1394-07-26 19:57
3210
0
22249
ایران در تلاش برای كسب عنوان پایتخت جهانی كتاب ؛

از گنبد ؛ شهر سوم پایتخت کتاب ایران چه خبر ؟!

سال گذشته شهرهای گنبدکاووس ، یزد و نیشابور و چند شهر دیگر در رقابت نزدیک با اهواز حضور داشتند و انتخاب شهر اهواز از میان شهرهای شرکت‌کننده که همگی با دست پر آمده بودند کار بسیار سختی بود .

به گزارش گلستان ما به نقل از سلام گنبد ، مراسم نخستین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران و نخستین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، دوم اسفند ۱۳۹۳ با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی و شهری برگزار شد. در این مراسم از میان پنج شهر راه یافته به مرحله نهایی طرح پایتخت کتاب ایران شامل شهرهای یزد، بوشهر، گنبدکاووس، نیشابور و اهواز، مرکز استان خوزستان (اهواز) به عنوان نخستین پایتخت کتاب ایران معرفی شد.

پایتخت-کتاب-گنبدکاووس-جرجان-کتابخوانی93

در این میان گنبدکاووس با ارائه ۵ طرح مبتکرانه توانست عنوان سومین شهر پایتخت کتاب ایران را کسب کند. دو طرح محافل کتابخوانی خانگی و جایگزینی خواندن و اهدای کتاب به جای مجازات توسط قاضی گنبدی، از جمله طرح‌هایی بودند که در این انتخاب نقش ویژه‌ای داشتند و در فضای رسانه‌ای کشور (و حتی بی‌بی‌سی فارسی!) مورد توجه قرار گرفتند.

این موفقیت برای گنبد، اگرچه سابقه کهن و مغفول سرزمین جرجان در تاریخش می‌درخشد و مردمانی از دیرباز فرهنگی و هنردوست دارد، تعجب بسیاری را برانگیخت. مراکز استان‌ها و شهرهای داعیه دار دیگر کشور بر آن شدند تا بتوانند در دوره دوم این جشنواره، نقش آفرینی کنند.

با این حال، به نظر نمی‌آید مسئولین عرصه کتاب و کتابخوانی در استان از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌ها گرفته تا شورای شهر و شهرداری گنبدکاووس چندان وَقعی به این رخداد نهاده باشند! اخبار منتشر شده در فضای اطلاع رسانی استان شاهد این مدعاست. یک مرور گذرا بر فضای رسانه‌ای کشور در کمتر از یک سال گذشته، تکاپوی شهرهای مختلف را در این عرصه مشخص می‌کند.

حال باید دید در اندک زمان باقی مانده تا دومین جشنواره انتخاب پایتخت کتاب سال ایران، مسئولین امر چه طرحی در انداخته‌اند و یا در صدد رو کردن کدام طرح مبتکرانه هستند! شاید باز هم قرار است نهادهای مردمی گنبدکاووس به صورت خودجوش و با طرح‌های نوآورانه خود بار کم کاری نهادهای دولتی مسئول را به دوش بکشند و کارنامه خالی مسئولین شهری را پر کنند!

عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران روز شنبه درباره چگونگی رسیدن به استانداردهای لازم برای معرفی شهری از ایران به عنوان پایتخت جهانی کتاب به ستاد اطلاع رسانی جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: فاصله زیاد است و ما با برگزاری دومین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، هنوز در ابتدای راه هستیم و معتقدیم باید تلاش بیشتری کنیم.

وی در ادامه افزود: البته ضروری است این را هم در نظر بگیریم که مدیریت فرهنگی نیازمند صبر و تحمل برای رسیدن به نتیجه مطلوب است چرا که هدف فرهنگ سازی در زمینه کتاب است و این مهم با تلاش مستمر و صبر و پیگیری میسر خواهد بود.

مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو درباره انتخاب پایتخت جهانی کتاب توسط نهاد بین المللی یونسکو گفت: یونسکو از سال ۲۰۰۱ با تدوین و اجرای برنامه‌ای اقدام به انتخاب پایتخت جهانی کتاب کرد. این اقدام با توجه به مولفه‌های متعددی چون بهبود فضای کسب و کار ناشران، ترویج فرهنگ کتابخوانی و توجه به زیرساخت های فرهنگی از جمله ساخت کتاب خانه و توسعه فضاهای رشد برای کتابخوانی، صورت می‌پذیرد.

این عضو شورای برنامه‌ریزی دومین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران با اشاره به برگزاری جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: از سال گذشته و با پیشنهادی که از طرف دفتر فرهنگی یونسکو در ایران و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، تصمیم بر آن شد تا پایتخت کتاب ایران انتخاب شود. هدف از این برنامه هم افزایش فعالیت‌های فراگیر در زمینه کتاب و کتابخوانی بود به نحوی که مقوله کتابخوانی به عنوان یکی از اولویت های تمامی شهروندان ایرانی در نظر گرفته شود.

مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ادامه گفت: خوشبختانه سال گذشته با برگزاری اولین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران موج خوبی در بین شهرها به راه افتاد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر آن داشت با دایر کردن دبیرخانه دائمی برای این رویداد مهم فرهنگی شوق به وجود آمده جهت گسترش کتابخوانی در شهرهای کشور را همراهی کند.

وی با اشاره به انتخاب شهر اهواز در سال گذشته به عنوان پایتخت کتاب ایران گفت: انتخاب شهر اهواز در سال گذشته از میان شهرهای شرکت‌کننده که همگی با دست پر آمده بودند کار بسیار سختی بود. شهرهای گنبدکاووس و یزد و نیشابور و چند شهر دیگر در رقابت نزدیک با اهواز حضور داشتند. شهر اهواز با امضای قراردادها و تفاهم نامه های فرهنگی که در جهت رشد زیرساخت‌های فرهنگی شهر انجام داده است توانست به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شود و امیدواریم امسال و با همت تمامی شهرها و فرهنگ‌های ایرانی شاهد برگزاری جشنواره‌ای باشکوه‌تر از سال قبل باشیم.

مستکین در پایان با اشاره به الگوسازی کشورهای توسعه یافته در امر کتاب و ضرورت مشارکت تشکل های مردمی و بخش خصوصی در کنار نهادهای دولتی یادآور شد: تلاش برای توسعه فرهنگی کشورمان یکی از نیازهایی است که نباید از آن غفلت کرد که این نیز همدلی و همراهی همه نهادها را می‌طلبد. جشنواره «انتخاب پایتخت کتاب ایران» می‌تواند سرآغاز مسیری جدی و خوش یمن در عرصه کتاب و کتاب خوانی باشد و جا دارد تمامی نهادهای دولتی و تشکل‌های مردمی و خصوصی در این مسیر با یکدیگر همراه و همدل باشند. به قول حکیم ابوالقاسم فردوسی: در دانش و آنگهی راستی/ گرین دو نیابی روان کاستی.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.