1395-11-16 20:02
1885
0
34742
برگی از تاریخ انقلاب در رامیان(10)؛

ترس و نگرانی اداره ساواک گنبد از کتابخانه مسجدجعفری رامیان

اداره ساواک گنبد از استقبال شایان توجه مراجعان به کتابخانه مسجد جعفری احساس ترس و وحشت و هراس کرده بودند و نگران آگاه شدن و بیداری افکار و اندیشه جوانان در حوزه مسایل خاص مذهبی شده بودند .

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان، به مناسبت سی و هشتمین سالروز بهار انقلاب قرار داریم و به همین بهانه، این پایگاه خبری، خاطرات دوران قبل از پیروزی انقلاب و نقش مردم رامیان در این پیروزی را به واسطه "جعفر بای" فعال فرهنگی و محقق و آسیب شناس اجتماعی و یکی از فعالین دوران انقلاب منتشر می کند.

مسجد جعفری که یکی از مهمترین پایگاههای انقلاب اسلامی در منطقه محسوب میشد دارای یک کتابخانه بسیار مهمی است که به همت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای حسینی واعظ رامیانی در سال ۱۳۴۷ تأسیس شده بود و جوانان و نوجوانان فراوانی با دریافت کارت عضویت از کتاب های متنوع دینی و مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، علمی و ادبی و ... موجود در کتابخانه استفاده می کردند.

اداره ساواک گنبد از استقبال شایان توجه مراجعان به کتابخانه مسجد جعفری احساس ترس و وحشت و هراس کرده بودند و نگران آگاه شدن و بیداری افکار و اندیشه جوانان در حوزه مسایل خاص مذهبی شده بودند و به همین دلیل به اداره فرهنگ وهنر سابق و ارشاد اسلامی فعلی دستور داده بود تا با تأسیس کتابخانه عمومی و با جذب جوانان رامیانی بتوانند از مراجعان به کتابخانه مسجد جعفری بکاهند.

احداث این کتابخانه با هدف ایجاد انحراف با رشد و توسعه کمی و کیفی فراوانی همراه بود. روز به روز بر تعداد کتاب های آن افزوده می شد و با توجه به اینکه اداره فرهنگ وهنر رامیان در آن زمان فقط یک نمایندگی بیش نداشت ولی در جنب فلکه مرکزی مکان بسیار بزرگی را اجاره کرده بودند تا شاید بتوانند با جلب توجه جوانان علاقه مند به مطالعه آنان را جذب کرده و از آمار مراجعان به کتابخانه مسجد جعفری بکاهند.

آنان با چیدمان فوق العاده نمایان و در فضایی تمام شیشه ای که در دسترس همگان بود، بستری را در میدان مرکزی فراهم ساخته بودند که توجه هر رهگذری را بسوی خود جلب می کرد.

آنان با رشد و توسعه کمی و کیفی به دنبال رقابت همه جانبه با فعالیت کتابخانه مسجد جعفری بودند. ولی مسجد جعفری بخصوص کتابخانه اش که پایگاه بسیا مهمی با مدیریت حاج آقای حسینی واعظ رامیانی برای جوانان و نوجوانان انقلابی شده بود، روز به روز بر تعداد اعضای آن افزوده می شد و حاج آقا به لحاظ تعداد کتاب و به روز شدن آنها، مرتبأ از قم و تهران و مشهد کارتن های فراوانی کتاب تهیه می کرد و از خیّرین و نمازگزاران می خواستند که با خریداری، آنها را به کتاب خانه مسجد اهدا نمایند و برای اینکه اداره اوقاف آن زمان نتوانند برای فعالیت کتابخانه ممانعت ایجاد کنند حاج آقا برای اعمال سیاست های تشويقى تأکید می کرد تا خیّرین خریدار کتاب بجای کلمه وقف به کتابخانه مسجد جعفری بنویسند اهدا به کتابخانه .....و سپس نام خودشان را ذکر کنند تا مبادا اداره اوقاف خدشه ای بر تلاش های این کتابخانه ایجاد نماید و ممانعتی برای کوشش های بی بدیل گروه های متنوع روز نامه نگاری و سرود و سایر انجمن های فعال در کتابخانه فراهم سازد.

چون در این کتابخانه افزون بر پذیرش اعضا برای مطالعه و اخذ کتاب امانتی، مراجعان بر اساس توانائی و علایق شان می توانستند در گروه های مختلف سرود و روزنامه نگاری و سایر فعالیت علمی و مذهبی و پژوهشی و... فعالیت نمایند و به مناسبت های مختلف به منظور حفظ شعائر مذهبی اقدامات ارزشمندی را فراهم نمایند و در صحن مسجد برای نمازگزاران ارائه نمایند.

بنده و حاج محمد رضا بای به عنوان کتابدار در این کتابخانه در خدمت مراجعان بودیم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.