1397-03-20 11:57
2904
0
54192
روستایی با کمبود فضای آموزشی؛

۱۶۰۰ کودک «رضاآباد» شناسنامه ندارند/ دانش آموزان بازمانده از تحصیل

مسئولان روستای رضا آباد در حالی از کمبود فضای آموزشی و وجود مدارس کانکسی در روستا گله دارند که براساس آمارهای رسمی هزار و ۶۰۰ کودک این روستا شناسنامه ندارند.

به گزارش گلستان ما، زهرا بهرامی: روستایی سرسبز در مجاورت جاده ترانزیت گرگان- آزادشهر که از نظر تقسیمات کشوری در شهرستان رامیان قرار گرفته است. «رضاآباد» به نوعی مرکز دو روستای «بلوچ آباد گردایش» و «بلوچ آباد سیاه خان» محسوب می شود و بسیاری نام از این روستا را تفکیک نمی کنند و به همه این سه روستا «رضاآباد» می گویند.

در نگاه اول، وجود مغازه‌های پارچه فروشی که تقریبا در کنار هر خانه ای دیده می‌شود و نهالستان‌ها، بیشتر از فقر و تنگدستی اهالی، به چشم می آید اما چند دقیقه زمان برای قدم زدن در کوچه و پس کوچه‌های روستا کافی است تا از میان این همه سرسبزی و رنگارنگی، اوج محرومیت اهالی را با جان و دل لمس کرد.

بخشدار فندرسک می‌گوید که طبق آمار رسمی، جمعیت این سه روستا (رضاآباد، بلوچ آباد گردایش و بلوچ آباد سیاه جان) ۱۰ هزار نفر است اما جمعیت واقعی آن تا حدود ۱۵ هزار نفر هم ذکر می‌شود.

محمد ابراهیمی با بیان این‌که ۹۰ درصد اهالی این سه روستا بلوچ و ۱۰ درصد از قوم سیستانی هستند، تعامل، همدلی اهالی با یکدیگر را نقطه قوت و فقر و محرومیت را شاخصه اصلی این سه روستای بخش فندرسک رامیان می‌داند.

عضو شورای بخش فندرسک به نمایندگی از اعضای شورای این سه روستا به خبرنگار مهر گفت: در سال‌های اخیر خدمات ویژه و اقدامات موثری برای بهبود شاخص‌های عمرانی و طرح هادی روستا انجام شده اما همچنان اهالی این سه روستا در محرومیت به سر می‌برند.

احمدعلی لب بزن با بیان این که در بخش آسیب‌های اجتماعی وضعیت خوبی نداریم، ادامه داد: بزرگ‌ترین دغدغه اهالی این سه روستا، کلاس‌های کانکسی و کمبود فضای آموزشی است.

عضو شورای بلوچ آباد سیاه خان با اشاره به این‌که هر ۶ مدرسه این سه روستا چرخشی است، اضافه کرد: مدرسه ۱۲ کلاسه‌ای چند سال قبل در رضاآباد کلنگ زنی شد تا بخشی از مشکلات حل شود اما این پروژه بلاتکلیف است و پیشرفت فیزیکی خوبی ندارد.

لب بزن تصریح کرد: بارها مشکلات را به گوش مسئولان رسانده‌ایم اما شرایط تغییر چندانی نداشته است.

فضا و نیروی کافی نداریم

وضعیت آموزشی این سه روستا را از معاون آموزش و پرورش شهرستان رامیان جویا شدیم و محمد سوسرایی با تایید مشکلات در این سه روستا به خبرنگار مهر گفت: در این شهرستان مشکلات زیادی داریم که تنها مختص این سه روستا هم نیست.

در حالی که کلاس‌بندی مدارس در تیرماه انجام شده و تا مرداد به پایان می‌رسد اما  دانش‌آموزان فاقد شناسنامه در مهرماه تعیین تکلیف شده و مجوز ثبت نام دریافت می‌کنندوی از دانش‌آموزان فاقد شناسنامه در این شهرستان به عنوان مشکل اساسی نام برد و گفت: بین ۸۰۰ تا هزار دانش‌آموز فاقد شناسنامه در این سه روستا وجود دارد که باید در کمیسیون مخصوص در شهرستان گنبدکاووس تعیین تکلیف شوند.

