در مقدمه ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی جمع بندی کاملی از این بحث ارایه می دهد که عیناً آن را ذکر می کنم.

"ایران اسلامی با استعدادهای سرشار معنوی و مادی و ذخائر و منابع غنی و متنوع و زیرساخت‌های گسترده و مهم‌تر از همه ، برخورداری از نیروی انسانی متعهد و کارآمد و دارای عزم راسخ برای پیشرفت ، اگر از الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است ، پیروی کند نه تنها بر همه‌ مشکلات اقتصادی فائق می‌آید و دشمن را که با تحمیل یک جنگ اقتصادی تمام عیار در برابر این ملت بزرگ صف‌آرایی کرده ، به شکست و عقب‌نشینی وا می‌دارد ، بلکه خواهد توانست در جهانی که مخاطرات و بی‌اطمینانی‌های ناشی از تحولات خارج از اختیار ، مانند بحران‌های مالی ، اقتصادی ، سیاسی و ... در آن رو به افزایش است ، با حفظ دستاوردهای کشور در زمینه‌های مختلف و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی و سند چشم انداز بیست ساله ، اقتصاد متکی به دانش و فناوری ، عدالت بنیان ، درون‌زا و برون‌گرا ، پویا و پیشرو را محقق سازد و الگوئی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد."

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.