1396-11-09 17:33
1473
0
49740
در آستانه آغاز چهلمین بهار انقلاب منتشر شد(1)؛

کتابخانه مسجد جعفری رامیان از پایگاه های مهم مبارزه انقلاب اسلامی + تصاویر

رامیان یکی از شهرهای انقلابی است که نقش بسیار مهمی را در شکل گیری مبارزات مردم علیه رژیم ستم شاهی ایفاء می کرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان، در آستانه آغاز چهلمین سالروز بهار انقلاب قرار داریم و به همین بهانه، این پایگاه خبری، خاطرات دوران قبل از پیروزی انقلاب و نقش مردم رامیان در این پیروزی را به واسطه "جعفر بای" فعال فرهنگی و محقق و آسیب شناس اجتماعی و یکی از فعالین دوران انقلاب منتشر می کند.

درهمه مساجد، روحانیون و امام جماعت آنها در ارشاد و هدایت مردم  تلاش و کوشش های فراوانی را ابراز میکردند  تا آگاهی های مردمی ارتقاء یابد و خیل

عظیم جوانان در صفوف به هم پیوسته انقلاب با شرکت در تظاهرات  بر ضد حکومت پهلوی، نفرت و انزجار خود را نسبت به جلوه های ضد اسلامی عناصر ناپاک رژیم نشان دهند.
بیشتر تظاهرات علیه حکومت در رامیان از صحن مسجد جعفری آغاز میشد و کتابخانه یکی ازمهمترین پایگاهای شکل گیری این تظاهرات بود.

پلاکاردهایی که عکس حضرت امام (ره ) و سایر مبارزان انقلاب و تصاویر شهدا بر روی آنها نصب شده بود و شعارهای ضد رژیم پهلوی نوشته شده بر روی پارچه های الوان که بیشتر رنگ سفید بود در کتابخانه مسجد آماده می شد تا در هنگام شور تظاهرات  به دست جوانان خود نمایی می کرد.

درصفوف مقدم حضور روحانیون جلوه خاصی به اینگونه حرکت های مردمی می داد و شعارهای مرسوم و متداولی که گاهی به صورت فی البداهه در حین حرکت های مردمی توسط شرکت کنندگان با صدای بلند سر داده میشد به عنوان مثال وقتی شرکت کنندگان در یک از تظاهرتها نزدیک میدان امام علی (ع) رسیده بود ناگهان آقای آقامیر حسینی با صدای بلندی این شعار را فریاد کشید ( تا شاه کفن نشود این وطن وطن نشود. کتاب قران را شاه به آتش کشید مسجد کرمان را شاه به آتش کشید. پس بگو مرگ بر شاه) که برخی از آنها نیز از سایر شهرستانها نقل میشد مجالی برای استفاده از بلند گو نبود و فقط فریاد وغریو مردم انقلابی  بود که  بلندتر از هر بلند گویی  به گوش می رسید و دیگر نیازی به استفاده از بلندگو را که معمولا مقدورهم نبود، سر داده میشد.

در آن زمان  رامیان منشأ ناب ترین شعار های انقلاب اسلامی بود و اگر چه ما نیز تازه ترین شعارها را از قم و تهران و گرگان دریافت می کردیم ولی بسیاری از شعارها در منطقه از رامیان به سایر شهرهای اطراف میرفت.

نمونه های فعالیت جوانان انقلابی در کتابخانه مسجد جعفری رامیان قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران

دلیل طرح چنین مطلبی مدیریت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای حسینی رامیانی بود که اداره ساواک گنبد از وی واهمه و ترس داشت و ثانیأ حضور نوجوانان و جوانان به خصوص دانشجویان و ثالثأ  انجام فعالیت های گسترده ای در کنار توده های عظیم مردمی که نماز گذاران مسجد بودند.

در این بخش به فعالیت های اعضای کتابخانه مسجد جعفری می پردازیم:

تشکیل هیئت های تلاوت قرآن مجید که در شب های دوشنبه و چهارشنبه هر هفته پس از نماز مغرب وعشأ در صحن مسجد برگزار میشد.

شکل گیری گروه های مطالعاتی در قالب سه تا پنج و یا 9 نفره که به دو صورت موضوع محور و یا نویسنده مدار انجام میشد. علاقمندان به مطالعه یک موضوع مثلأ معاد را انتخاب کرده و همه کتب موجود موضوع  مورد نظر را تهیه و بین گروه تقسیم کرده و سپس آنها را به دقت مطالعه کرده و در گردهمایی گروه مطالب مورد مطالعه را در جمع کنفرانس می دادند ودیگر اعضای گروه نیز ضمن طرح سوال اظهار نظر می کردند. و گاهی مطالعه همه کتاب های یک نویسنده خاص در دستور کار قرار می گرفت. 

از چهره های موفق این فعالیت‌ها استاد نادعلیزاده بهشهری،  شیخ علیرضا یازرلو و شیخ حسین طاهری و محمد حسین رجنی بود.

هسته های روز نامه نگاری که به مناسبت های ویژه مذهبی نشریه های دیواری تهیه کرده وشب مناسبت خاص بر دیوار مسجد نصب می کردند تا علاقه مندان مطالعه نمایند.

لازم به ذکر است که در اوایل انقلاب حاج آقای حسینی تعداد کثیری از نشریه های دیواری را در سفری که به قم  داشتند به عنوان گزارش کار کتابخانه مسجد نزد آیات عظام بردند که از سوی آنان مورد تشویق قرار گرفتند.

گروه سرود که ازعلاقمندان ويژه ای تشکیل شده بود تعداد سرودهای فراوانی را با موسیقی های خاص وکلامی آهنگین آماده کرده بودند و به مناسبت های  ويژه ای در جلسات به صورت تیمی می خواندند.

لازم به ذکر است که گروه سرود کتابخانه مسجدجعفری علاوه بر مجالس مسجد جعفری دردیگر مساجد رامیان و گاهی سایر شهرستانها بر اساس دعوتی که انجام میشد در مجالس برنامه های بسیار مفرحی را اجرا می کردند.

ketabkhanjafary1

ketabkhanjafary2

ketabkhanjafary4

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.