وی آمار دانش آموزان فاقد شناسنامه شهرستان را حدود هزار و ۶۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: در حالی که کلاس‌بندی مدارس در تیرماه انجام شده و تا مرداد به پایان می‌رسد اما این دانش‌آموزان در مهرماه تعیین تکلیف شده و مجوز ثبت نام دریافت می‌کنند.

سوسرایی ادامه داد: تعیین تکلیف دیرهنگام دانش‌آموزان فاقد شناسنامه باعث می‌شود ۶ کلاس یک مدرسه به ۱۰ کلاس افزایش یابد.

وی با اشاره به این‌که به شدت با کمبود فضای آموزشی در این سه روستا مواجه هستیم، اضافه کرد: هم‌اکنون هر ۶ مدرسه این سه روستا (۴ مدرسه ابتدایی و دو مدرسه متوسطه اول) جزو مدارس پرجمعیت و چرخشی است که باید تفکیک شوند اما با افزایش تعداد دانش‌آموزان (تعیین تکلیف دیرهنگام) مجبور به استفاده از کانکس هستیم.

معاون آموزش و پرورش رامیان از ساماندهی دانش‌آموزان به عنوان کاری دشوار نام برد و تصریح کرد: مدرسه ۱۲ کلاسه‌ ای در روستای رضاآباد سال ۹۴ کلنگ زنی شد اما با گذشت چند سال این پروژه تنها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی به دیگر مشکلات هم اشاره و بیان کرد: افت تحصیلی بالا، شناسایی نشدن دانش‌آموزان برای ثبت نام، نگهداشت دانش‌آموزان تا پایان سال تحصیلی در مدارس و ... از مشکلاتی است که در این سه روستا با آن مواجه هستیم.

به گفته سوسرایی تا مهر و آبان با دغدغه ثبت نام دانش‌آموزان فاقد شناسنامه مواجه هستیم و بعد از آن ترک تحصیل و بازماندن دانش‌آموزان از تحصیل به دلیل فقر مالی نگران اصلی ماست.

مسئولان مکلف هستند اهتمام ویژه‌ای داشته باشند

وجود فقر مالی، بازماندن کودکان از تحصیل، دانش آموزان فاقد شناسنامه و ... هریک می‌تواند آمار آسیب‎های اجتماعی در یک منطقه را افزایش دهد، از مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان که به گفته اهالی به تازگی از این سه روستا بازدید داشته، وضعیت را جویا شدیم و عبدالرضا چراغعلی به خبرنگار مهر گفت: مطابق با تاکیدات رهبر معظم انقلاب هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل باز بماند.

وی افزود: مسئولان مکلف هستند نسبت به بازماندن کودکان از تحصیل اهتمام ویژه ای داشته باشند.

چراغعلی به بازدید از این سه روستا در روزهای پایانی فروردین ماه هم اشاره و بیان کرد: در بحث کلاس‌های درس و مدارس این سه روستا با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدیم که قرار شد بخشی از توسط فرمانداری پیگیری و رفع شود.

وی به جزییات بیشتر این مباحث هم اشاره و تصریح کرد: پس از کلنگ زنی مدرسه ۱۲ کلاسه بخشی از دیوارهای مدرسه فعلی تخریب شده است و به گفته مدیر مدرسه متاسفانه چند مرحله دانش آموزان و کادر دفتری توسط افراد بزهکار و معتاد تهدید شده‌اند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان خاطرنشان کرد: اداره کل نوسازی مدارس استان هم قول داده به زودی ساخت این مدرسه نیمه تمام را آغاز کند.

به گفته چراغعلی، فرماندار رامیان پیگیر حل بخشی از مشکلات این سه روستا شده است. پس از گذشت حدود ۴۵ روز از بازدید مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان، وضعیت را از فرماندار رامیان جویا شدیم و محمود سالاری بهخبرنگار مهر گفت: بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان آسیب اجتماعی محسوب می‌شود و قرار شده در این ماه (خرداد) شورای اجتماعی را برگزار و برای این موضوعات برنامه‌ریزی کنیم.

هرسال کلاس‌های کانکسی افزایش می‌یابد

وی از روستای رضاآباد (رضاآباد، بلوچ آباد گردایش و بلوچ آباد سیاه خان) به عنوان مورد ویژه مهاجرپذیری و حضور اتباع خارجی (افاغنه) نام برد و گفت: در روستاهایی مثل رضاآباد که برای اتباع خارجی جاذب هستند، تقاضا برای تحصیل فشار مضاعفی می‌آورد و هر سال تعداد کلاس‌های کانکسی افزایش می‌یابد.

فرماندار رامیان افزود: تلاش داریم با کمک گرفتن از بنیادهای خیریه، دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر این‌که هیچ کودکی نباید از تحصیل بازبماند را اجرایی کنیم.

سالاری توضیحات دقیقتری درباره برنامه های خود برای حل مشکلات این سه روستان ارائه نکرد و سوالات خبرگزاری مهراز وی درباره رضا آباد بی پاسخ ماند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گلستان آمار جذب مقطع متوسطه را نگران کننده دانست و به خبرنگار مهرگفت: در مجموع ۲۲ هزار و ۷۱۹  گلستانی که در سن تحصیل در دو مقطع متوسطه اول و دوم هستند به هر دلیلی چه به لحاظ فقر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی توسط خانواده در مدارس ثبت نام نشده‌اند.

به سادگی نمی‌توانیم شاخص‌ها را بهبود ببخشیم

ابراهیم حاجیلری با تاکید بر این‌که به غیر از فقر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سرفصل دیگری در این حوزه نداریم، اضافه کرد: این موضوع به نوعی می‌تواند بیانگر شاخص‌های توسعه استان باشد؛ این شرایط نشان می‌دهد گلستان به لحاظ توسعه یافتگی آنقدر ضعیف و در رده‌های پایین است که خانواده‌ها به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نمی‌توانند فرزندانشان را در مدارس ثبت‌نام کنند.

وی تصریح کرد: بهبود شرایط در دستور کار است اما به طور قطع و یقین کار بسیار دشواری پیش‌رو داریم و به سادگی نمی‌توانیم این شاخص‌ها را بهبود ببخشیم.

وی با تاکید بر این‌که آموزش و پرورش نمی‌تواند به تنهایی این شاخصه را در تراز کشوری قرار دهد،  متذکر شد: گلستان در شاخص آموزشی رشد خوبی داشته و رتبه ۹ کشور را داراست اما در پوشش تحصیلی رتبه ۲۷ کشور هستیم و در این شرایط نمی‌توانیم از توسعه‌یافتگی گلستان صحبت کنیم.

وی تاکید کرد: رشد پوشش تحصیلی وظیفه آموزش و پرورش است اما وظیفه شما به عنوان رسانه در پیگیری و مطالبه این موضوع از ما سنگین‌تر است.

حاجیلری به راهکارهای موجود برای بهبود شاخص پوشش تحصیلی گلستان هم اشاره و بیان کرد: این موضوع باید به عنوان اولویت اصلی استان و فرمانداری‌ها تبدیل شود و حل آن باید دستور صریح استاندار به تمام ارگان‌های ذیربط را داشته باشد.

وی همچنین گفت: منابع ملی و استانی باید به کمک بچه‌هایی که از لحاظ اقتصادی مشکل دارند، بیاید و آن‌ها را برای تهیه نوشت افزار و لباس و ... پشتیبانی کند.

وی یادآور شد: پوشش تحصیلی یکی از شاخصه‌های توسعه استان است و نمی‌توانیم از یک طرف از توسعه استان صحبت کنیم و از طرف دیگر در پوشش تحصیلی که رتبه علمی و فرهیختگی استان را مشخص می‌کند، آسیب داشته باشیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گلستان خاطرنشان کرد: ما برای بهبود شاخص پوشش تحصیلی تلاش می‌کنیم و این موضوع در دستور کار قرار دارد اما بنا داریم به زودی نشستی با مدیرکل اجتماعی استانداری برگزار کرده تا از همین حالا برای جهش بهتر در این حوزه در مهرماه برنامه‌ریزی کنیم.

هرچند معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش گلستان از برنامه‌ریزی برای بهبود شاخص پوشش تحصیلی در گلستان خبر می‌دهد اما رضاآبادهای بسیاری در گلستان وجود دارد که به دلیل مسائل فرهنگی و اجتماعی و به ویژه فقر اقتصادی، کودکان بازمانده از تحصیل بسیاری دارد که نیازمند برنامه‌ریزی و اهتمام همه دستگاه‌های متولی مسائل فرهنگی و اجتماعی است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.